سندرم التهاب روده (IBD) چیست؟

0

بیماری سندرم التهاب روده (IBD) شامل دو بیماری (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو) است که با التهاب مزمن دستگاه گوارش (GI) مشخص می شود. التهاب طولانی مدت این بیماری باعث آسیب به نقاط مختلف  دستگاه گوارش می شود.

سندرم التهاب روده چیست؟

بیماری التهابی روده (IBD) شامل دو بیماری (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو) است که با التهاب مزمن دستگاه گوارش (GI) مشخص می شود. التهاب طولانی مدت این بیماری باعث آسیب به نقاط مختلف دستگاه گوارش می شود.

علائم سندرم التهاب روده چیست؟

برخی از نشانه های رایج عبارتند از:

چه چیزی باعث بیماری التهاب روده می شود؟

علت IBD ناشناخته است، اما IBD نتیجه سیستم ایمنی ضعیف است. سیستم ایمنی بدن به درستی کار نمی کند تا از موجودات خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت کند. در IBD، سیستم ایمنی به اشتباه به محرک های محیطی پاسخ می دهد که سبب التهاب دستگاه گوارش می شود. همچنین به نظر می رسد که یک مولفه ژنتیکی هم در ان دخیل  باشد. فردی با سابقه خانوادگی IBD بیشتر احتمال دارد این پاسخ ایمنی نامناسب را ایجاد کند.

روش تشخیصی سندرم التهاب روده چیست؟

IBD با استفاده از آندوسکوپی (برای بیماری کرون) یا کولونوسکوپی (برای کولیت اولسراتیو) و مطالعات تصویربرداری، مانند رادیوگرافی کنتراست، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) تشخیص داده می شود. پزشکان همچنین ممکن است نمونه های مدفوع را بررسی کنند تا اطمینان حاصل شود که نشانه ها از طریق عفونت ایجاد نشده باشد و یا آزمایش خون انجام می شود تا اطلاعات کافی به دست بیاید.

سندرم التهاب روده چگونه درمان می شود؟

برای درمان IBD ممکن است از انواع مختلف داروها استفاده شود: آمینوسالیسیلات، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)، ایمونوادولاتورها. برای جلوگیری از عفونت ها، واکسن های متعددی برای بیماران مبتلا به IBD توصیه می شود. IBD شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد تا بخش آسیب دیده دستگاه گوارش را از بین ببرد، اما پیشرفت در درمان با داروها به معنی این است که عمل جراحی اولویت اول نمی باشد. از آنجا که بیماری کرون و کولیت اولسراتیو قسمت های مختلف دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهند، روش های جراحی در دو نوع ان به شکل متفاوتی  انجام می شود.

مطالب مرتبط
سندرم خستگی مزمن در کودکان - همه چیزهایی که شما باید بدانید (قسمت اول)

نکات

  • IBD سندرم تحریک پذیر روده (IBS) نیست

IBD نباید با سندرم روده تحریک پذیر یا IBS اشتباه گرفته شود. اگرچه افراد مبتلا به IBS ممکن است علائم مشابهی با IBD نشان می دهند، IBD و IBS  از هم بسیار متفاوت هستند. سندرم روده تحریک پذیر بواسطه التهاب ایجاد نمی شود و بافت روده به نحوی که در IBD آسیب دیده است آسیب نمی بیند. درمان ان ها نیز متفاوت است.

بیماری سلیاک یکی دیگر از علائم مشابه با IBD است. همچنین با التهاب روده مشخص می شود. با این حال، علت بیماری سلیاک شناخته شده است و بسیار خاص است. این واکنش التهابی به گلوتن (گروهی از پروتئین موجود در گندم و دانه های مشابه) است. علائم بیماری سلیاک بعد از شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن برطرف می شوند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.