طرز تهیه‌ی پیراشکی گیاهی (وگان)

0

پیراشکی یکی از میان‌وعده‌های مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد، به‌خصوص کودکان است. خمیر پیراشکی‌ها معمولاً به یک شکل تهیه می‌شوند و مواد اولیه‌ی یکسانی دارند اما مواد داخل آن‌ها یا همان کِرِم پیراشکی بسته به سلیقه‌ی هر فرد متفاوت است. بسیاری از افراد تمایلی به خوردن پیراشکی‌های گوشتی ندارند و ترجیح می‌دهند پیراشکی‌ای بخورند که در ترکیب آن گوشت به‌کار برده نشده باشد. در این نوشته قصد داریم تا طرز تهیه‌ی پیراشکی گیاهی را به شما آموزش دهیم. این پیراشکی، که کاملاً عاری از مواد حیوانی است، می‌تواند به‌عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم برای کودکان استفاده شود و بسیاری از نیازهای غذایی بدن آن‌ها نظیر کربوهیدرات، فیبر و پروتئین را تأمین نماید.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه‌ی خمیر پیراشکی گیاهی

  • خمیر مایه یا مخمر: ۲۵ گرم
  • آبلیمو: ۸/۱ لیوان
  • روغن مایع: ۹۰ گرم
  • آرد گندم: ۷۵۰ گرم
  • شکر: ۷۵ گرم
  • شیر سویای ساده: ۲۰۰ گرم
  • نمک: یک چهارم قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۸/۱ قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه‌ی کِرِم داخل پیراشکی گیاهی

  • آرد گندم: ۲۰۰ گرم
  • آرد ذرت: ۲۵۰ گرم
  • شکر: ۲/۱ کیلوگرم
  • شیر سویای ساده: ۴ کیلوگرم
  • وانیل: به مقدار کم (در حدود ۶/۱ قاشق غذاخوری)

نکته: شیر سویای ساده را می‌توانید از بسیاری از فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید. در صورت در دسترس نبودن شیر سویا می‌توانید به جای آن از همان میزان آب استفاده نمایید.

طرز تهیه‌

مرحله‌ی اول:

ابتدا شیر سویا (آب) را با نمک، شکر، روغن مایع، وانیل و آبلیمو مخلوط می‌کنیم، به گونه‌ای که مواد کاملاً با یکدیگر ترکیب شده و مایعی یکدست حاصل شود.

مرحله‌ی دوم:

در این مرحله باید آرد گندم را به ترکیبی که در مرحله‌ی اول به دست آمده اضافه کنیم. بهتر است آرد را به‌تدریج به مایع اضافه کنیم و همزمان آن را به‌ هم بزنیم.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله یک قاشق غذاخوری شکر به مایه‌ی خمیر یا همان مخمر اضافه می‌کنیم و سپس این ترکیب را در نیم کیلوگرم آب ولرم قرار می‌دهیم. پس از آن‌که ترکیب حالت مخمری پیدا کرد، آن را به ترکیب به دست آمده از مراحل یک و دو اضافه کرده و به‌خوبی با دست ورز می‌دهیم تا مواد کاملاً با یکدیگر ترکیب شده و خمیر صاف و یکدستی حاصل شود. سپس این خمیر را برای ده الی ۱۵ دقیقه بدون حرکت قرار می‌دهیم.

مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله خمیر را با استفاده از وردنه صاف می‌کنیم به‌صورتی‌که ضخامت آن در حدود نیم‌ سانتی‌متر شود. سپس با استفاده از قالب شیرینی یا یک لیوان نسبتاً بزرگ از روی خمیر دایره‌هایی را جدا می‌کنیم.

مرحله‌ی پنجم:

در این مرحله باید خمیر داخل پیراشکی را تهیه کنیم. برای این کار باید ابتدا آرد گندم، آرد ذرت و شکر را با یکدیگر ترکیب کنیم و سپس شیر سویا (آب) را به آن اضافه نماییم و به هم بزنیم. پس از آن‌که ترکیب یکدستی ایجاد شد، آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار می‌دهیم و به‌صورت پیوسته ترکیب را به هم می‌زنیم تا زمانی که فرم خمیر به خود بگیرد. پس از آن‌که ترکیب به‌صورت خمیر درآمد آن را از روی حرارت بر می‌داریم و وانیل را به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله‌ی ششم:

در این مرحله کرم را به‌همراه هر ماده‌ی دلخواه دیگری مثل گردو، داخل خمیری که به شکل دایره در آورده‌ایم قرار می‌دهیم و آن را می‌پیچیم.

مرحله‌ی هفتم:

در این مرحله باید قابلمه یا ماهیتابه‌ای کوچک را انتخاب نماییم و داخل آن را تا اندازه‌ای با روغن پر کنیم که به هنگام قرار دادن پیراشکی‌ها در ظرف، کاملاً در روغن غوطه‌ور شوند. پس از آن‌که پیراشکی‌ها سرخ شدند، آن‌ها را از قابلمه خارج می‌کنیم و در ظرف مناسب سرو می‌نماییم.

*****

پس از این مراحل، پیراشکی گیاهی آماده است.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
طرز تهیه پیراشکی اسفناج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.