طرز تهیه پیراشکی اسفناج

0

پیراشکی اسفناج : اسفناج یکی از سبزیجات سبزبرگ است که همانند دیگر انواع این دسته از سبزیجات دارای خواص بسیاری می‌باشد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام جست‌وجوی مواد غذایی مفید برای یک بیماری خاص در اینترنت بارها به نام «سبزیجات سبزبرگ» برخورده باشید.

انواع سبزیجات سبزبرگ از جمله اسفناج دارای ارزش غذایی بالایی هستند و همگی فیبر، انواع ویتامین، انواع آنتی‌اکسیدان، انواع مواد معدنی و … را دارا می‌باشند. اسفناج سبزی‌ای است که در بسیاری از غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه به‌همین سبب بخش زیادی از نیاز بدن مصرف‌کنندگان این سبزی را به انواع مواد مغذی تأمین می‌نماید. در این نوشته از بخش آشپزی وردنگار قصد داریم تا طرز تهیه یک نوع غذای خوش‌طعم با استفاده از اسفناج یعنی پیراشکی اسفناج را به شما همراهان آموزش دهیم.

سعی ما در بخش آشپزی وردنگار همواره بر این است که غذاهایی که طرز تهیه‌ی آن‌ها آموزش داده می‌شوند، غذاهای جدید و متنوعی باشند، تا با پخت آن‌ها نه‌تنها بتوان از گستره‌ی وسیع‌تری از مواد غذایی در رژیم غذایی روزمره‌ی خانواده استفاده کرد، بلکه بتوان غذاهایی متفاوت درست کرد تا اعضای خانواده و به‌خصوص کودکان به مصرف آن‌ها ترغیب شوند.

با ما باشید با طرز تهیه پیراشکی اسفناج.

پیراشکی اسفناج

پیراشکی‌ها خوراکی‌هایی هستند که معمولاً مورد پسند افراد مختلف قرار می‌گیرند و به‌سبب ظاهر و طعمی که دارند بسیار خوش‌خوراک می‌باشند. از انواع پیراشکی می‌توان به عنوان میان‌وعده استفاده کرد و از فواید آن بهره‌مند شد. یکی از انواع پیراشکی‌های خوش‌طعم و البته بسیار مفید که در این قسمت قصد آموزش آن را داریم پیراشکی اسفناج است. طرز تهیه‌ی این غذا بسیار ساده بوده و در عین حال ارزش غذایی بالایی دارد. شما می‌توانید خمیر پیراشکی را به‌صورت آماده تهیه کنید و یا آن را خود در منزل بپزید. توصیه‌ی ما این است که خمیر پیراشکی را نیز خود در منزل بپزید تا هم از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید و هم از تازه بودن آن. برای تهیه این غذا به مواد اولیه‌ی زیر نیاز دارید:

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ خمیر پیراشکی اسفناج

  • آرد: ۵ پیمانه
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • ماست: ۱ پیمانه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • روغم مایع: ۳ قاشق غذاخوری
  • جوش شیرین و بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق مرباخوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای تهیه مایه‌ی داخل پیراشکی اسفناج

  • اسفناج: ۰.۵ کیلو
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • گوجه‌فرنگی: ۱ عدد متوسط
  • قارچ: ۳۰۰ گرم
  • پنیر صبحانه: ۲۰۰ گرم
  • پنیر موزارلا: ۳۰۰ گرم
  • پنیر پارمزان: ۱۰۰ گرم
  • زرده تخم‌ مرغ: ۱ تا ۲ عدد
  • نمک، زرچوبه، فلفل: به میزان دلخواه

طرز تهیه پیراشکی اسفناج

مرحله‌ی اول:

در مرحله‌ی اول باید نسبت به تهیه‌ی خمیر پیراشکی اسفناج اقدام کنید. برای این کار ابتدا جوش شیرین و بیکینگ‌پودر را داخل ماست بریزید و با به هم زدن آن مطمئن شوید که تمامی مواد به‌صورت یکدست با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

مرحله‌ی دوم:

در این مرحله دو عدد تخم مرغ را به همراه روغن مایع و شکر در ظرفی جداگانه بریزید و این ترکیب را آن‌قدر به هم بزنید تا حالت کف‌مانند پیدا کند.

