ویتامین B12 و مردان – ویتامین تحرک اسپرم ها، رفع زودانزالی و جلو گیری از کاهش میل جنسی

0

ویتامین B12 و اسپرم : همه ما می دانیم که ویتامین حیاتی B12، برای ساخت DNA و رشته های عصبی، گلبول های قرمز خون ضروری است. اما این شروع داستان می باشد! مغز، سیستم ایمنی و دستگاه تناسلی ما نیز، برای سالم ماندن به مقداری ویتامین B12، نیاز دارد.

١– افزایش تعداد و غلظت و کیفیت اسپرم ها

ویتامین B12 نقش مهمی در تولید و توسعه اسپرم ها بازی می کند. وقتی که شما دچار کمبود ویتامین B12 هستید یا میزان کمی از ویتامین را دارا می باشید، ممکن است مشکل سلامت اسپرم برای شما بوجود آید.

تحقیقات، یک ارتباطی بین کمبود غلظت ویتامین B12 در پلاسمای خون و ناباروری مردان نشان می دهد . وقتی تعداد اسپرم ها کم و دچار مشکل شود، مکمل های این ویتامین پیشنهاد می شود.

 تحقیقات ثابت کرده است که وقتی ١/۵٠٠ میکرو گرم از مثیل کوبالامین ( نوعی از ویتامین B12 روزانه برای مردان نا بارور تجویز شده ) در یک دوره ۴الی٢۴هفته تجویز می شود، تعداد کل اسپرم ها در ۵٣% موارد افزایش داشته و در ۳۸/۴% موارد نیز غلظت اسپرم ها نیز بهبود یافته است. تحقیقات بیشتر نشان داد که چطور این ویتامین به افزایش موفق میزان اسپرم ها کمک خواهد کرد.

٢بالا رفتن جنبش اسپرم ها

اگر شما تحرک اسپرم ضعیفی دارید، اسپرم های شما نمی توانند به درستی  حرکت کنند. این مسئله روی توانایی اسپرم ها، برای حرکت کردن به سمت تخمک و بارور کردن آن اثر می گذارد و مشکلات ناباروری ایجاد می شود.

اما ویتامین B12 ممکن است جنبش اسپرم ها را در موارد خاص بهبود ببخشد.  در تحقیقات انجام شده، اثر مکمل های ویتامین B12 روی تعداد اسپرم ها، نشان داده است. جنبش اسپرم ها و تعداد اسپرم های محرک، در ۵٠% از افراد تحت آزمایش افزایش یافته است.

مطالب مرتبط
10 ماده غذایی که باعث کاهش التهاب بدن می شوند!

 ٣از آسیب دیدن DNA در سلول های اسپرم جلوگیری می کند

اگر شما از بیماری وریکوسل رنج می برید، (یک شرایطی که رگ ها در کیسه بیضه، بزرگ می شود) شما اسپرم های کمی تولید کرده و کیفیت آنها ضعیف می باشد.

در حقیقت مردان نابارور مبتلا به واریکوسل، درصد بیشتری اسپرم با DNA آسیب دیده، در مقایسه با دیگر گروه های نابارور دارند.

یک مطالعه  به اثر درمان مردان نابارور مبتلا به واریکوسل، با یک گروه از انتی اکسیدنت شامل B12، برای یک دوره سه ماهه اشاره کرده است. به طور میانگین  این درمان ثابت کرده است که بیماران٣١ /٣% کمتر اسپرم  اسیب دیده داشته و ٢٢/١% تخریب  DNAاسپرم، پس از این درمان کاهش یافته است.

۴- ممکن است از انزال زود رس جلوگیری کند؛

سرشماری ها نشان داده است که یک پنجم مردان انزال زودرس را در دوره ای از زندگیشان تجربه کرده اندو این مشکل می تواند مانع زناشویی سالم شود.

طبق تحقیقات انجام شده، کمبود این ویتامین می تواند موجب انزال زود رس شود. مطمئن شوید که مقدار کافی از ویتامین را دریافت کرده اید، ممکن است در دور کردن شما از این مشکل کمک کند.

۵- جلو گیری از کاهش میل جنسی

در حالیکه B12، ممکن است علت ابتدایی کاهش میل جنسی نباشد، اما اگر دچار این مشکل هستید، خوب است مقدار ویتامین خود را چک کنید که دچار کمبود نشده نباشید.

