لایه برداری پوست با لیزر چگونه انجام می شود؟

0

گاهی لایه برداری پوست با لیزر آخرین روش برای زیبا کردن پوست می باشد و یک راه درمانی برای از بین بردم مشکلات پوستی. در این روش لایه های پوست که آسیب دیده اند با کمک لیزر برداشته می شوند و ظاهری صاف به پوست شما هدیه می دهد.

به این روش درمانی همچنین روش جوان سازی پوست با لیزر نیز گرفته می‌شود که دلیل این نام گذاری امکان استفاده از این روش برای بر طرف کردن مشکلات پوستی به خاطر بالا رفتن سن می‌باشد. این روش درمانی را می‌توان با استفاده از لیزر CO2 یا لیزر فراکشنال انجام داد. اطلاعات جامع تر در این زمینه در مقاله مربوط به جوانسازی پوست صورت با لیزر در همین سایت موجود می باشد.

نحوه انجام لایه برداری پوست با لیزر

لایه‌برداری با لیزر از طریق برداشتن لایه‌های قدیمی، دارای چین و چروک، و آسیب‌دیده پوست انجام شده و به این ترتیب تشکیل لایه‌های جدید بر روی پوست امکان‌پذیر می‌شود. با ظاهر شدن لایه جدید پوست، کلاژن سالم نیز در پوست جدید تشکیل شده و به این ترتیب ظاهر چین و چروک‌ها و علائم نامطلوب ایجاد شده بر روی پوست بطور قابل توجه بهبود پیدا می‌کند. به این دلیل که کلاژن در این حالت توسط خود بدن تولید می‌شود، امکان باقی ماندن و حفظ آن به عنوان بخشی از پوست برای سال‌های طولانی وجود دارد.

تجدید ساختار با لیزر دی اکسید کربن یک «روش طلایی» در بین تمام روش‌های جوان‌سازی صورت است که با هدف بهبود کیفیت پوست انجام می‌شود. در حقیقت تمام روش‌های دیگر جوان‌سازی پوست معمولاً از سطح اثربخشی کمتر در مقایسه با لیزر دی اکسید کربن برخوردار است و لیزر دی اکسید کربن می‌تواند به صورت دائمی باعث بهبود وضعیت چین و چروک‌ها و نیز افزایش کیفیت پوست می‌شود.

مطالب مرتبط
کاهش فشار سینوسی با داروهای خانگی

بی حسی مورد استفاده در لایه برداری پوست با لیزر

برای لایه‌برداری با لیزر فراکشنال از کرم بی‌حسی و بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، هر چند برخی افراد برای راحتی بیشتر خود ممکن است نیازمند استفاده از داروی آرام‌بخش در طول درمان باشند. این شرایط در حالی است که در موارد لایه‌برداری کامل صورت با لیزر، برای تامین حداکثر راحتی برای بیمار از بی‌هوشی عمومی در اتاق عمل استفاده می‌شود. در نهایت اکثر افراد می‌توانند با گذشت کمتر از ۳۰ دقیقه پس از درمان به خانه باز گردند و در این رابطه مشکلی برای شروع دوباره فعالیت‌ها وجود ندارد.

موارد کاربرد لایه برداری پوست با لیزر

– برطرف کردن اسکار ناشی از آکنه و زخم های سطحی
– از بین بردن منافذ باز پوست و جوشهای زیر پوستی
– شفاف سازی پوست کدر
– برطرف کردن چروک های ریز و سطحی
– از بین بردن آسیب های ناشی از آفتاب

انواع لایه برداری پوست با لیزر

در حال حاضر دو نمونه لیزردر لایه برداری استفاده میشوند: کربن دی اکسید و اربیم. هر دو برای تبخیر سلولهای اسیب دیده پوستی به کار میروند و می توانند نتایج شگفت انگیزی داشته باشند.

لایه برداری پوست با لیزر دی اکسید کربن

سالهای مدیدی پزشکان از لیزر دی اکسید کربن استفاده میکردند تا همه انواع پوستی را درمان کنند. نسل جدید لیزرهای دی اکسید کربن قدرت دریافت انرژی نوری ضربه ای بسیار کوتاه یا پرتوهای نوری مداوم را دارند. این نوع لیزرلایه های نازک پوست را با حداقل اسیب به بافت اطراف بر میدارد و در نتیجه بعد از لایه برداری حس خوبی را در فرد ایجاد می کنند.

