طرز تهیه‌ تارت موز

0

تارت موز : از دیرباز بسیاری از بانوان خانه‌دار طرز تهیه‌ی دست‌کم یک نوع شیرینی یا کیک را بلد بوده‌اند و هر از گاهی نسبت به تهیه‌ی آن برای اعضای خانواده اقدام می‌کرده‌اند. امروزه صرف نظر از این‌که وظیفه‌ی خانه‌داری دیگر منحصر به بانوان نمی‌گردد، نه‌تنها انواع شیرینی و کیک و کلوچه به‌صورت بسته‌بندی از سوپرمارکت‌ها قابل تهیه هستند، بلکه شمار زیادی از قنادی‌ها در شهرها تأسیس شده‌اند و دسترسی به شیرینی و کیک را بدون تحمل زحمت پخت آن میسر ساخته‌اند.

با این حال هنوز هم بسیاری بر این باور هستند که هیچ شیرینی و کیکی طعم و لذت شیرینی و کیک خانگی را ندارد. شاید تفاوت شیرینی و کیک‌های خانگی جدا از مواد اولیه‌ی مرغوب‌تری که در آن‌ها استفاده می‌شود، عشقی باشد که یکی از اعضای خانواده برای پخت آن شیرینی یا کیک در دل داشته و با پختن یک خوراکی شیرین، وقت و انرژی خود را برای خوشحال ساختن دیگر اعضای خانواده مصروف ساخته است.

یکی از انواع خوراکی‌های شیرینی که می‌توان به‌راحتی آن را در منزل تهیه نمود و شاید بتوان گفت تهیه‌ی آن تبحر کمتری نسبت به کیک نیاز دارد، تارت است. تارتی که ما در این نوشته مدنظر داریم نوعی خمیر کیک‌مانند بدون پف است که داخل آن با انواع موادغذایی شیرین مثل خامه و انواع میوه‌ها پر می‌شود. در این نوشته از قسمت آشپزی وردنگار قصد داریم تا طرز تهیه یکی از خوشمزه‌ترین انواع تارت که امکان تهیه‌ آن در تمامی فصول سال وجود دارد، یعنی تارت موز را آموزش دهیم. تهیه تارت موز بسیار آسان و سریع است، اما نتیجه‌ای کاری که برای پخت آن انجام می‌دهید آن‌قدر خوب خواهد بود که به زحمتش بیارزد! پس ما با همراه باشید تا به نحوه‌ی پخت تارت موز بپردازیم. برای تهیه این شیرینی به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه خمیر تارت موز

  • آرد شیرینی: ۲۰۰ گرم
  • زرده‌ی تخم مرغ هم‌زده شده: ۱ عدد
  • کره‌ی خردشده: ۱۵۰ گرم
  • آب سرد: ۶۰ گرم
  • شکر: ۱۰ گرم
  • نمک: مقدار بسیار کم

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه کرم تارت موز

  • شکر: نصف پیمانه
  • زرده‌ی تخم مرغ: ۲ عدد
  • آرد شیرینی: ۲ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۲ پیمانه
  • کره: ۶ قاشق غذاخوری
  • پودر نشاسته‌ی گندم یا ذرت: ۲ و نیم قاشق غذاخوری
  • نمک: مقدار بسیار کمی
  • وانیل: ۲ قاشق چایخوری
  • موز: به میزان لازم

طرز تهیه تارت موز

مرحله‌ی اول:

در مرحله‌ی اول خمیر تارت موز را آماده کنید. برای شروع ۲۰۰ گرم آرد شیرینی را به همراه شکر و نمک داخل یک ظرف بریزید و این سه ماده‌ی پودرمانند را با قاشق به هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند. سپس کره‌ی خرد شده را به این ترکیب اضافه کنید و مجدداً ترکیب را به هم بزنید. بهتر است هم زدن ترکیب از این مرحله به بعد با استفاده از همزن برقی صورت بگیرد، با این حال در صورت در دسترس نبودن همزن برقی می‌توانید از غذاساز استفاده کنید و یا این‌که خود آن را برای مدت بیشتری به هم بزنید.

دقت داشته باشید که کره باید کاملاً سرد باشد و با استفاده از چاقو به تکه‌های کوچک تقسیم شده باشد. پس از آن‌که آن‌قدر ترکیب را به هم زدید که مکعب‌های کره به شکل گلوله‌های کوچکی درآمدند هم زدن را متوقف کنید.

