سلول های سرطانی به نحو اسرار آمیزی برای سال ها به خواب می روند

0

خاموش شدن سلول های سرطانی : سلول های سرطانی به نحو اسرار آمیزی برای سال ها به خواب می روند

 خاموش شدن سلول های سرطانی : سرطان همیشه به عنوان بیماری ای شناخته شده که به سرعت و به نحو غیر قابل کنترلی رشد می کند، اما این دیدگاه ممکن است اشتباه باشد. شواهد جدید نشان می دهد که سرطان به طور متداول از “شتاب دهنده” و “ترمز” برای زنده ماندن در درون بدن استفاده می کند. اگر رشد سالانه تومور در سرطان پروستات را پی گیری کنید، نموداری را دریافت خواهید کرد که به نظر می رسد چیزی شبیه به نمودار زیر باشد:

این نمودار نشان می دهد که سلول های سرطانی پروستات دارای دوره های متناوبی متشکل از رشد سریع و دوره های خواب عمیق هستند. در مثال بالا، تومور در نقطه ای شروع به رشد می کند که در آن علائم بیماری ظهور کرده اند و بیمار به دنبال درمان است. این درمان معمولا شامل برداشتن تومور خواهد بود. جراحی اغلب موثر است، اما برای بعضی از بیماران به نحو تاسف باری، سرطان مجددا باز می گردد.

در این مرحله اغلب درمان با هورمون و شیمی درمانی انجام می شود. اما حتی این درمان ها هم همیشه پایانی برای سرطان نخواهند بود. برای بعضی از بیماران، سر و کله سرطان بعد از یک دوره خواب طولانی مدت مجددا پیدا خواهد شد. در طول دوره خواب، که می تواند چندین سال طول بکشد، بیمار اغلب هیچ نشانه ای ندارد و تومور با استفاده از ابزار تشخیصی رایج غیر قابل شناسایی می باشد. تا همین اواخر، ما اطلاعات اندکی در مورد این دوره های خواب داشتیم. با این حال، تحقیقات انجام شده توسط گروه ی از دانشمندان نشان می دهد که دوره خواب یا کمون سرطان یک دوره حیاتی برای پیشرفت و احیای تومور است.

مطالب مرتبط
این گیاهان فعالیت های سمی قابل توجهی روی سلول های سرطانی نشان داده اند

چرا این دوره خاموش شدن برای سلول های سرطانی مفید است؟

برای درک اینکه چرا این دوره خواب برای سلول های سرطانی مفید است ، ما باید عواملی را بررسی کنیم که می توانند مانع از پیشرفت تومور شوند. سلول های سرطانی با سه عامل اصلی برای بقا و رشد خود مواجه هستند. اول،اینکه آنها باید سیستم ایمنی بدن را فریب دهند چرا که این سیستم، می تواند بسیاری از انواع تومورها را از بین ببرد.

دوم، آنها باید در برابر درمان های ضد سرطانی دوام بیاورند، و، سوم، آنها نیاز به حمله به اعضای دور و تولید متاستازها دارند. دوره کمون سرطان برای رفع همه این چالش ها ضروری است. در طول دوره خواب، سلول های سرطانی آرایش ژنتیکی خود را تغییر می دهند و برای مرحله پیشرفته بعدی آماده می شوند.

بدون خوابیدن، سلول های سرطانی نمی توانند در چنین محیطی زنده بمانند و یا به مقاومت در برابر سیستم ایمنی بدن بپردازند. بنابراین ما باید یاد بگیریم که چگونه سلول های سرطانی خاموش را شناسایی کنیم و چگونه آن ها را بکشیم.

هرچند که تشخیص سلول های خاموش کار چندان ساده ای نیست از آن جا که  تومورهای غیر فعال اغلب کوچک هستند و علائمی ایجاد نمی کنند، بنابراین بیماران اغلب از آن ها بی اطلاع هستند و ابزار تشخیصی معمولی قادر به دیدن آن ها نیست.

همچنین، سلول های سرطانی در حالت کمون، اغلب مانند حیوانات در حال خواب زمستانی دارای متابولیسم آهسته ای هستند. بنابراین حتی برخی از تکنیک های پیشرفته تشخیصی مانند اسکن PET، تومورهای خاموش را نادیده می گیرند.

چگونه می توانیم این سلول های خاموش را شناسایی کنیم؟

پس چگونه می توانیم این سلول های خاموش را شناسایی کنیم؟ خوشبختانه، مطالعات جدید بر روی ویژگی های سلول های سرطانی خاموش متمرکز شده اند. به عنوان مثال، تحقیقات ما، با همکاری آژانس Cancer Canada در کانادا، به بررسی RNA تولید شده و تکثیر یافته توسط سلول های سرطانی خاموش پرداخته است.

مطالب مرتبط
پیشگیری از سرطان با 30 روز غذاهای حاوی سیر

RNA یک مولکول بسیار مهم است که اطلاعات ژنتیکی را از DNA   به پروتئین ها (مولکول های اصلی) حمل می کند. ما   برخی از RNA های کوچک را که به طور خاص توسط سلول های سرطانی خاموش بیان می شوند شناسایی نمودیم. از آنجا که این RNA ها را می توان در نمونه های ادرار و خون اندازه گیری کرد، محققان در تلاشند تا ابزار تشخیصی جدیدی را برای تشخیص این مولکول ها تولید نمایند.

اگر ما در این امر موفق شویم، قادر به تولید کیت های تشخیصی خون یا ادراری خواهیم بود که به پزشکان کمک می کند تا تومورهای خاموش را تشخیص دهند و بلافاصله آن ها را درمان نمایند.

هنگامی که سلول های سرطانی پنهان شناسایی شدند ، باید بلافاصله از بین بروند. متاسفانه، از آن جا که این سلول های سرطانی به طور متناوب غیر فعال می شوند، با شیمی درمانی معمولی کشته نخواهند شد، بنابراین هدف گیری آن ها دشوار است، اما غیر ممکن نیست.

تعدادی از مطالعات جدید ConversationA نشان می دهد که سلول های خفته ممکن است نقاط ضعفی داشته باشند. به عنوان مثال، آزمایشات نشان داده اند که برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند سلول های سرطانی را که متاستاز ترشح می کنند سرکوب نمایند.

اگر این نتایج توسط آزمایشات بالینی تایید شود، ما به زودی قادر خواهیم بود که درمان های خاصی را با هدف نابودی سلول های سرطانی پنهان ارائه نماییم.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.