مرحله‌ی سوم:

ترکیب به دست آمده در مرحله‌ی اول را با ترکیب به دست آمده در مرحله‌ی دوم مخلوط کنید.

مرحله‌ی چهارم:

آرد و نمک را در یک الک بریزید و این دو را در یک ظرف جداگانه الک کنید.

مرحله‌ی پنجم:

آرد و نمک الک شده را به تدریج به مخلوطی که در مرحله‌ی سوم به دست آمد اضافه کنید و مدام آن را به هم بزنید. اضافه نمودن آرد را تا جایی ادامه دهید که این مخلوط حالت خمیری‌شکل پیدا کند و به دست نچسبد. مسلماً پس از اضافه کردن مقداری آرد، این مخلوط سفت می‌شود و امکان هم زدن آن با قاشق یا هر وسیله‌ی دیگری غیرممکن می‌گردد، بنابراین پس از سفت شدن مخلوط آن را با دست ورز دهید و آن‌‌قدر به آن آرد اضافه کنید که دیگر خمیر به دست شما نچسبد و توده‌ی خمیری‌شکل منسجمی را تشکیل دهد. پس از این‌که خمیر به این مرحله رسید باید آن را داخل یک کیسه فریزر قرار داده و اجازه دهید تا به مدت ۲ ساعت بدون حرکت در حال استراحت باقی بماند تا مواد آن به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شده و خمیر جا بیفتد.

در صورتی‌که زمان کافی برای تهیه‌ی این غذا نداشتید می‌توانید از ساکن قرار دادن خمیر برای استراحت به مدت ۲ ساعت صرف نظر کنید. اما به هر حال خمیر پیراشکی درصورتی‌که این دو ساعت استراحت را پشت سر بگذارد، نتیجه‌ی بهتری را به دنبال خواهد داشت.

پس از پایان ۲ ساعت استراحت خمیر پیراشکی آماده است.

مرحله‌ی ششم:

در این مرحله باید شروع به تهیه‌ی مایه‌ی داخل پیراشکی کنید. همان‌طور که در پایان مرحله‌ی پنجم گفته شد، خمیر پیراشکی برای داشتن کیفیت بهتر لازم است در حدود ۲ ساعت استراحت داشته باشد. این زمان، زمان مناسبی است تا شما نسبت به تهیه‌ی مایه‌ی داخل پیراشکی اقدام نمایید.

برای این‌ کار ابتدا نیم کیلوگرم اسفناج را پاک کنید و به‌خوبی بشویید، سپس آن را در قابلمه بریزید و با گذاشتن در قابلمه اجازه دهید تا اسفناج با شعله‌ی متوسط به اندازه‌ی کافی بپزد. دقت داشته باشید بدین‌سبب که اسفناج به هنگام حرارت دیدن آب می‌اندازد، برای پختن اسفناج در این مرحله نیازی به اضافه نمودن آب به قابلمه نیست.

مرحله‌ی هفتم:

پس از آن‌که اسفناج به‌خوبی پخت و آب آن کشیده شد، آن را در آبکش بریزید و صبر کنید تا اسفناج پخته کاملاً خشک و خنک شود.

پس از آنکه اسفناج کاملاً خنک شد آن را دسته‌دسته روی تخته‌ی خردکن بریزید و به‌صورت ساتوری خرد نمایید.