لایه برداری پوست با لیزر اربیم

این نوع برداشتن چروک با لیزر معمولا برای برداشتن  ملایم چروک ها و خطوط عمیق پوستی به کار میرود ؛ حتی بر روی سینه، دستها، و گردن نیز به کار میرود.

مطالب مرتبط
هیپوپروتئینمی یا کمبود پروتئین خون

پس از اینکه لایه برداری پوست تمام شد، جراح پلاستیک شما پانسمان خاص به کار میبرد تا بافتهای درمان شده را محافظت کند.

عوارض جانبی لایه برداری پوست با لیزر

پس از لیزر تجدید ساختار پوست، برخی عوارض جانبی خاص ممکن است در بین بیماران مشاهده شود. به هر حال، این عوارض معمولاً حداقل هستند و باید در طول یک دوره زمانی کوتاه از بین بروند. عوارض جانبی عادی بیمار در این شرایط شامل قرمز شدن پوست، ورم در ناحیه تحت درمان، و التهاب متوسط باشد که احساسی شبیه به آفتاب سوختگی ملایم دارد. در موارد نادر، لیزر درمانی تجدید ساختار پوست می تواند عوارضی مثل سوختگی، جراحت، یا ایجاد تغییر در وضعیت رنگ دانه های پوست را به همراه داشته باشد. در طول جلسه مشاوره با متخصص پوست، بیمار می تواند خطرات و عوارض احتمالی این روش درمانی را بطور کامل بررسی کرده و درباره احتمال ایجاد این عوارض با پزشک خود صحبت نماید.

آمادگی برای انجام لایه برداری پوست با لیزر:

ابتدا سابقه پزشکی شما بررسی می شود: بیماری های موجود و داروهایی که اخیرا استفاده کرده اید هم چنین جراحی های زیبایی که قبلا داشته اید پرسیده می شود.

انجام معاینه فیزیکی:

پزشک پوست شما را معاینه خواهد کرد. به این ترتیب مشخص می شود چه تغییراتی باید انجام شود و چه ویژگی های پوستی (اعم از تون و ضخامت پوستی) ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.
شما نیز می توانید در مورد انتظارات خود با پزشک مشورت کنید. در مورد انگیزه و انتظارتان از انجام لایه برداری پوست با لیزر هم چنین در مورد خطرات بالقوه این روش نیز با پزشک مشورت کنید. در مورد مدت زمان بهبود و نتایجی که ممکن است ایجاد شود نیز با پزشک صحبت کنید.

مصرف برخی داروها:

اگر شما در حال انجام لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده و یا غیر زخم کننده باشید پزشک داروی آنتی ویرال یا ضد ویروس را قبل و بعد از درمان تجویز می کند تا مانع از عفونت ویروسی شود. پزشک ممکن است مصرف داروی آنتی بیوتیکی خوراکی را نزدیک انجام لیزر توصیه کند تا از بروز عفونت باکتریایی جلوگیری کند. علاوه بر این پزشک می تواند استفاده از رتینوئید موضعی را به مدت چهار هفته قبل از انجام لایه برداری پوست با لیزر زخم کننده توصیه کند.

مطالب مرتبط
5 ویتامین مفید برای افزایش میزان رشد مو

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید:

آفتاب زیاد دو ماه قبل از انجام لیزر می تواند پیگمانتاسیون نامنظم دائمی در مناطق تحت درمان ایجاد کند. در مورد استفاده از محافظت کننده های قابل قبول در برابر خورشید با پزشک مشورت کنید.

ریکاوری و نتایج لایه برداری پوست با لیزر

ریکاوری پس از لیزر تجدید ساختار پوست و نتایج ناشی از این روش درمانی بستگی به نوع لیزر استفاده شده و اندازه ناحیه تحت درمان دارد. علاوه بر این استفاده از روش های درمانی تهاجمی تر می تواند نتایج چشمگیر تر در این رابطه به همراه داشته باشد، اما ممکن است دوره ریکاوری بیمار را طولانی کرده و بهبود وی را چندین هفته به تاخیر اندازد. به این ترتیب استفاده از لیزر جوان سازی پوست خفیف تر می تواند اشکالات پوستی را از بین برده و دوره ریکاوری و استراحت بیمار را حداقل کرده یا بطور کامل حذف نماید. برای اطلاع از مناسب ترین روش درمانی و شرایط خاص و نتایج مورد انتظار ناشی از آن می توانید با متخصص پوست یا جراح زیبایی خود صحبت کنید.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.