کاهش خطر مرگ با افزایش مصرف فیبر در سرطان کولورکتال

0

کاهش خطر مرگ با افزایش مصرف فیبر در سرطان کولورکتال

افزایش میزان فیبر ممکن است به بهبود بقا برای بیماران در مراحل اولیه سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ و مقعد کمک کند.

در این مقاله که توسط کارشناسان سلامت health وبسایت ورد نگار تهیه شده است در مورد کاهش خطر مرگ در سرطان کولورکتال و مصرف فیبر توضیح داده شده است:

این نتیجه گیری یک مطالعه جدید است که اخیرا در انکولوژی جما JAMA Oncology منتشر شده است.

سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ و مقعد یک سرطان است که در روده بزرگ یا راست روده شروع می شود و یکی از دلایل اصلی مرگ سرطان در ایالات متحده است.

به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS)، حدود ۹۵،۵۲۰ مورد جدید سرطان روده بزرگ و ۳۹،۹۱۰ مورد سرطان رکتوم در ایالات متحده در این سال تشخیص داده شده و انتظار می رود بیش از ۵۰،۰۰۰ نفر از این بیماری جان خود را از دست بدهند.

تحقیقات زیادی مبنی بر اینکه رژیم غذایی غنی از فیبر و دانه های جامد، می تواند از شما در برابر رشد سرطان کولورکتال محافظت کند، وجود دارد اما چگونه مصرف فیبر بالا توسط کسانی که قبلا این بیماری در آنها تشخیص داده شده است، تاثیر می گذارد؟

این همان چیزی است که دکتر اندرو چان از بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و همکارانش با تحقیقات جدید خود در جستجوی آن بودند.

سرطان کولورکتال و مصرف فیبر

این مطالعه شامل اطلاعات مربوط به ۱۵۷۵ فرد بود که بخشی از تحقیقات سلامت پرستاران و یا مطالعات کارکنان بهداشت بوده است.

همه افراد مبتلا به سرطان کولورکتال در مرحله ۱، ۲ یا ۳ بودند. این مراحل غیر متاستاتیک است و سرطان به قسمت های دیگر بدن گسترش نیافته است.

به عنوان بخشی از مطالعات، شرکت کنندگان به طور منظم پرسشنامه های مربوط به غذا را پر کردند. این تیم از اطلاعات این پرسشنامه ها برای محاسبه مصرف کل فیبر و مصرف کل دانه و همچنین مصرف فیبر از منابع غذایی فردی استفاده نمود.

شرکت کننده ها به طور متوسط ​​۸ سال پس از تشخیص پیگیری شدند، در طی این زمان، ۷۷۳ مرگ و میر رخ داده است. از این مرگ ها، ۱۷۴ نفر به طور مستقیم به سرطان کولورکتال مرتبط بودند.

محققان دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال که دارای مصرف فیبر بالا بودند، خطر مرگ کمتر از افرادی بود که مصرف فیبر کم داشتند.

به گفته تیم تحقیقاتی، هر ۵ گرم افزایش مصرف فیبر در روز با کاهش ۲۲ درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال و کاهش ۱۴ درصدی مرگ و میر در همه موارد همراه بود.

همچنین افزایش ۲۰ گرم در مصرف کل دانه در روز با کاهش ۲۸ درصدی مرگ و میر سرطان کولورکتال همراه بود، در حالی که خطر مرگ و میر همه موارد ۱۲ درصد کاهش یافت.

سرطان کولورکتال و مصرف فیبر غلات: فیبر غلات مفید است

با توجه به منابع فیبر، محققان دریافتند که فیبر غلات بیشترین سود را در بر دارد؛ افزایش ۵ گرم فیبر غلات در هر روز به کاهش ۳۳ درصدی مرگ ناشی از سرطان کولورکتال و کاهش ۲۲ درصدی مرگ و میر ناشی از موارد دیگر منجر شد.

کاهش ۱۷ درصدی مرگ و میر در همه موارد با افزایش هر ۵ گرم فیبر گیاهی روزانه مشخص شده است، اما این نوع فیبرها تاثیری بر مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال نداشت.

سرطان کولورکتال و مصرف فیبر میوه:

فیبر میوه بر روی مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال تاثیر نگذاشته است.

دکتر چان و همکارانش اطمینان داده اند که مطالعه آنها مشاهداتی است، بنابراین نمی تواند علت و معلول قلمداد شود. همچنین محدودیت هایی برای بررسی وجود داشت.

ایشان اظهار داشت: “یافته های ما، باید با مطالعات بیشتری، از جمله آزمایشات بالینی احتمالی، مورد تایید قرار گیرد. “

با این حال، محققان معتقدند افزایش مصرف فیبر برای بیماران در مراحل غیر متاستاز سرطان کولورکتال مفید خواهد بود. آنها نتیجه می گیرند:

مصرف بالای فیبر و دانه های جامد بعد از تشخیص سرطان کولورکتال CRC با مرگ و میر پایین تر از آن بیماری و سایر علل همراه است. یافته های ما توصیه های تغذیه ای برای حفظ مصرف کافی فیبر در بازماندگان CRC را تایید می کند.

 

مطالب مرتبط
نحوه مصرف سفیکسیم (Cefixime) + بررسی عوارض و تداخلات دارویی

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.