فواید سلامتی مصرف قارچ برای بدن و پیشگیری از بیماری ها

0

شهرت قارچ ها به عنوان یک سوپرفورد شایسته است – قارچ ها واقعا برای شما مناسب هستند. مزایای سلامتی خوردن قارچ ها به خوبی مستند شده و دارای اثرات ضد سرطان و کاهش وزن تا خواص تقویت ایمنی و کاهش استرس می باشد. در اینجا برخی از مزایای سلامتی شگفت انگیز قارچ ها را بررسی می کنیم.

خواص سلامتی ضد سرطان قوی قارچ

قارچ خوراکی می تواند علاوه بر خاصیت ضد سرطانی حاوی مقادیر زیادی از سلنیوم می باشد. به عنوان مثال، یک فنجان قارچ شیتاکی، بیش از نیمی از مصرف روزانه سلنیوم توصیه شده را تامین می کند. اعتقاد بر این است که سلنیوم برای پیشگیری از سرطان به دو روش عمل می کند: اول، وجود میکرو مینرال یکی از مهمترین مولکول های گلوتاتیون پراکسیداز است، آنزیمی که به محافظت از سلول های بدن شما در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد کمک می کند. دوم اینکه سلنیوم می تواند از طریق تقویت سیستم ایمنی و مهار رشد رگ های خونی به جلوگیری از تشکیل تومور ها کمک کند.

علاوه بر این، قارچ خوراکی حاوی بتا گلوکان است که بر طبق برخی مطالعات انسانی می تواند از برخی از انواع سرطان ها از جمله پستان، پوست، معده و سرطان ریه محافظت کند. نشان داده شده است که بتا گلوکان در قارچ، قادر به انتقال سلول های ایمنی به ناحیه سرطانی و از بین بردن سلول های سرطانی است. اثرات ضد سرطان بتا-گلوکان ها نیز در تعدادی از مطالعات حیوانی ثبت شده است. اگر قصد دارید قارچ های وحشی را به رژیم ضد سرطان خود اضافه کنید مطمئن باشید قارچ هایی که قصد خرید آن را دارید از یک منطقه سالم تهیه شده باشند. همانطور که قارچ ها ریشه ندارند، از سلول های سطحی خود برای تغذیه به طور مستقیم از هوا استفاده می کنند. با این حال، اگر هوا  آلوده باشد، مواد مضر نیز ممکن است به قارچ، وارد شوند.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف سفیکسیم (Cefixime) + بررسی عوارض و تداخلات دارویی

تسکین استرس

یکی از مزایای شناخته شده سلامتی قارچ ها، توانایی آن ها برای تولید مقدار قابل توجهی از ویتامین های B می باشد. به عنوان مثال، قارچ سفید و قارچ کرمینی حاوی ریبوفلاوین ویتامین (B2)، نیاسین (B3) و اسید پانتوتنیک (B5) می باشند. انواع ویتامین B با هم کار می کنند و در بسیاری از توابع بدن، از جمله عملکرد مغز و سیستم عصبی نقش دارند. علائم کمبود ویتامین B عبارتند از: استرس غیر معمول، اضطراب، ناامنی، تحریک پذیری و تمرکز مشکل.

علائم همراه با کمبود ویتامین B می تواند با خوردن قارچ و سایر غذاهایی که مقادیر قابل توجهی از ویتامین های B را کاهش می دهند، بهبود یابد. با این حال، به خاطر داشته باشید که برای از بین بردن استرس و اضطراب، هر روز باید از غذاهای حاوی ویتامین B بخورید زیرا این ویتامین های محلول در آب نمی توانند در بدن انسان ذخیره شوند. علاوه بر خوردن قارچ، می توانید میزان مصرف ویتامین B خود را با اضافه کردن غذاهایی از قبیل گندم، دانه های کامل و حبوبات به رژیم غذایی خود افزایش دهید.

مزایای از دست دادن وزن

قارچ ها علاوه بر نقش مهمی که در عملکرد مغز و سیستم عصبی دارند، ویتامین های B در متابولیسم انرژی دخیل هستند و برای عملکرد طبیعی تیروئید ضروری هستند. آنها کمک می کنند که چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها به انرژی تبدیل شوند، به همین دلیل بهترین رژیم های غذایی باعث کاهش چربی می شوند افرادی که در رژیم غذایی، غذای زیادی می خورند به طور طبیعی غنی از ویتامین های B هستند. علاوه بر این، ویتامین B6 که در قارچ شیتاکی فراوان است باعث جذب روی، یکی دیگر از مواد مغذی مهم در کاهش وزن می شود.

اگر این مزایا هنوز برای متقاعد کردن شما در اثرات کاهش وزن قارچ ها به اندازه کافی قانع کننده نباشد، این را در نظر بگیرید: قارچ ها بسیار کم کالری هستند، حاوی چربی نیستند و مقدار زیادی ویتامین D را تامین می کنند. بله، شما درست شنیدید: قارچ ها حاوی ویتامین D هستند. در واقع، آنها تنها منبع غذایی طبیعی ویتامین D هستند که شما در سوپرمارکت ها پیدا خواهید کرد. کمبود ویتامین D با افزایش تجمع چربی و چاقی همراه است و بعضی از کارشناسان معتقدند که کاهش سطح ویتامین D در زمستان، همراه با کم بودن میزان نور خورشید در فصل زمستان، در واقع باعث افزایش تجمع چربی در انسان می شود.

مطالب مرتبط
قارچ های جادویی، مواد شیمایی توهم زا را برای اینکه توسط حشرات خورده نشوند تولید می کنند

تقویت ایمنی

در آسیا، مزایای سلامتی قارچ شیتاکا افسانه ای است. در چین و هند، این سوپر پرواتهای تغذیه برای قرن ها به صورت پزشکی، به ویژه به عنوان یک درمان طبیعی برای سرما خوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه محققان می دانند که لنتین ها، پلی ساکارید های طبیعی که به ویژه در قارچ شیتاکا متمرکز می شوند، عمدتا مسئولیت مزایای سلامتی فوق العاده این قارچ، را بر عهده دارند. خواص درمانی لنتین ها با توانایی های بی عیب و نقص آنها برای تحریک سیستم ایمنی بدن بدون افزایش آن و همچنین مبارزه با ویروس هایی که وارد بدن می شوند، مرتبط شده است.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.