ساختار مغز بزرگسالان با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادیشان به نحو متفاوتی تغییر می کند

0

ساختار مغز بزرگسالان با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادیشان به نحو متفاوتی تغییر می کند

مغز بزرگسالان ممکن است نسبت به  وضعیت اجتماعی و اقتصادی شان بسیار حساس باشد و بتواند به طور مداوم تغییر کرده و عملکرد خود را نیز تغییر دهد.

مطالعه قبلی انجام شده در این خصوص نشان داده بود که مغز کودکان می تواند در صورت برخورداری از محیط های آموزشی و پرورشی مناسب، تغذیه و محیط اجتماعی  مطلوب و دسترسی به مراقبت های بهداشتی ، به نحو بهتری رشد نماید.

تاثیر نشانگرهای وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تر بر مغز بزرگسالان

دکتر گاگان واگ، یکی از دانشمندان عصب شناسی دانشگاه تگزاس در دالاس در این خصوص می گوید، در مورد تاثیر نشانگرهای وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تر بر مغز بزرگسالان و نحوه تغییر مغز ، مطالعات اندکی انجام شده است. ما به خوبی می دانیم که وضعیت اجتماعی-اقتصادی در دوران کودکی و سنین بالاتر بر ساختار مغز تاثیر می گذارد، اما در این تحقیقات خلل های زیادی وجود دارد..

ما می خواهیم به این نتیجه برسیم که آیا وضعیت اجتماعی اقتصادی در طول یک دوره گسترده از بزرگسالی بر روند تغییرات مغز تاثیر می گذارد یا خیر.

دکتر واگ و همکارانش در مطالعه منتشر شده در مجله آکادمی علوم طبیعی بیان داشتند که آنها در ایالات متحده امریکا از تکنولوژی تصویر برداری مغز برای بررسی مغز حدود ۳۰۰ نفر از افرادی که در بازه سنی بین ۲۰ تا ۹۰ سال قرار داشتند استفاده نمودند.
وضعیت اجتماعی و اقتصادی این افراد نیز با استفاده از ترکیبی از میزان تحصیلات و پرستیژ شغل اجتماعی آنها برآورد گردید.

رابطه بالقوه بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تغییرات در ساختار و عملکرد مغز

نتایج پژوهشگران، یک رابطه بالقوه را در بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تغییرات در ساختار و عملکرد مغز نشان داد. این محققان در مورد بزرگسالان میانسال می گویند کسانی که از مرتبه بالاتری در اجتماع برخوردارند، شبکه های مغزی پیچیده تری دارند که به نحو کارآمد تری سازماندهی شده اند و ماده خاکستری مغز آن ها نیز ضخیم تر است.

مطالب مرتبط
اگسوزتوز یا زخم استخوان چیست؟ علل، علائم و درمان

قشر نازک تر نیز در افرادی مشاهده شد  که از لحاظ  زمینه های اجتماعی و  اقتصادی در مرتبه پایین تری قرار داشتند.، این نتایج می تواند موجب بروز نگرانی هایی شود، زیرا این ویژگی ها با اختلالات شناختی متعاقب از جمله از دست رفتن حافظه و زوال عقل همراه خواهد بود.

تغییرات مغزی و ارتباط آنها با وقایع و شرایط زندگی افراد

نویسنده اصلی این تحقیق، مایکل چان، در خصوص این نتایج می گوید. این نتایج اطلاعات زیادی را در مورد تغییرات مغزی و ارتباط آنها با وقایع و شرایط زندگی افراد ارائه می دهد. دکتر واگ افزود: “نتایج تحقیقات ما بر روی بزرگسالان میانسال ، همبستگی بین وضعیت اجتماعی و اقتصادی و عملکرد مغز و آناتومی آن را به وضوح نشان می داد.” این نتایج از آن جهت، بیشتر قابل توجه است که افراد مورد مطالعه عمدتا بالای خط فقر بودند لذا شواهد مطالعه ما نشان می دهد که ارتباط بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و وضعیت مغز افراد  ، تنها به افرادی که  در سطح بالای شرایط اجتماعی-اقتصادی قرار دارند محدود نمی شود، بلکه  شامل تمام افراد جامعه با هر وضعیت اجتماعی می باشد.

پروفسور درک هیل، متخصص تصویربرداری پزشکی از  دانشگاه کالج لندن که در این مطالعه شرکت کرده بود، به خبرگزاری ایندپندنت  گفت که تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی بر عملکرد و ساختار مغز، “یک بخش جذاب تحقیقاتی را برای محققان” فراهم نموده است.

با این حال، او در ادامه سخنانش اشاره کرد که مطالعه دکتر واگ و همکارانش دارای محدودیت های خاص خود بود.

پروفسور هیل گفت: نتایج نشان می دهد که رابطه بین وضعیت اجتماعی و اقتصادی و عملکرد مغز امکان پذیر است، اما باید تحقیقات زیادی در این عرصه انجام شود.

مطالعه انجام شده در این خصوص بسیار کوچک تر از آن است که بتواند شواهد محکمی را  از این پیوند ارائه کند و تحقیقات بیشتری برای روشن شدن این موضوع که آیا یافته های این تحقیق واقعی هستند یا تصادفی  و همچنین برای توضیح و تشریح این ارتباط لازم می باشد.

مطالب مرتبط
حاملگی و مراقبت های دندانی

دکتر ربکا دوی، یکی از پژوهشگران بخش عصب شناسی دانشگاه ناتینگهام، خاطر نشان کرد که مقیاس هایی مانند ضخامت قشر مغز به شدت با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارند و لذا وی به این نتیجه رسید که رشد این بخش می تواند با  وضعیت اجتماعی و اقتصادی فرد در درون اجتماع نیز مرتبط باشد.

در ادامه سخنانش ، دکتر دوی خاطر نشان کرد که هنوز ارتباطات بین این آیتم ها و رشد مغز به خوبی درک نشده و مطالعات بیشتری برای اثبات این قضیه لازم می باشد. او اذعان نمود که: نتایج ما نشان می دهد که این بخش تحقیقاتی، ارزش تحقیقات بیشتر را دارد.

از آنجا که تفاوت در وضعیت اجتماعی و اقتصادی می تواند سبب بروز تضادهای بسیاری اعم از تفاوت در رژیم غذایی و رفتارهای بهداشتی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی و افزایش سطوح استرس فرد، شود، هنوز مشخص نیست که کدام یک از این آیتم ها، می توانند بر میزان رشد مغز و تغییر آن تاثیر بگذارند و چرا این ارتباط وجود دارد.

در کل می توان به این موضوع اشاره نمود که وضعیت اجتماعی-اقتصادی ممکن است برای سلامت مغز، حتی در سنین میانسالی، نیز مهم باشد، و ما باید این ارتباط را از ابعاد بیشتری مورد بررسی قرار دهیم .

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.