طرز تهیه دسر گرانولا

0

گرانولا نام یک غذای بسیار خوش‌طعم است که معمولاً برای صبحانه و یا به‌عنوان یک میان‌وعده سرو می‌شود. این دسر خوشمزه با استفاده از انواع غلات و دانه‌ها آماده می‌شود و به‌همین سبب نه‌تنها دارای ارزش غذایی بالایی است، بلکه باعث می‌شود تا بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه‌، بدون مصرف موادغذایی فاقد ارزش غذایی، به بدن انسان برسد.

گرانولا میان‌وعده و یا صبحانه‌ی بسیار مفیدی برای تمامی افراد به‌خصوص کودکان و ورزشکاران است. تمامی مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی گرانولا به‌راحتی قابل تهیه می‌باشند و برای پخت آن‌ها از این بابت مشکلی نخواهید داشت. یکی از مزیت‌های این غذا این است که می‌توان ترکیب آن را مطابق با سلیقه و ذائقه‌ی اشخاص مختلف تا حدی تغییر داد. در ادامه به چگونگی انجام این کار نیز اشاره خواهیم نمود. با ما همراه باشید تا طرز تهیه گرانولا این دسر خوش‌طعم خانگی را را مرور کنیم.

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه گرانولا

  • انواع غلات مانند جو‌ی دوسر، کینوای پخته‌نشده، سبوس گندم، چاودار، جو پرک: ۳ پیمانه
  • شیرین‌کننده‌های مایع مانند عسل رقیق‌شده، شربت افرا، شکر قهوه‌ای: ۱.۲ تا ۳.۴ پیمانه
  • انواع آجیل بوداده مانند گردو، بادام، پسته، فندق، بادام هندی: ۱.۵ پیمانه
  • یک نوع روغن مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن هسته‌ی انگور، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، کره: ۱.۲ تا ۱.۴ پیمانه
  • انواع دانه مانند تخمه‌ی آفتابگردان، تخمه‌ی کدو، تخم کتان، کنجد: ۱ تا ۲ پیمانه
  • نارگیل در صورت در دسترس بودن: ۱ پیمانه
  • میوه‌های خشک مانند انجیر، آناناس، توت، کشمش: ۱ پیمانه
  • انواع ادویه مانند دارچین، زنجبیل، هند: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکلات خرد شده: ۱ پیمانه
  • نمک: به میزان دلخواه

نکاتی در مورد مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای پخت گرانولا

  1. برای تهیه‌ی گرانولا هرچه روغن مرغوب‌تری را به کار ببرید، نتیجه‌ی حاصل شده بهتر خواهد بود، چرا که روغن باعث لطافت گرانولا می‌شود و از سفت شدن آن جلوگیری می‌کند. بهتر است این روغن بودار نباشد.
  2. توصیه می‌شود تنها یک یا دو نوع از دانه‌ها را در تهیه‌ی گرانولا به‌کارببرید.
  3. پیش از آن‌که میوه‌های خشک را به گرانولا اضافه کنید، آن‌ها را با استفاده از دست به قطعات کوچکتری تبدیل نمایید.
  4. بهتر است در صورت در دسترس نبودن نارگیل تازه، از پودر نارگیل برای پخت گرانولا استفاده نکنید و این غذا را بدون استفاده از نارگیل تهیه نمایید.
  5. به جای تکه‌های شکلات می‌توان از پودر کاکائو هم استفاده کرد.
  6. جو دوسر ساده مقداری سفت است از همین روی بهتر است تا از بلغور جو دوسر استفاده نمایید و علاوه بر این پیش از استفاده برای چند ساعت آن را در آب قرار دهید تا خیس بخورد.

طرز تهیه‌ گرانولا با استفاده از فر

مرحله‌ی اول:

ابتدا غلات، آجیل‌ها، میوه‌های خشک، ادویه، شکلات و نارگیل تازه‌ی ریزشده را در ظرف نسبتاً بزرگی بریزید و شیرین‌کننده‌ی مایع و روغن را به آن اضافه کنید. سپس این مواد را به‌خوبی به‌هم بزنید تا کاملاً با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله‌ی دوم:

فر را از چند دقیقه پیش با دمای ۳۰۰ درجه گرم کنید. پس از آن‌که مواد موجود در ظرف مرحله‌ی اول به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، مایع را روی سینی فر پخش کرده و آن را داخل فر قرار داده و اجازه دهید تا به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه حرارت ببیند. در این فاصله دو یا سه بار مواد داخل سینی فر را به هم بزنید.

مرحله‌ی سوم:

پس از گذشت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه و هنگامی که مواد داخل سینی فر به رنگ قهوه‌ای درآمدند، آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا سرد شود. دقت داشته باشید که مواد داخل سینی فر تا پیش از سرد شدن ترد و سفت نیستند. باید به این مواد فرصت داد تا با سفت شدن به‌تدریج خود را بگیرند و ترد شوند. سپس مواد سفت‌شده را به‌شکل دلخواه برش دهید و به ظرفی دردار منتقل کنید.