چرا که کمبود ویتامین B12، می تواند عامل بیماری چون آنمی مزمن (یک شرایطی که بدن قادر به ساخت گلبول قرمز کارآمد نمی باشد) گردد.

 یکی از نشانه های آنمی مزمن، کم شدن میل جنسی است. اگر آنمی مضر همراه با کاهش میل جنسی باشد، به جای اینکه از مواد غذایی حاوی ویتامین  استفاده کنید، مکمل های B12 توصیه می شود. زیرا آنمی مزمن، مانع جذب ویتامین از مواد غذایی می گردد.

مطالب مرتبط
این موارد موجب کمبود ویتامین ب 12 می‌شوند

کاهش میل جنسی، همچنین باعث خستگی و افسردگی می گردد و این دو با کمبود ویتامین B12، رابطه مستقیم دارد. پزشکان این ویتامین را همراه با فولیک اسید، به منظور کم کردن علایم افسردگی توصیه می کنند.

افراد بالغ روزانه به میزان ٢/۴میکرو گرم ویتامین B12 نیاز دارند

به طور میانگین فرد بالغ روزانه  ٢/ ۴میکروگرم ویتامن B12نیاز دارد که همچون سایر ویتامین ها از مواد غذایی یا مکمل ها بدست می آید. زیرا بدن انسان قادر به ساخت این ویتامین نمی باشد.

 شما می توانید ویتامین B12 را از منابع غنی چون کلم، جگر، شیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی و گوشت پرندگان بدست آورید.

اگر شما دچار کمبود ویتامین و مشکلات سلامتی شده باشید، پزشک مکمل ویتامین برای شما تجویز خواهد کرد تا دوباره سلامتی کامل بدست آورید.

دریک تخمین انجام شده ١/ ۵الی١۵ درصد جمعیت از کمبود ویتامین B12 رنج می برند. این مسئله شامل افراد با بیماری کروهن، آنمی مزمن و مشکلات تغذیه ای، می شود. چون که آنها مشکلاتی در جذب ویتامین از غذا دارند.

 افراد مسن تر که مقدار کافی هیدروکلوریک اسید (اسید معده ) ندارند همچنین می توانند با مشکلات تولید و پردازش کردن ویتامین مواجه شوند. گیاه خواران همچنین در خطر کمبود ویتامین هستند چون که غذاهای گیاهی به میزان کافی ویتامینB12  ندارند.

  کمبود ویتامینB12 بر سلامت روانی و جنسی نیز اثر می گذارد

کمبود ویتامین می تواند پیامد های گسترده ای را به همراه داشته باشد. در کنار مشکلات باروری و جنسی شما، ممکن است خستگی، ضعف بدنی، یبوست، کم خونی مگالوبلاستیک، مشکلاتی در حفظ تعادل، جنون، گیجی، افسردگی، حافظه ضعیف، زخم دهان و زبان، کم اشتهایی و یاکمبود وزن تجربه کنند.

این موضوع حتی می تواند به سیستم عصبی آسیب برساند

دوز بالای B12 می تواند خطرآفرین می باشد (سرطان شش و کلورکتال)

درحالی که شما برای سالم ماندن به ویتامین نیاز دارید،  استفاده زیاد از این عنصر حیاتی می تواند مضر باشد. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که جذب میزان زیاد از این ویتامین خطر سرطان شش و کلورکتال را در آقایان  به همراه داشته باشد.

مطالب مرتبط
پیشگیری از چاقی با این داروی سنتی و طبیعی

دیگر مطالعات ثابت کرده اند که دریافت مکمل های B6 و B12 برای مدت طولانی به طور قابل توجهی، خطر مبتلا شدن به سرطان شش را افزایش می دهد. مخصوصا در افراد سیگاری.

محققین فکر می کنند که این ویتامین ممکن است یک تغذیه توموری باشد و باعث می شوند تومور ها، سریع تر رشد کنند. اما این مسئله واضح نیست که آیا  ویتامین موجود در غذا  همچون مکمل ها این مشکلات مشابه را ایجاد می کند یا نه. برای بهبود یافتن باروری ، B12 خود را افزایش دهید. اما قبل از اینکه اقدام به مصرف این ویتامین کنید، با یک متخصص مشورت کرده و از کمبود آن در بدن خود، مطمئن شوید، چرا که ممکن است ضررش بیشتر از نفع  آن باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.