مرحله‌ی دوم:

در این مرحله باید آب سرد را به ترکیب داخل ظرف اضافه کنید و دوباره آنقدر ترکیب را به هم بزنید تا همه‌ مواد به‌خوبی با هم مخلوط شوند و مایه‌ای خمیری شکل و کاملاً یک‌دست حاصل گردد.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله خمیر به دست آمده از مرحله‌ی قبل را با استفاده از دست ورز دهید تا بیشتر جا بیافتد و مواد آن با یکدیگر ترکیب شوند. پس از آن‌که خمیر را اندکی ورز دادید با استفاده از وردنه آن را به ضخامت حدود ۱ سانتی‌متر پهن کنید و سپس خمیر را برداشته و داخل ظرف مخصوص پخت خمیر تارت قرار دهید. تارتی که ما در این نوشته آموزش آن را دنبال می‌کنیم تارتی است که در ظرف پخت یک تارت بزرگ قرار می‌گیرد و نه در ظرف‌های کوچک پخت تارت‌های کوچک و متعدد. پس از این‌که خمیر را داخل ظرف مخصوص پخت تارت قرار دادید، با استفاده از دست، لبه‌های خمیر را به لبه‌های ظرف بچسبانید و کف آن را نیز به همین صورت به ظرف چسبانده و مرتب نمایید.

مرحله‌ی چهارم:

در این مرحله ظرف حاوی خمیر تارت را به مدت حدود یک ربع داخل فریزر یا جایخی یخچال قرار دهید. دقت داشته باشید که این مرحله برای رضایت‌بخش بودن حاصل کار اهمیت بسیاری دارد.

مرحله‌ی پنجم:

در مرحله‌ی پنجم ظرف حاوی خمیر تارت موز را از فریزر یا جایخی یخچال درآورید و روی آن را با استفاده از کاغذ شیرینی‌پزی بپوشانید. سپس روی این کاغذ و سرتاسر خمیر تارت موز را به وسیله‌ی نخود پر کنید. نخودها باید روی خمیر فشرده شوند تا پس از پخت جای آن‌ها روی خمیر باقی بماند.

مرحله‌ی ششم:

در این مرحله باید ظرف حاوی خمیر تارت موز را که اکنون روی آن یک ورق کاغذ و تعداد زیادی نخود قرار دارد، داخل فر قرار دهید. دقت داشته باشید که پیش از شروع آماده کردن خمیر تارت لازم است تا فر را روشن کرده باشید تا در این مرحله فر گرم شده و آماده‌ی قرار دادن ظرف تارت موز باشد. دمایی که باید فر را پیش از شروع کار روی آن تنظیم نمایید ۱۹۵ درجه است. پس از آن‌که ظرف تارت موز را داخل فر قرار دادید، در حدود ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت صبر کنید تا خمیر به‌خوبی بپزد. بهتر است در این مرحله مراقب خمیر باشید که داخل فر نسوزد. این امر خصوصاً زمانی که شما برای اولین بار است که خمیر تارت درست می‌کنید و یا به‌خوبی با فری که از آن استفاده می‌کنید آشنا نیستید، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مرحله‌ی هفتم:

پس از حدود ۳۰ دقیقه، ظرف حاوی خمیر تارت موز را از داخل فر بیرون بیاورید اما فر را خاموش نکنید، بلکه دمای آن را روی ۱۷۵ درجه تنظیم کنید و اجازه دهید به همان حالت باقی بماند. با استفاده از یک وسیله‌ی انبرمانند کاغذ شیرینی و نخودهایی که روی کاغذ شیرینی هستند را بیرون آورید. دقت کنید که در این مرحله نباید خمیر تارت موز را از ظرفی که در آن قرار دارد بیرون آورید یا برای بیرون آوردن نخودها آن را سر و ته کنید.

پس از آن‌که نخودها را بیرون آوردید، یک عدد زرده‌ی تخم مرغ هم‌زده شده را با استفاده از قلم‌موی شیرینی‌پزی روی خمیر بمالید و مجدداً ظرف حاوی خمیر تارت موز را داخل فر قرار داده و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر باقی مانده و بپزد.

پس از پایان این مدت، خمیر تارت موز آماده است. می‌توانید آن را از فر خارج سازید و به سراغ آماده کردن خمیر تارت موز بروید.

مرحله‌ی هشتم:

تمامی مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه کرم تارت موز به غیر از شیر و موز را داخل یک ظرف نسبتاً بزرگ پیرکس یا هر ظرف ضدحرارت دیگری بریزید و آن‌ها را با هم‌زن به‌خوبی هم بزنید.

مرحله‌ی نهم:

در حالیکه دارید مواد لازم برای تهیه‌ی کرم تارت موز را با هم ترکیب می‌کنید، شیر را در یک قابلمه‌ با اندازه‌ی متوسط و حتماً دسته‌دار ریخته و با شعله‌ی متوسط آن را جوش آورید. قابلمه باید دسته‌دار باشد چرا که ترکیب کرم تارت موز را پس از پایان به هم زدن، به این قابلمه باز خواهیم گرداند.

