سنسور پوششی خودتنظیم و اندازه گیری قند خون موقع ورزش از روی عرق پوست

0

سنسور پوششی خودتنظیم و اندازه گیری قند خون موقع ورزش از روی عرق پوست

محققان، یک پچ قابل عرضه و با قابلیت پوشیدن و خود تنظیم را طراحی کرده اند که امکان نظارت بر غلظت گلوکز در عرق انسانی را فراهم می کند.

نیویورک: دانشمندان یک سنسور پوشیدنی خود تنظیم ساخته اند که می تواند به افراد دیابتی این اجازه را بدهد که در حین ورزش سطوح گلوکز را از عرق اندازه گیری کنند.

امروزه روش های زیادی برای تست گلوکز توسط خود فرد و نظارت بر سطوح گلوکز خون وجود دارد.

Seokheun Choi، استادیار دانشگاه Binghamton، دانشگاه ایالتی نیویورک در ایالات متحده، اظهار می کند: اما برای جلوگیری از هیپوگلیسمی، اندازه گیری های معمول مناسب نیستند.

 

فرایند اندازه گیری سطح قند خون با سوراخ کردن پوست و گرفتن نمونه های خون انجام می شود. دکتر چوی بیان می کند:

انجام این عمل در طول ورزش، ممکن است به آلوده شدن خون با عرق و یا سوزش پوست منجر شود.

او افزود: “این روش نیازمند آن است که بیماران لوازم جانبی زیادی در طول فعالیت بدنی با خود حمل کنند، که شامل لانست، سوآب با الکل و یک گلوکومتر نسبتا بزرگ می شود.”

 

محققان یک چسب خودکار، پوشیدنی و یکبار مصرف را طراحی کردند که اجازه اندازه گیری غیر تهاجمی سطوح گلوکز خون را به شخص می دهد.

این سنسور زیستی با قابلیت پوشیدن و یک بار مصرف از لایه چسبنده بر پایه کاغذ ساخته شده که حاوی سلول سوختی آنزیمی گاز اکسیژن در درون پد چسبنده استاندارد Band-Aid می باشد.

دکتر چوی در ادامه گفت: “دستگاه مبتنی بر کاغذ مستقیما به پوست متصل می شود و عرق به صورت مخزنی است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و غلظت گلوکز را بدون نیروی خارجی و ابزارهای پیچیده خوانش، نظارت می کند.

اندازه گیری قند خون بر اساس تعریق برای مدیریت هیپوگلیسمی ناشی از ورزش، روشی جذاب است، چرا که اندازه گیری در حین یا بلافاصله بعد از ورزش انجام می شود و این زمانیست که مقدار کافی عرق برای به دست آوردن یک نمونه وجود دارد.

این پتانسیل کمبودهای سنسورهای عرق گیر غیر تهاجمی معمول را کاهش می دهد و می تواند با مشکل جمع آوری عرق کافی برای آنالیز، تبخیر نمونه و مدت زمان نسبتا طولانی مورد نیاز برای جمع آوری نمونه ها مقابله نماید.

محققان می گویند:

“این برنامه ارزیابی دارای وعده های قابل توجهی برای مدیریت کارآمد دیابت است و دارای سیستمی کاملا یکپارچه با خوانشی آسان می باشد که می تواند برای نظارت مداوم غیر تهاجمی بر روی گلوکزخون محقق شود.”

این تحقیق در سال ۲۰۱۷ در مجله Micromachines منتشر شده است.

 

مطالب مرتبط
آلپاین خودروی تازه متولد شده رنو

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.