طرز تهیه‌ی کبه یک غذای خوش‌طعم عربی

0

هنگامی که به کتاب‌های آشپزی نگاه می‌کنیم با انواع و اقسام غذاها مواجه می‌شویم. این کتاب‌ها گاهی آنقدر قطورند که موقع خرید آن‌ها پیش خود می‌گوییم بالاخره وقت آن رسیده تا از تهیه و مصرف غذاهای تکراری خلاص شویم و حداقل چند غذای تازه به غذاهایی که می‌خوریم اضافه کنیم. اما پس از باز کردن این کتاب‌ها با دستور غذاهایی روبرو می‌شویم که در آن‌ها از مواد اولیه‌ای استفاده شده که ما حتی نام آن‌ها را نیز نشنیده‌ایم و تازه بدتر از آن این‌که قادر نیستیم اسم خود غذا را هم به‌درستی تلفظ کنیم.

این است که ناامید، به غذاهای قبلی خود رجوع می‌کنیم و پخت و مصرف آن‌ها را ادامه می‌دهیم. البته هدف ما از بیان این مطلب این نیست که بگوییم کتاب‌های آشپزی کارآمد نیستند، منظور از بیان این سخنان این است که بگوییم در میان آن تعداد غذا احتمال این‌که غذایی پیدا کنیم که امکان پخت آن را داشته باشیم کم است. اما به هر صورت تنوع در غذا می‌تواند بسیار خوشایند و دلپذیر باشد. چه غذاهای جدید غذاهای ایرانی باشند و چه غذاهای خارجی. در این نوشته ما قصد داریم تا طرز تهیه‌ی یک غذای خوشمزه‌ی عربی به نام کبه را آموزش دهیم.

مواد اولیه‌ی این غذا تقریباً در هر خانه‌ای یافت می‌شوند و طرز پخت آن نیز بسیار آسان و سریع است. این غذا تا حدی به سمبوسه‌ شباهت دارد اما مواد داخل آن به جای قرار گرفتن داخل نانِ پیچیده‌شده، داخل یک لایه برنج قرار می‌گیرند. یکی از مزیت‌های تهیه‌ی این غذا این است که می‌توان مواد داخل آن را با توجه به سلایق مختلف تا حدی تغییر داد. به‌عنوان نمونه درصورتی‌که تمایلی به مصرف گوشت ندارید، می‌توانید به جای گوشت از سویا استفاده کنید. از هر نوع برنجی می‌توان برای پخت این غذا استفاده کرد. برای یادگیری طرز پخت کبه با ما همراه باشید.

مواد اولیه‌ی لازم برای تهیه‌ی ۲۰ عدد کبه

  • برنج: ۶ پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده: ۲۵۰ گرم
  • سیب‌زمینی: ۴ عدد متوسط
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • سبزیجات معطر: ۲۰۰ گرم
  • زرچوبه: ۲.۵ قاشق چایخوری
  • خلال بادام در صورت تمایل
  • روغن سرخ‌کردنی به میزان لازم

طرز تهیه‌ی کبه

مرحله‌ی اول

ابتدا ۳ عدد از سیب‌زمینی‌ها را به شکل نگینی خرد کنید و آن‌ها را با استفاده از روغن سرخ‌کردنی مقداری تفت دهید تا طلایی‌رنگ شوند.

مرحله‌ی دوم

در این مرحله باید پیازها را خرد کنید و داخل ماهیتابه با روغن سرخ کردنی تفت دهید. برای راحتی بیشتر می‌توانید از همان روغن و ماهیتابه‌ای استفاده کنید که در آن، سیب‌زمینی‌ها را تفت داده بودید.

مرحله‌ی سوم

 پس از آن‌که پیاز را تفت دادید، گوشت چرخ‌کرده، ۱ قاشق چایخوری زرچوبه و نمک و فلفل را به آن اضافه نموده و مجداً در حدود ۵ دقیقه روی شلعه‌ی متوسط تفت دهید.

مرحله‌ی چهارم

پس از آن‌که گوشت تا حدی پخته شد، سبزیجات معطر شامل جعفری، مرزه، گشنیز، ترخون و … را به ترکیب داخل ماهیتابه اضافه نموده و باز هم کمی تفت دهید.

مرحله‌ی پنجم

سرانجام سیب‌زمینی‌هایی که سرخ کردید را به همراه خلال بادام به ترکیب داخل ماهیتابه اضافه نمایید. در این مرحله مواد داخل کبه آماده است و باید به سراغ تهیه‌ی خمیر کبه رفت.

مرحله‌ی ششم

قابلمه‌ی نسبتاً بزرگی را پر از آب کرده و برنج را پس از شستن داخل آن بریزید. آب داخل قابلمه باید به اندازه‌ی یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد. نصف قاشق زرچوبه و کمی نمک به برنج اضافه نموده و یک عدد سیب زمینی کوچک را روی برنج قرار دهید. پس از آن برنج را دم کنید.

در مورد میزان آب مورد نیاز برای دم کردن برنج به این نکته توجه داشته باشید که نباید برنج خیلی نرم شود، به همین دلیل بهتر است آب کمتری نسبت به زمانی که می‌خواهید برنج را به‌صورت کته بپزید، داخل قابلمه بریزید.

مرحله‌ی هفتم

پس از دم کشیدن برنج، سیب‌زمینی را به همراه برنج چرخ کنید. می‌توانید به جای چرخ کردن از کوبیدن هم استفاده کنید.

مرحله‌ی هشتم

در این مرحله برنج و سیب‌زمینی کوبیده یا چرخ‌شده را به شکل توپ‌هایی به اندازه‌ی متوسط درآورید. همان‌طور که گفته شد مواد اولیه‌ی ذکر شده در قسمت مواد مورد نیاز، برای تهیه‌ی ۲۰ عدد کبه است و در نتیجه تعداد توپ‌هایی که در این مرحله درست می‌کنید، باید ۲۰ عدد باشد. در صورتی‌که هنگام شکل دادن به این ترکیب، مواد به دست شما می‌چسبند، می‌توانید یک کاسه را پر از آب نموده و کنار درست خود قرار دهید و هر بار دست خود را اندکی مرطوب کنید.

مرحله‌ی نهم

در این مرحله توپ‌های برنجی را بردارید و با استفاده از فشار دست آن‌ها را به‌گونه‌ای تخت کنید که به صورت یک دایره‌ درآیند. پس از آن یک الی دو قاشق از مواد داخل کبه را که قبلاً تهیه نمودید، داخل دایره‌ها قرار دهید و خمیر برنجی را به نحوی دور آن‌ بپیچید که کاملاً آن را در بر بگیرد.

مرحله‌ی دهم

پس از آن‌که تمام توپ‌های برنجی را به همین شکل دور مواد داخل کبه پیچیدید، آن‌ها را با استفاده از روغن سرخ‌کردنی، سرخ کنید. اکنون کبه‌‌ها آماده‌ی مصرف هستند.

******

مطالب مرتبط
خوراک کدو و هویج با گردو | غذایی برای گیاهخواران

یکی از دیگر مزیت‌های این غذا این است که می‌توان پس از تهیه‌ی آن و پیش از مرحله‌ی سرخ‌کردن نهایی، کبه‌ها را داخل یک ظرف دربسته قرار داد و آن‌ها را برای چند ماه در فریزر یا جایخی نگهداری نمود تا هر زمان که فرصتی برای تهیه‌ی غذا وجو نداشت، با سرخ کردن کبه‌ها یک غذای خوشمزه‌ی خانگی را در اختیار داشت.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.