پسوریازیس : رژیم غذایی مدیترانه می تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که پیوستن به رژیم غذایی مدیترانه می تواند شدت پسوریازیس را کاهش دهد و پیشرفت آن را کند کند. رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات ممکن است علائم پسوریازیس را کاهش دهد. بر اساس برآوردهای اخیر، پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که حدود ۶.۷ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که مبتلا به پسوریازیس هستند، مستعد ابتلا به چاقی و سندرم متابولیک هستند و برخی معتقدند که التهاب ممکن است دلیل این ارتباط باشد.

رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در شرایط التهابی بازی کند. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات پروتئین التهابی از جمله چربی های اشباع می تواند شرایطی مانند بیماری التهابی روده و آرتریت روماتوئید را بدتر کند.

بنابراین، محققان به رهبری دکتر کلین فان – در بیمارستان مونور در کرتی فرانسه – دور هم جمع شدند تا تحقیق مبنی بر اینکه آیا رژیم ضد التهابی تأثیرات موثری بر علائم پسوریازیس دارد یا نه، انجام دهند.

رژیم مدیترانه ای به عنوان یک رژیم ضد پسوریازیس در نظر گرفته می شود، زیرا این بیماری با بروز التهاب مزمن همراه است، در صورتی که رژیم مدیترانه ای باعث کاهش التهاب می گردد.

رژیم غذایی مدیترانه ای  از چربی های غیرمستقیم (که در روغن زیتون و سایر روغن های گیاهی یافت می شود)، سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها و پلی فنل ها (در میوه ها و سبزیجات یافت می شود) و محتوای بالای فیبر (از سبزیجات و غلات سبوس دار) تشکیل شده است که همگی خواص ضد التهابی دارند.

همچنین رژیم غذایی مدیترانه، مصرف لبنیات و گوشت را محدود می کند و همچنین مصرف الکل را به شدت محدود می کند.

دکتر فان و همکارانش ارتباط بین اعتماد به رژیم غذایی مدیترانه و شدت علائم پسوریازیس را بررسی کردند. یافته های آنها در مجله JAMA Dermatology منتشر شد.

مطالب مرتبط
تغییرات مغز در طول حاملگی

رژیم غذایی مدیترانه ممکن است نشانه ها را کاهش دهد

محققان پاسخ ۳۵،۷۳۵ نفر را که در یک پرسشنامه اینترنتی شرکت کردند، بررسی کردند. از این افراد، ۳،۵۵۷ پسوریازیس داشتند.

شیوه های تغذیه پاسخ دهندگان با استفاده از نمره MEDI-LITE اعم از ۰ (بدون انطباق) تا ۱۸ (حداکثر پایبندی) ارزیابی شد.

محققان دریافتند که شدت پسوریازیس به طور معکوس با پیوستن به رژیم مدیترانه همبستگی دارد. به عبارت دیگر، “بیماران مبتلا به پسوریازیس شدید سطح پایینی از رژیم غذایی مدیترانه را رعایت می کردند و برعکس افرادی که به پسوریازیس کمی مبتلا بودند، به شدت به رژیم مدیترانه ای پایبند بودند.”

دکتر فان و همکارانش توضیح دادند که: “یافته های آنها از این فرضیه حمایت می کند که رژیم غذایی مدیترانه می تواند پیشرفت پسوریازیس را کُند کند. اگر این یافته ها تایید شود، پیوستن به رژیم غذایی مدیترانه ای باید در مدیریت روزمره مبتلایان به پسوریازیس متوسط تا شدید قرار گیرد.”

نظرات بسته شده است.