در حقیقت مراحل هشتم و نهم به‌صورت همزمان انجام می‌گیرند.

مرحله‌ی دهم:

پس از آن‌که شیر به جوش آمد آن را با سرعت کم و آهسته آهسته به مواد دیگری که در حال هم زدن آن بودید، اضافه نمایید. در این مرحله هرچه سرعت هم زدن مواد بیشتر باشد، حاصل کار بهتر خواهد بود، چرا که در صورت هم زدن آهسته‌ی مواد، حرارت شیر باعث پختن زرده‌های تخم مرغ و تشکیل تکه‌های پخته‌شده‌ی آن در ترکیب می‌شود.

درصورتی‌که هم‌زن برقی ندارید و با استفاده از دست مواد را با یکدیگر ترکیب می‌کنید با مشاهده‌ی تشکیل تکه‌های پخته‌ی تخم‌ مرغ می‌توانید ترکیب را از صافی ریز رد کنید تا ترکیبی یک‌دست داشته باشید.

مرحله‌ی یازدهم:

در این مرحله ترکیب حاصل از مرحله‌ی قبل را داخل قابلمه‌ای بریزید که در آن شیر را به جوش آورده بودید. شعله‌ی زیر قابلمه را روشن کرده و آن را در حالت ملایم و متوسط قرار دهید تا مواد آهسته بپزند و به‌خوبی جا بیافتند.

نکته‌ی بسیار مهم در این مرحله این است که مواد داخل قابلمه لازم است پیوسته به هم زده شوند تا ته نگیرند و نسوزند. هر چه حرارت ملایم‌تر باشد مواد زمان بیشتری برای جوش آمدن دارند و درنتیجه غلظت کرم بیشتر شده و کیفیت کار بهتر خواهد بود. زمانی که مواد داخل قابلمه به جوش آمدند زیر آن را خاموش کنید.

مرحله‌ی دوازدهم:

پس از خاموش کردن شعله‌ی زیر قابلمه وانیل و کره را داخل آن بریزید و باز هم به‌خوبی و تا حد امکان سریع ترکیب را به هم بزنید.

مرحله‌ی سیزدهم:

موزها را پوست بکنید و آن‌ها را با ضخامت متوسط به‌صورت حلقه‌ای برش دهید. سپس برش‌های موز را روی خمیر تارت موز که اندکی پیشتر آن را آماده کرده بودید، بچینید. بهتر است این کار را پیش از آغاز کار تهیه‌ی کرم تارت موز انجام دهید چرا که لازم است ترکیب مرحله‌ی سیزدهم، بلافاصله و بدون سرد شدن روی موزها ریخته شود.

مرحله‌ی چهاردهم:

همان‌گونه که گفته شد، ترکیب به دست آمده در مرحله‌ی سیزدهم را به‌صورت داغ روی موزهایی که روی خمیر تارت موز چیده‌اید بریزید تا حدی که ترکیب به لبه‌ی خمیر برسد و کاملاً آن را پر کند. سپس با استفاده از یک قاشق سطح آن را کاملا صاف و یکدست کنید.

مرحله‌ی پانزدهم:

پس از آن‌که کرم روی موزها کاملا یکدست شد، روی آن را با استفاده از یک ورق سلفون بپوشانید و ظرف را برای مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا به‌خوبی خود را بگیرد و آماده‌ی مصرف شود.

مرحله‌ی شانزدهم:

در این مرحله تارت موز آماده‌ی مصرف است. سلفون روی تارت موز را بردارید و و آن را از ظرف خارج کنید و با برش آن به‌صورت پیتزایی از عزیزان خود پذیرایی نمایید. اما پیشنهاد ما این است که برای بهتر شدن نتیجه‌ی کار خود، پیش از برش دادن تارت موز با استفاده از خامه‌ی همزده، شکلات، موز و دیگر خوراکی‌هایی که اغلب برای تزئین به کار می‌روند آن را تزئین کنید.

چند نکته در مورد تارت موز

  • تارت موز را بیش از دو تا سه روز نمی‌توان نگهداری کرد.
  • خمیر تارت موز همانند خمیر دیگر تارت‌ها بدون پف بوده و خشک است. خمیر تارت نباید نرم باشد و لازم است تا حالت بیسکوییتی و شکننده‌ی خود را حفظ نماید.
  • شکلات تلخ آب شده می‌تواند یک تزئین ساده برای تارت موز باشد.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
آموزش طرز تهیه اکلر ( نوعی شیرینی خامه دار )

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.