فواید سلامتی مصرف زرشک برای بدن

0

زغال اخته اروپایی یا به طور ساده زرشک به گونه ای از درختچه های  سرسبز که به ارتفاعی تا ۴ متر می رسند اشاره دارد، میوه های خوراکی آن به خاطر طعم ترش خود شناخته شده اند . گفته می شود که بوته آن دارای ارزش دارویی بالایی است و عصاره های حاوی میوه، پوست و ریشه های این بوته یک درمان سنتی برای بیماری های مختلف محسوب می شود  در زیر مواردی از مزایای سلامتی آن ذکر شده است.

افزایش ایمنی

شما ممکن است زرشک را برای طعم ترش و دلپذیری که دارد دوست داشته باشید، اما از نظر سلامتی، مصرف آنها واقعا یک ایده بسیار خوب است  این به این دلیل است که انواع دانه های زرشک شامل مقدار زیادی ویتامین Cهستند، مواد مغذی که نقش مهمی در تقویت ایمنی و مبارزه با عفونت ها ایفا می کنند  بنابراین، برای ایجاد عملکرد سیستم ایمنی بهتر، مصرف این زرشک، یک گزینه خوب است.

خاصیت آنتی باکتریال

بربرین، یک آلکالوئید موجود در زرشک، نشان دهنده خواص ضد باکتری و ضد قارچی است، همانطور که در مطالعات آزمایشی، حیوانی و انسانی مشاهده می شود. بنابراین، مصرف ریشه خشک، پوست و یا عصاره های گیاهی زرشک ممکن است در درمان عفونت های دستگاه ادراری که اغلب در اثر باکتری E. coli ایجاد می شود، مفید باشند.

ضد قارچ

استفاده از بربرین، توانایی سرکوب رشد گونه های مختلف ویروس کاندیدیازیس را نشان می دهد و ممکن است به درمان عفونت های قارچی کمک کند. بنابراین، عفونت های مخمر پوست ممکن است با استفاده از عصاره های زرشک درمان شوند.

ضد ویروسی

بربرین فعالیت ضد ویروسی را در آزمایشات مختلف به ویژه در برابر ویروس آنفولانزا نشان داده است. این بدان معنی است که مصرف عصاره زرشک ممکن است در کاهش عفونت های ویروسی که باعث تراکم قفسه سینه، آبریزش بینی، گلودرد و مشکلات ریه مانند برونشیت می شود کمک کند.

مطالب مرتبط
افزایش حمله قلبی در اثر استرس های مالی

ضد اسهال

بربرین، که در زرشک وجود دارد، همچنین فعالیت های ضد اسهال را نشان می دهد، به این معنی، که زرشک ممکن است برای درمان بیماری های مختلف اسهال مفید باشد. اسهال معمولا توسط باکتری ها و پروتئوز ها (انگل ها) بوجود می آید. به نظر می رسد که بربرین در برابر این عوامل عفونی موثر است، مصرف زرشک باعث کاهش اسهال می شود.

مفید برای سلامت گوارشی

زرشک ممکن است با افزایش ترشح آنزیم های گوارشی و اسید معده به افزایش عملکرد دستگاه گوارش کمک کند . این گیاه نه تنها مشکلات هضم را کاهش می دهد بلکه اشتها را افزایش می دهد.  همچنین ممکن است به از بین بردن علائم ناراحتی معده کمک کند.

خاصیت ضد التهابی

مطالعات بسیاری نیز نشان دادند که بربرین خواص ضد التهابی دارد. بنابراین افراد مبتلا به بیماری های التهابی پوست مانند پسوریازیس و آکنه ممکن است از عصاره زرشک استفاده کنند.همچنین با این عصاره ها می توان شرایط التهابی دستگاه تنفسی مانند برونشیت و سینوزیت را درمان کرد.

پشتیبانی از سلامت کبد

گفته می شود این گیاه برای کبد مناسب است، زیرا ترشح صفرا را تسهیل می کند . استفاده سنتی از آن به عنوان یک تونیک کبد شناخته شده است، زیرا اعتقاد بر این است که سم زدایی از کبد را ارتقاء می دهد . به طور خلاصه، گفته شده است که زرشک برای حمایت از سلامت کبد مفید است و همچنین می تواند برای درمان مشکلات کیسه صفرا مورد استفاده قرار بگیرد.

ضد دیابت

زرشک مانند داروهای ضد دیابت عمل می کند که کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت را نشان می دهد.  علاوه بر این، اثر بربرین موجود در زرشک با متفورمین، گزینه اول درمان در کنترل قند خون بالا برابر است.  بنابراین اضافه کردن زرشک به رژیم غذایی ممکن است در تنظیم قند خون و کنترل دیابت کمک کننده باشد.

مطالب مرتبط
11 خاصیت شگفت انگیز سیب زمینی شیرین

کاهش فشار خون

بیمارانی که فشار خون بالا دارند می توانند از زرشک در رژیم غذایی خود بهره ببرند، زیرا به نظر می رسد که آلکالوئید بربرین فشار خون را پایین می آورد، همانطور که این مسئله در مطالعات حیوانی اثبات شده است. بربرین تمایل دارد رگ های خونی را گسترش دهد که به کاهش فشار خون کمک می کند . این، به نوبه خود، ممکن است خطر بروز مشکلات قلبی همراه با فشار خون بالا را کاهش دهد.

درد آرتریت را کاهش می دهد

برابامین، یکی دیگر از آلکالوئید های موجود در زرشک، همچنین فعالیت ضد التهابی را در آزمایشات نشان داده است. از این رو، عصاره های آن ممکن است به درمان شرایط التهابی مفاصل، مانند نقرس و آرتریت کمک کنند.

استفاده های دیگر از زرشک

تحقیقات اولیه همچنین نشان می دهد که برابامین یک اثر مهار کننده تومور، ضد تب و ضد آریتمی را نشان می دهد . از این رو، مصرف این عصاره ها ممکن است در درمان ضربان قلب، تب و برخی از انواع سرطان مفید باشد.

عصاره های گرفته شده از زرشک اغلب به شکل مکمل ها (کپسول) و کرم تولید می شوند. پودر ریشه آن معمولا برای تهیه چای زرشک استفاده می شود که اغلب برای از بین بردن عفونت های مختلف (از جمله آنهایی که بر مثانه، چشم ها و ناخن ها تاثیر می گذارد) به کار می رود. نوشیدن این چای همچنین می تواند باعث نابودی انگل هایی شود که اغلب باعث درد شکمی می شوند. کرم های موضعی شامل عصاره های زرشک می توانند برای درمان مشکلات پوستی استفاده شوند. افراد مبتلا به سوختگی های درجه اول و دوم که در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند، یک راه آسان برای به حداقل رساندن این خطر، این است که این کرم ها را به طور مرتب اعمال کنند.

مطالب مرتبط
چالش ۳۰ روز غذای سالم: عدس برای انرژی زایی در سراسر روز

نکته:

یک نکته مهمی که در اینجا این جا باید متذکر شویم این است که مزایای فوق در مورد بربرین خارج از گیاه است. به طور خلاصه، بربرین به صورت جداگانه، مورد مطالعه قرار گرفته است، بنابراین، اگر شما تصمیم به مصرف عصاره زرشک دارید مطمئن شوید که قبل از مصرف با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.