مردم وظایف خود را زمانی که دیگران در حال تماشای عملکردشان هستند بهتر انجام می دهند

0

مردم وظایف خود را زمانی که دیگران در حال تماشای عملکردشان هستند بهتر انجام می دهند

دانشمندان متوجه شده اند که مردم ممکن است وظایف خود را زمانی که دیگران در حال تماشای عملکردشان هستند بهتر انجام دهند.

مطالعه جدیدی که از تکنیک های تصویر برداری مغزی برای بررسی عملکرد اعصاب استفاده نموده به تحلیل توانایی افراد برای انجام وظایفشان در مقابل جمعیت پرداخته است. پروفسور ویکارام چیب، مهندس زیست پزشکی دانشگاه جان هاوکینز، در جست و جوی یافتن پاسخ این سوال است که افراد در هنگام تماشا شدن، چگونه کارهای خود را انجام می دهند.

پیش از این، کار او با استفاده از اسکن مغزی ورزشکاران به بررسی عملکرد آن ها در هنگام شرکت در رویداد های ورزشی، پرداخت و دریافت که این ورزشکاران تحت فشارهای روحی، عملکرد بهتری را از خود بروز می دهند. وی، در آخرین تحقیق خود در این زمینه متوجه شد که افراد هنگامی که مردم در حال تماشای عملکردشان هستند کارهای خود را به نحو بهتری انجام خواهند داد.

پروفسور چیب می گوید: “شما ممکن است تصور کنید تماشا شدن افراد هیچ تاثیری بر نحوه انجام کارتان ندارد، اما این احتمال وجود دارد که در این حالت کار خود را بهتر انجام دهید.”یک مخاطب می تواند به عنوان یک انگیزه اضافی در نظر گرفته شود.”

پروفسور چیب و همکارانش در مطالعه خود می خواستند به  بررسی این موارد بپردازند که چگونه شرکت کنندگان به حضور مخاطبان پاسخ می دهند و چه اتفاقی برای مغز آن ها می افتد. دانشمندان ۲۰ نفر از شرکت کنندگان را مورد تحلیل قرار دادند و از آن ها خواستند در یک کنسول بازی شبیه به یک بازی Wii یا Xbox Kinect. شرکت کنند.

از این افراد خواسته شد تا این بازی را یک بار در پیش چشم یک مخاطب و یک بار هم بدون داشتن هیچ مخاطبی انجام دهند.هنگامی که شرکت کنندگان این دو بازی ویدئویی توسط افراد دیگر مشاهده می شدند،  به طور متوسط ​​۵ درصد  عملکرد بهتری داشتند و گاهی اوقات این مقدار به ۲۰ درصد هم می رسید که واقعا شگفت انگیز است.

مطالب مرتبط
انتشار اسامی کروم بوک های در معرض بدافزار Meltdown

برای انجام این آزمایشات، فعالیت مغزی شرکت کنندگان با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (MRI) مورد بررسی قرار گرفت. هنگامی که شرکت کنندگان می دانستند که توسط یک مخاطب مشاهده می شوند، بخشی از مغز آن ها که به عنوان قشر جلوی مغز شناخته می شود فعال می گردید.

این منطقه مغزی با انواع خاصی از عملکردها از جمله شخصیت، تصمیم گیری و رفتارهای مدرن اجتماعی و درک افکار و قصد های دیگران درگیر است. به طور همزمان با این بخش، بخش دیگری از قشر نیز فعال شد که با درک پاداش درگیر شده بود و این دو سیگنال با هم موجب فعال شدن نواحی از مغز شدند که با  فعالیت های حرکتی محرکی تحت عنوان جسم مخطط مرتبط می باشند.

این اسکن مغز، باعث نیل بدین نتیجه شد که داشتن تعداد قلیلی مخاطب می تواند سبب انجام بهتر کارها شود. با این حال، محققان خاطر نشان کردند که اگر تعداد مخاطبین بیشتر باشد، این اثر می تواند کاهش یابد. پروفسور چیب در این مطالعه خاطر نشان کرد که افرادی که دارای اضطراب اجتماعی هستند، در حضور یک مخاطب عملکرد بهتری خواهند داشت اما در بعضی موارد، افزایش تعداد مخاطبین می تواند میزان اضطراب آن ها را افزایش دهد.

اختصاصی ورد نگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.