مرحله‌ی هشتم:

در این مرحله دو عدد پیاز متوسط را که به شکل دلخواه خرد نموده‌اید، داخل ماهیتابه بریزید و مقدار کمی روغن سرخ‌کردنی به آن اضافه کنید. حرارت زیر ماهیتابه را روشن کنید و آن را در حالت متوسط قرار دهید. در حین تفت دادن پیازها می‌توانید مقداری زرچوبه و فلفل به آن اضافه نمایید. این ادویه‌جات هم ظاهر غذا را بهتر می‌کنند و هم خواص آن را بیشتر.

مرحله‌ی نهم:

پس از آن‌که پیازها به‌خوبی تفت داده شدند، اسفناج‌های ساتوری‌شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مواد داخل ماهیتابه همچنان حرارت ببینند.

مرحله‌ی دهم:

قارچ‌ها را پس از شستن و پوست گرفتن خرد کنید و آن‌ها را داخل ماهیتابه‌ی شامل پیاز، اسفناج و ادویه بریزید. درصورتی‌که طعم قارچ مطابق با سلیقه‌ی شما نیست، می‌توانید یک ماده‌ی غذایی دیگر را، مانند فلفل دلمه‌ای، جایگزین آن کنید و یا این‌که به‌کلی از آن صرف‌نظر نمایید.

مرحله‌ی یازدهم:

گوجه‌فرنگی را نیز به‌صورت نگینی خرد کرده و به ترکیب قبل اضافه کنید. و پس از مدتی حرارت دیدن شعله‌ی زیر ماهیتابه را خاموش نمایید.

مرحله‌ی دوازدهم:

در این مرحله پنیر صبحانه را با استفاده از یک چاقوی تیز به حالت مکعب‌های مربع کوچک برش بزنید و پس از آن‌که مواد داخل ماهیتابه مقداری خنک شدند، این مکعب‌های پنیر را داخل ماهیتابه بریزید.

مرحله‌ی سیزدهم:

در این مرحله خمیر پیراشکی را که برای مدت ۲ ساعت استراحت کرده، روی سطحی صاف با استفاده از وردنه به شکل یک لایه‌ی باریک درآورید. بهتر است پیش از پهن کردن خمیر روی سطح صاف، مقداری آرد روی آن سطح بپاشید تا از چسبیدن خمیر جلوگیری شود.

پس از پهن کردن خمیر آن را با استفاده از قالب یا با استفاده از برش چاقو به شکل دلخواه خود درآورید و مواد به‌دست آمده در مرحله‌ی دوازدهم را به اندازه‌ی کافی روی این برش‌ها قرار دهید.

مرحله‌ی چهاردهم:

پس از آن‌که مواد پیراشکی را روی برش‌های خمیر قرار دادید، روی آن را با پنیر موزارلا و پنیر پارمزان بپوشانید.

مرحله‌ی پانزدهم:

در این مرحله خمیر را طوری بپیچید که مواد داخل آن از خمیر بیرون نزند.

مرحله‌ی شانزدهم:

در این مرحله که در حقیقت مرحله‌ای سلیقه‌ای است، روی خمیرها را با استفاده از قلم‌موی شیرینی‌پزی، زرده‌ی تخم مرغ بمالید تا پس از پختن سطحی طلایی‌رنگ داشته باشند.

مرحله‌ی هفدهم:

در این مرحله، که آخرین مرحله از پخت پیراشکی اسفناج است، خمیرها را روی سینی فر چیده و آن را به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه‌ داخل فر قرار دهید.

******

مطالب مرتبط
طرز تهیه بستنی موز و توت فرنگی

پس از آن‌که سطح پیراشکی‌ها طلایی شد، فر را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شود. سپس سینی فر را خارج کنید و پیراشکی‌ها را یک به یک از آن جدا نموده و در ظرف مناسبی بچینید. این پیراشکی را می‌توانید با انواع سبزیجات تزئین نموده و به عنوان یک میان‌وعده‌ی بسیار مفید از آن بهره‌مند شوید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

همچنین می توانید بخوانید :

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.