فواید سلامتی مصرف سویا برای بدن

0

سویا دارای مزایایی فراوانی از جمله بهبود متابولیسم، کمک به افزایش وزن سالم، حفظ سلامت قلب، دفاعدر برابر سرطان و کاهش اثرات یائسگی است. آنها هضم را بهبود می بخشند، سلامت استخوانی را ارتقاء می دهند، از نقص های زایمان محافظت می کنند، گردش خون را افزایش می دهند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند و به طور کلی بدن را تسکین می بخشند.

مزایای سلامتی سویا عبارتند از:

بهبود فعالیت متابولیک

همانطور که در بالا ذکر شد، سویا یک منبع بسیار مهم پروتئین است. هنگامی که شما در بدن میزان پروتئین کافی دارید، عملکرد متابولیک و سیستم کلی شما افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. پروتئین ها بلوک های ساختمانی سلول ها و عروق خونی هستند و اساسا بخش ضروری بدن انسان می باشند. پروتئین های سویا از سلامت مناسب و رشد سلول ها اطمینان حاصل می کنند، اگر آنها نیاز به تعمیر یا جایگزینی داشته باشند. برای خوردن پروتئین کافی است که به شیوه گیاهخواری روی بیاورید، بنابراین سویا جایگزین خوبی برای پروتئین هایی است که به طور معمول از گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی و ماهی به دست می آید.

افزایش وزن سالم

سویا و محصولات مبتنی بر سویا با کاهش اشتها جهت از بین بردن پر خوری همراه است که می تواند منجر به چاقی و سایر خطرات مرتبط با آن شود. با این حال، سویا نیز مقادیر مناسب فیبر و پروتئین را تامین می کند، که اگر در مقادیر زیادی مصرف شود، می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند. علاوه بر این، مصرف آن ها با کلسترول و چربی بالا یا چربی ناسالم در طبیعت برای بدن همراه نیست، که شما را از شرایط خطرناک مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند

مطالب مرتبط
زنان مبتلا به دیابت و اختلالات جنسی

جلوگیری از سرطان

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در سویا آنها را برای جلوگیری از ابتلا به سرطان های مختلف مفید است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را هدف قرار می دهند و تاثیر آنها را  که محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند، خنثی می کنند. این رادیکال های آزاد می توانند باعث تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی مرگبار شوند. علاوه بر این، محتوای فیبر بالا در سویا به کاهش سرطان کولورکتال و کولون مرتبط شده است، زیرا فیبر به کاهش پروسه گوارش کمک می کند و به همین ترتیب باعث کاهش فشار سیستم دستگاه گوارش می شود.

تقویت سلامت قلب

سویا منبع چربی سالم و غیر اشباع است که به تنظیم کلسترول کل بدن شما کمک می کند. این به شما این امکان را می دهد که از شرایطی نظیر آترواسکلروز جلوگیری کنید که به راحتی می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. علاوه بر این، برخی از اسیدهای چرب خاص برای سیستم سالم ضروری هستند. دو مورد از این اسید های چرب اسید لینولئیک و اسید لینولنیک هستند. این دو اسید چرب که در مقادیر قابل توجهی در سویا یافت می شوند، عملکرد عضلات صاف را در بدن تنظیم می کنند که به حفظ فشار خون مناسب می انجامد. در نهایت، فیبر در سویا واقعا نشان داده است که سطح کلسترول بدن را با کاهش کلسترول بیش از حد دیواره عروق خونی و شریان ها کاهش می دهد.

رهایی از علائم یائسگی

سویا منبع خوبی از ایزوفلاون ها است که اجزای اساسی سیستم تولید مثل هستند. در طول دوره یائسگی، میزان استروژن به طور قابل توجهی کاهش می یابد. ایزوفلاوون ها قادر به اتصال به سلول های گیرنده استروژن هستند، بنابراین بدن احساس نمی کند که تغییری چشمگیر داشته باشد. این می تواند بسیاری از علائم یائسگی ، مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و گرسنگی را کاهش دهد.

