زگیل تناسلی و مراقبت های لازم

زگیل تناسلی

0

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که از راه جنسی منتقل میشود، اما گاهی اوقات، زگیل های تناسلی علائم و نشانه هایی از عفونت را نشان نمی دهند. به این ترتیب، ممکن است افراد بدون اینکه از داشتن ویروس پاپیلومای انسانی( HPV) یا زگیل تناسلی آگاهی داشته باشند، آن را به دیگران انتقال دهند.

زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلوم انسانی( HPV ) ویروسی است که منجر به بروز زگیل تناسلی میشود. زگیل تناسلی یا زگیل های مقاربتی، ممکن است بسیار شبیه به زگیل هایی باشند که در سایر قسمت های بدن مانند پاها یا دست ها دیده می شوند.

زگیل تناسلی و ویروس پاپیلوم انسانی( HPV)، به راحتی از طریق تماس جنسی شیوع پیدا میکند که شامل رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژنی می شود.

زگیل های تناسلی ممکن است در نواحی ایجاد شوند که قابل مشاهده نباشند. به عنوان مثال، زگیل تناسلی ممکن است در داخل واژن رخ دهد.

پس از بروز عفونت، ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم زگیل های تناسلی خود را نشان دهند و چندین سال طول میکشد تا  زگیل های تناسلی به انواع مختلفی ایجاد شوند. به این معنی که زگیل های تناسلی، دارای یک دوره نهفته طولانی مدت دارند.

چگونه میتوان از زگیل های تناسلی پیشگیری کرد

زگیل های تناسلی عموما بیماری های انتقال یافته از راه جنسی هستند. روش های پیشگیرانه ساده، در کاهش یافتن خطر ابتلا به آنها کمک میکند.

استفاده از کاندوم

در طول تماس جنسی و رابطه جنسی مقعدی ،دهانی و واژنی، از روکش دندان یا کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماریهای جنسی مانند زگیل تناسلی  پیشگیری کنید. روکش دندان و کاندوم را میتوانید به راحتی از فروشگاه ها، داروخانه ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید. همچنین از مطب پزشک ، مراکز برنامه ریزی زاد و ولد و مراکز بهداشت محلی خود نیز میتوانید دریافت کنید.

مطالب مرتبط
شکم درد به چه دلایلی ایجاد می شود؟

آزمایش منظم برای بیماریهای مقاربتی

 زگیل تناسلی ممکن است ناخودآگاه ظاهر شود و قبل از اینکه علائم ظاهر شوند، دوره نهفته، ممکن است چند ماه طول بکشد. بنابراین، برای تست بیماریهای مقاربتی و امکان وجود ویروس پاپیلومای انسانی باید آزمایش دهید. همسر یا شریک جنسی شما نیز باید به طور مرتب آزمایش شود.

به اشتراک نذاشتن اشیایی که برای تحریک یا افزایش میل جنسی استفاده میشود

اشیایی که برای تحریک جنسی استفاده میشوند، ممکن است حامل باکتری ها و ویروس هایی باشند که اگر به صورت مشترک استفاده شوند، به آسانی قابل گسترش هستند. اگر این لوازم را به اشتراک میگذارید، آنها را به دقت بشویید و قبل از استفاده بر روی آنها کاندوم بکشید.

بایدها و نباید ها

بایدها

لباس های زیر خود را بطور مرتب بشویید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

اندام تناسلی خود را خشک کنید.

لباس زیر پنبه ای بپوشید.

برای مدتی در وان آب گرم دراز بکشید.

نباید ها

از لمس کردن یا خاراندن زگیل ها اجتناب کنید.

از مقاربت جنسی با شرکای متعدد اجتناب کنید.

زگیل ها را تحریک نکنید.

رابطه جنسی محافظت نشده، نداشته باشید.( استفاده از کاندوم)

حوله ها یا  لباس های زیر را به اشتراک نگذارید.

لباس های تهیه شده با مواد مصنوعی یا تنگ را استفاده نکنید.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.