تاثیر رژیم غذایی کراش (crash diets) بر عملکرد قلب

0

تحقیقات جدید به بررسی تأثیر رژیم های غذایی های سخت مثل رژیم غذایی کراش که به عنوان رژیم های غذایی بسیار کم کالری معرفی می شوند و همچنین عملکرد قلب می پردازد. یافته ها از نظارت دقیق بر عملکرد قلبی در افرادی که سعی در از دست دادن وزن دارند، استفاده می کنند.

رژیم غذایی کراش برای افرادی که مایل به کاهش وزن هستند، بسیار جذاب است و بیشتر افراد را به سمت خود جذب می کند. زیرا اظهار می کنند در عرض یک هفته یا چند روز وزن آنها را کاهش می دهد.

آیا آنها سالم هستند؟ و چگونه بر بدن تاثیر می گذارد؟ مؤسسات ملی بهداشت (NIH) هشدار می دهند که این رژیم ها می توانند خطرناک باشند، محرومیت از مواد مغذی ضروری را داشته باشند و این تاثیرات به ویژه در کودکان و نوجوانان نگران کننده است.

سایر اثرات نامطلوب بهداشتی که دانشمندان هشدار داده اند عبارتند از: کاهش میزان متابولیسم، تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال کم آبی و آریتمی.

در حال حاضر، تحقیقات جدید – ارائه شده در کنفرانس CMR امسال در بارسلونا، اسپانیا – به طور خاص به اثرات رژیم غذایی کراش بر سلامت قلب می پردازد.

دکتر جنیفر راینر، که یک پژوهشگر بالینی در مرکز آکسفورد برای رزونانس مغناطیسی در دانشگاه آکسفورد در انگلستان است، نویسنده اصلی این مطالعه جدید است.

او انگیزه این تحقیق را توضیح می دهد و زمینه های بیشتری در مورد این عمل رژیم غذایی ارائه می دهد و می گوید: “رژیم غذایی کراش، که همچنین برنامه های جایگزین غذا نیز نامیده می شوند، در چند سال گذشته به طور فزاینده ای مورد علاقه افراد قرار گرفته اند و پر طرفدار شده اند”.

دکتر راینر می افزاید: “این رژیم های غذایی حاوی مقادیر بسیار کم کالری هستند چیزی در حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ کالری در روز که می تواند برای کاهش وزن، کاهش فشار خون و برگشت دیابت موثر باشد.

مطالب مرتبط
آلرژی به هویج : بررسی علائم، عوارض تا تشخیص و درمان

او می گوید: “اما تأثیرات این رژیم بر روی قلب تاکنون بررسی نشده است.” بنابراین دکتر راینر و تیم وی از MRI ​​برای بررسی تأثیر رژیم های کم کالری بر توزیع چربی و عملکرد قلب استفاده کردند.

رژیم غذایی کراش : خوب و بد

برای این منظور، محققان ۲۱ نفر از شرکت کنندگان را که به طور متوسط ​​چاق بودند و ۵۲ ساله بودند، تحت کنترل قرار دادند. برای ۸ هفته، آنها با رژیم غذایی محدود به ۶۰۰-۸۰۰ کالری در روز تغذیه شدند.

دکتر راینر و همکارانش در ابتدای مطالعه و حدود ۱ هفته بعد که پایان مطالعه بود، اسکن MRI را انجام دادند.

پس از یک هفته، میزان چربی بدن کاهش یافته بود. به طور خاص: میزان کل چربی بدن به طور متوسط ​​۶ درصد کاهش یافته بود؛ چربی احشایی یا چربی در اطراف اعضای داخلی بدن، ۱۱ درصد و چربی کبد ۴۲ درصد کاهش یافته بود.

رژیم غذایی کراش بعد از فقط ۱ هفته، برخی از مزایای سلامت مهم را نشان داد: مقاومت به انسولین بهتر و سطوح سالم کلسترول، قند خون و فشار خون.

اما شگفت آور این بود که میزان چربی قلب ۴۴ درصد افزایش یافت. این تغییر، با اختلالاتی در توانایی قلب برای پمپ خون مرتبط است. با این حال، تا ۸ هفته بعد، میزان چربی قلب به حالت نرمال برگشت و عملکرد قبل پس از این مدت حتی بهتر از عملکرد آن قبل از رژیم گرفتن شد.

دکتر جنیفر راینر گفت: “انتظار می رود که پیشرفت های متابولیک با رژیم غذایی بسیار کراش، مانند کاهش چربی های کبدی و کاهش دیابت، باعث بهبود عملکرد قلب شود. در عوض عملکرد قلب در هفته اول قبل از شروع بهبودی بدتر شد”.

احتیاط لازم برای کسانی که بیماری قلبی دارند

دکتر راینر تغییرات ناشی از رژیم را توضیح می دهد و می گوید: “کاهش ناگهانی کالری باعث می شود که چربی از قسمت های مختلف بدن به خون آزاد شود و از عضله قلب گرفته شود.”

مطالب مرتبط
هیسترکتومی واژن چیست؟ بررسی انواع تا عوارض جانبی

او می افزاید: “عضله قلب،” ترجیح می دهد که چربی یا قند را به عنوان سوخت انتخاب کند و غلیظ شدن چربی قلب، عملکرد آن را بدتر می کند. پس از این دوره حاد که بدن محدودیت کالری خود را تنظیم می کند، محتوای چربی و عملکرد قلب بهبود می یابد. “

به عنوان یک نتیجه، دکتر راینر هشدار می دهد بسیار مهم است که افراد مبتلا به بیماری قلبی باید قبل از شروع رژیم غذایی کراش احتیاط کنند.

او می گوید: “اگر دچار مشکلات قلبی هستید، قبل از شروع رژیم غذایی کراش یا کم کالری، باید با پزشک خود مشورت کنید. افراد مبتلا به مشکل قلبی می توانند در این زمان اولیه علائم بیشتری داشته باشند، بنابراین رژیم غذایی باید نظارت شود. “

او همچنین می افزاید که: ” رژیم غذایی کراش اجتناب ناپذیر هستند، زیرا آنها مزایای خود را حفظ می کنند. او می گوید: “افراد سالم ممکن است تغییر در عملکرد قلب را در مراحل اولیه متوجه نشوند. اما در افراد مبتلا به بیماری قلبی احتیاط لازم است.”

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام منبع و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.