مطالب مرتبط
چالش 30 روز غذای سالم: مصرف قهوه برای تسکین درد

تقویت گوارش

یکی از رایج ترین عناصری که در رژیم غذایی بسیاری از مردم وجود ندارد، فیبر است که در مقادیر زیاد در سویا وجود دارد. فیبر بخش مهمی از بدن سالم است، به ویژه از نظر سیستم گوارش. فیبر دستگاه گوارش شما را هموار می کند.  علاوه بر این، حرکت پریستالتیک را تحریک می کند، که انقباض عضلات صاف است و از طریق سیستم شما به مواد غذایی فشار می آورد. این نیز حیاتی است زیرا یبوست می تواند یک وضعیت بسیار جدی باشد که می تواند به شرایط جدی تر، از جمله سرطان کولورکتال منجر شود.

بهبود سلامت استخوان

سویا دارای ویتامین و مواد معدنی بالایی است و میزان قابل توجهی از کلسیم، منیزیم، مس، سلنیوم و روی برای بسیاری از فرآیندهای بدن و مهمتر از همه برای استخوان ها بسیار ضروری است. همه این عناصر برای ارتقای فعالیت استئوتروپیک ضروری هستند، که اجازه می دهد تا استخوان های جدید رشد کنند و همچنین روند بهبودی استخوان ها را سرعت بخشد. خوردن سویا می تواند یک راه حل دراز مدت برای مشکلاتی مانند پوکی استخوان باشد، که معمولا به سن مرتبط می شود.

جلوگیری از مشکلات تولد

سطح بالایی از پیچیدگی ویتامین B و اسید فولیک در سویا برای زنان باردار بسیار مهم است. اسید فولیک، پیشگیری از نقص رگهای عصبی در نوزادان را تضمین می کند، که تولد اطفال شاد و سالم را تضمین می کند.

بهبود گردش خون

مس و آهن، دو ماده معدنی در فراورده های سویا هستند و هر دوی آنها برای تشکیل گلبول های قرمز ضروری هستند . با مقدار مناسب گلبول های قرمز در بدن، اندام های بدن و سیستم های ارگانیسم ضروری می توانند جریان خون و اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد موثر داشته باشند. آن فعالیت های متابولیک را به حداکثر می رساند و سطح انرژی را افزایش می دهد، در حالی که از شرایط خطرناک مانند کم خونی اجتناب می شود.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی مرکبات | فواید + برنامه غذایی هفتگی

کنترل دیابت

سویا یک روش موثر پیشگیری و درمان  بیماری دیابت است، به ویژه که سویا توانایی افزایش گیرنده های انسولین در بدن را نشان می دهد، در نتیجه به طور موثر به کنترل بیماری یا جلوگیری از ابتلا به آن کمک می کند.

تسکین اختلالات خواب

سویا در کاهش اختلالات خواب و بی خوابی کمک می کند. با این حال، سویا نیز حاوی مقادیر زیادی از منیزیم است که به طور مستقیم با افزایش کیفیت، مدت زمان و آرامش خواب شما ارتباط دارد.

اثرات جانبی سویا

اگر چه بسیاری از جنبه های مفید برای مصرف سویا و محصولات سویا وجود دارد، برخی از اثرات بالقوه منفی سلامت مصرف سویا به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما نیز وجود دارد:

سطوح استروژن: از آنجا که ترکیبات استروژن در سویا وجود دارد، مردان گاهی اوقات می توانند عدم تعادل هورمون را در صورت مصرف مقدار زیاد سویا یا شیر سویا ایجاد کنند . در مردان، این می تواند منجر به ناباروری، اختلال عملکرد جنسی، تعداد اسپرم پایین تر و حتی افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها شود.

گواتر: برخی از ترکیبات ضد تیروئید در سویا وجود دارد که می تواند فعالیت غده تیروئید را مختل کند و باعث گواتر و همچنین قطع فعالیت های طبیعی هورمونی در بدن شود.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.