سوئیچ خاموش کننده ترس در مغز موش ها کشف شد

0

سوئیچ خاموش کننده ترس در مغز موش ها کشف شد

دانشمندان سوئیچی را در مغز موش یافته اند که پاسخ توام با ترس یا شجاعت آن ها را نسبت به تهدید تعیین می کند.

هنگامی که موش ها با یک شکارچی مواجه می شوند، اکثر آن ها جیغ می زنند یا پنهان می شوند، اما تعداد کمی از آن ها با شکارچی به مبارزه می پردازند. محققان دریافتند که دو گروه از سلول های موجود در میانه ی مغز موش ها می توانند سیگنال های مختلفی را به قسمت های مختلف بدن آن ها منتقل کنند و یک یا دو پاسخ متفاوت را ایجاد نمایند. طبق گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد که کار این مطالعه را بر عهده داشت، احتمالا مدار مغز مشابهی نیز در انسان ها وجود دارد.

آنها به این نتیجه رسیدند که روش های غیر تهاجمی کنترل این خوشه ها می توانند به افرادی که دارای اضطراب، ترس و یا اختلال استرس پس از سانحه هستند کمک نمایند تا ترس ذاتی خود را کنار گذاشته و به زندگی عادی باز گردند.

دکتر آندره هبرمن، یکی از متخصصین نورون شناسی دانشگاه استنفورد که نویسنده ارشد این مطالعه نیز بود، در این خصوص گفت:

“این کار می تواند زمینه ای را برای انجام تحقیقات بعدی ما در مورد چگونگی از بین بردن ترس از مقابله با چالش های روزمره زندگی و ارائه راه هایی برای داشتن زندگی موفق تر و شادتر فراهم آورد. به منظور تقلید یک شکارچی در آزمایشات، لیندزی سالی، دانشجوی کارشناسی ارشد این تیم، یک صفحه نمایش ویدئویی را با یک دایره مشکی گسترده برای شبیه سازی یک پرنده شکاری در حال نزدیک شدن به شکار طراحی نمود.”

با در نظر گرفتن ناحیه مغزی تحریک شده در این آزمایش، خانم سالی به ساختاری به نام تالاموس هسته میانی یا vMT اشاره نمود که به نظر می رسد هنگامی که شکارچی در حال نزدیک شدن است فعال می گردد.

مطالب مرتبط
مرسدس AMG GLE63 با چرخ های 22 اینچی رصد شد

vMT به دو مقصد اصلی متصل می شود، هسته آمیگدال و قشر قدامی میانی مغز که هر دو با حساسیت هایی مانند تشخیص تهدید،ترس و اضطراب در ارتباط می باشند. این مقصد ها از طریق دو عصب مجزا با vMT ارتباط برقرار می کنند. پس از آن ، دانشمندان سلول های عصبی موجود در مغز موش ها را اصلاح کردند به طوری که این سلول ها موجب تحریک یا توقف فعالیت دو مسیر عصبی مختلف می شدند.

محققان دریافتند که تنها با تحریک فعالیت دستگاه آمیگدال می توان احتمال فریز شدن به دلیل ترس را افزایش داد. با این حال، هنگامی که مسیر بعدی تحریک شد، دانشمندان توانستند واکنش بسیار شجاعانه تری را نسبت به آنچه تا کنون که از هر موشی مشاهده بود، مشاهده نمایند.

موش ها در زمین خود باقی ماندند، و شروع به چرخیدن در اطراف آن کردند و دم خود را به طور مداوم و به صورتی تکان می دادند که توسط محققان به معنی وقوع تهدید در نظر گرفته شد.

دکتر هوبرمن در این خصوص بیان داشت که:

“ما می توانستیم حرکت شدید دم آن ها را کاملا مشاهده کنیم و این حرکت در موش ها مانند حرکت ضربه زدن به سینه در انسان ها و گفتن این جمله که بیا مبارزه کنیم است.”

این رفتار مشابه تنها زمانی ممکن است در موش ها مشاهده شود که بخشی از مغز آن ها که مخصوص شجاعت است پیش از تهدید تحریک شده باشد.

یافته های این آزمایشات در همین هفته جاری در مجله Nature منتشر گردید. دانشمندان بر این باورند که انسان هایی که در مغزشان دارای ساختاری قابل مقایسه با vMT هستند افرادی هستند که از ترس بیش از حد رنج می برند و ممکن است از تحریک بیش از حد vMT در عذاب باشند.

مطالب مرتبط
ملاقات نزدیک با فراری 812 Superfast

بنابراین به عنوان مثال، می توان سیگنال vMT را در افرادی که دارای ترس و وحشت هستند، کاهش داد و قطعا انجام این کار به این گونه افراد کمک خواهد کرد تا بر ترس و مشکلات ناشی از آن غلبه نمایند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.