طرز تهیه‌ی گرانولا بدون استفاده از فر

از جمله دیگر مزایای گرانولا، این دسر بسیار مقوی و خوشمزه، این است که مواد تشکیل دهنده‌ی آن ثابت نیستند و هر فرد می‌تواند با توجه به سلیقه‌ی خود و اعضای خانواده‌اش آن‌ها را تغییر داده و کم یا زیاد نماید.

گرانولا را می‌توان بدون استفاده از فر نیز در منزل تهیه نمود. مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی گرانولا بدون استفاده از فر نیز تقریباً مشابه همان مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی این دسر با استفاده از فر است و دقیقاً همانند آن می‌توان مواد اولیه را کم یا زیاد کرد و حتی تغییر داد. درصورتی‌که در منزل فر ندارید دنباله‌ی نوشته را مطالعه نمایید تا طرز تهیه‌ی گرانولا را بدون استفاده از فر یاد بگیرید.

مرحله‌ی اول:

جو‌ی پرک، بلغور جوی دوسر یا دیگر انواع غلات را در آب قرار دهید تا خیس بخورند. پس از آن‌که این مواد خیس خوردند، آ‌ن‌ها را داخل آب‌کش بریزید تا آب آن‌ها خارج شود و سپس با پهن ‌نمودن غلات روی حوله‌ای تمیز اجازه دهید تا کاملاً خشک شوند.

مرحله‌ی دوم:

برای تهیه‌ی گرانولا بدون استفاده از فر نیاز به قالبی دارید که مواد اولیه‌ی گرانولا را داخل آن بریزید. ترجیح داده می‌شود تا این قالب به شکل مستطیل باشد. پس از انتخاب ظرف یا قالب مناسب با استفاده از یک ورق فویل آلومینیومی یکپارچه، تمامی قسمت‌های داخلی آن را بپوشانید و سعی کنید قسمتی از فویل از لبه‌های ظرف بیرون بزند تا بدین ترتیب خرج ساختن گرانولا از این قالب آسان‌تر صورت پذیرد.

مرحله‌ی سوم:

در این مرحله روغن و عسل را در یک قابلمه‌ی بزرگ ریخته و این دو را به هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. به‌جای عسل می‌توان از دیگر شیرین‌کننده‌های مایع یا شکر قهوه‌ای نیز استفاده نمایید. سپس شعله‌ی زیر قابلمه را نسبتاً زیاد کنید و اجازه دهید تا این مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. در طی مدتی که قابلمه روی حرارت است باید به‌صورت پیوسته مواد داخل آن را تا زمانی به هم زد که مایع به جوش آید. پس از به جوش آمدن ترکیب داخل قابلمه، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و بعد از آن‌که ترکیب داخل قابلمه غلیظ شد، حرارت زیر آن را خاموش نمایید.

مرحله‌ی چهارم:

به مواد داخل قابلمه مقداری نمک و در صورت دلخواه وانیل اضافه کنید و به‌خوبی به‌هم بزنید.

مرحله‌ی پنجم:

در این مرحله باید مواد اولیه‌ی اصلی یعنی غلات، آجیل‌ها، دانه‌ها، ادویه و میوه‌های خشک را داخل قابلمه بریزد و آن را به هم بزنید. هم زدن را آن‌قدر ادامه دهید تا مایع داخل قابلمه به‌خوبی به خورد مواد خشک برود.

مرحله‌ی ششم:

در این مرحله باید مواد داخل قابلمه را داخل  قالب پوشیده‌شده با استفاده از فویل آلومینیومی بریزید و آن را به‌خوبی پخش نمایید تا سطح آن یکدست شود.

مرحله‌ی هفتم:

این مرحله یکی از تفاوت‌های تهیه‌ی گرانولا با استفاده از فر و بدون استفاده از آن است. در این مرحله باید شکلات‌های خرد یا رنده‌شده را روی مواد داخل سینی قرار داد و با استفاده از دست یا کفگیر و با اعمال فشار آن را به داخل گرانولا هدایت کرد.

مرحله‌ی هشتم:

در این مرحله باید سینی حاوی گرانولا را برای حدود ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید. پس از گذشت این مدت، ظرف حاوی گرانولا را از یخچال خارج نمایید و با گرفتن فویل آاومینیومی که از دیواره‌های ظرف یا قالب بیرون زده، به آرامی، گرانولا را از ظرف خارج نمایید و روی میز یا سطحی صاف قرار دهید.

مرحله‌ی نهم:

در این مرحله باید گرانولا را برش دهید. برای این کار با استفاده از چاقویی بزرگ و تیز، گرانولا را به ابعاد دلخواه، ترجیحاً به شکل ردیف‌هایی با عرض ۲ سانتی‌متر برش دهید. در صورتی‌که قصد دارید گرانولا را بعداً سرو کنید، حتماً آن را در یک ظرف در بسته قرار داده و در یخچال بگذارید. از سوی دیگر به هنگام چیدن قطعات گرانولا در یخچال، یا بین آن‌ها فاصله قرار دهید و یا با قرار دادن یک لایه فویل یا کاغذ روغنی مانع چسبیدنشان به یکدیگر شوید.

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
طرز تهیه یخمک هندوانه برای شب یلدا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.