لکه های سیاه روی لب من چیست و چرا؟

0

توجه به لکه های سیاه روی لب ها ممکن است منجربه  نگرانی یا عدم اعتماد به نفس افراد شود، اما معمولا جای نگرانی نیست. عوامل مختلفی می توانند باعث بروز این لکه ها شوند. درمان های خانگی میتوانند به کاهش ظاهر این لکه ها کمک کنند، اما زمانیکه یک پزشک نیز باید وارد عمل شود نیز وجود دارد. در این مقاله، ما ۱۳ دلیل وجود لکه های سیاه روی لب ها را شرح میدهیم. همچنین در مورد پیشگیری، درمانها و زمانی که  باید به دنبال تشخیص و درمان حرفه ای باشیم بحث می کنیم.

علل بروز لکه های سیاه روی لب

بسیاری از علل ذکر شده در زیر به راحتی در خانه با یک درمان ساده قابل رفع هستند:

کمبود ویتامین

ویتامین هایی مانند B-12 ممکن است گاهی رنگ پوست را تغییر دهد.  اگر بدن در این ویتامین ها کمبود داشته باشد، پوست ممکن است تغییر رنگ داشته باشد. لکه های تیره بر روی لب یا پوست بدن می تواند کمبود ویتامین را نشان دهد. کمبود باید توسط یک پزشک تشخیص داده شود، که ممکن است بسته به شدت کمبود، اضافه کردن غذاهای غنی از ویتامین به رژیم غذایی یا مصرف مکمل مولتی ویتامین را توصیه کند. در موارد شدید، پزشک ممکن است تزریق ویتامین را توصیه نماید.

کم آبی

از دست دادن آب بدن می تواند اثرات مضر زیادی روی بدن داشته باشد. جایی که چهره مورد توجه است، کمبود آب در رژیم غذایی می تواند پوست و لب ها را متورم یا تحریک نماید.  لبها ممکن است خشن باشند و لایه های پوست ممکن است کنده شوند و باعث آسیب های کوچک شود. این می تواند باعث ایجاد چروک، زخم، و سایر تغییرات رنگ در لب ها شود. نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن غذاهای غنی از مایعات در طول روز معمولا از کمبود آب جلوگیری یا آن را درمان میکند.

آهن بیش از حد

مصرف بیش از حد آهن می تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود.  یک فرد ممکن است آهن بیش از حد در بدن خود داشته باشد، زیرا آن افراد ممکن است مکمل های آهن فراوان دریافت می کنند و یا انتقال خون چندگانه غنی از آهن را دریافت می کنند.

یا ممکن است یک فرد ممکن است یک بیماری ارثی به نام هموکروماتوز داشته باشد. این امر سبب جذب زیاد آهن از غذا میشود که ممکن است منجر به تغییرات در رنگ پوست شود. اگر یک فرد بیش از حد آهن داشته باشد، پزشک در طول زمان با دقت آن را کنترل و تنظیم می کند. پزشک ممکن است توصیه کند که خون خود را به طور منظم اهدا کنند. داروهای تجویزی نیز ممکن است به حذف آهن کمک کنند.

مطالب مرتبط
جراحی بینی یا رینوپلاستی | از عوارض تا مراقبت های پس از آن

داروها

داروهای شیمیایی همچنین می تواند در تغییرات رنگ پوست و تشکیل لکه های سیاه بر روی لب تاثیر داشته باشد. اکثر این داروها به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • داروهای سیتوتوکسیک که در طول درمان سرطان استفاده می شود
  • داروهای ضدویروسی مثل کلرپرمازین
  • داروهای ضد مالاریا مانند سولفات کوینین
  • ضد انعقادی، مانند فنوتیوین
  • داروهای ضد آرتریت مانند آمیودارون

هر کسی که این داروها را مصرف کند باید با پزشک خود تماس بگیرد، اگر لکه های سیاه روی لب ها ایجاد شده باشد. پزشک ممکن است تغییر در دارو یا یک گزینه درمان دیگر را توصیه نماید.

هایپرپیگمنتیشن (تجمع رنگدانه ها در بافت)

هایپرپیگمنتیشنو یا ملاسما، یک مسئله پوستی رایج و بی ضرر است. ملاسما زمانی اتفاق می افتد که لکه های پوست تغییر رنگ داده و به نظر می رسد قهوه ای یا خاکستری شده اند. این مساله می تواند در هر کجای بدن، از جمله لب ها ظاهر شود. هورمون ها ممکن است نقش مهمی در افزایش تعداد رنگدانه ها داشته باشند و زنان باردار اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند.

محافظت از پوست در برابر خورشید، اغلب موجب توقف در گسترش رنگدانه ها می شود. تغییر رنگ ممکن است در طول زمان کاهش پیدا کند و متخصصین پوست ممکن است داروهای موضعی را برای روشن کردن لکه های تاریک توصیه نمایند.

آلرژی

واکنش آلرژیک ممکن است مسئول لکه های تاریک بر روی لب باشد. محرک های بالقوه عبارتند از:

  • رژ لبی که ممکن است منقضی شده باشد
  • آرایش صورت
  • خمیر دندان
  • رنگ مو یا کرم های روشن کننده مو
  • چای سبز، که ممکن است پوست حساس را تحریک کند

هر کسی که واکنش آلرژیک دارد و از محصولاتی استفاده میکند که مشکوک هستند و ممکن است مسئول این الرژی باشند، باید با پزشک خود تماس بگیرند.

اختلال هورمون

لکه های تیره یا سیاه روی لب ها می توانند اختلال هورمونی را نشان دهند. سطوح هورمون تیروئید که کم یا زیاد می شود ممکن است باعث ایجاد لکه ها یا هیپوپیگمنت شدن در بدن شود. برای تشخیص و یا طرح درمان، با دکتر تماس بگیرید.

دریاچه ونوس

یک نقطه تاریک روی لب ممکن است یک دریاچه ونوس باشد. این به صورت یک نقطه بنفش تیره به نظر میرسد و احساس می کنید نرم است. آنها می توانند در اندازه های مختلف متفاوت باشند و معمولا در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند مانند لب ها یا گوش ها ظاهر می شوند. دریاچه های ونوس با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد میشوند، هرچند علت مستقیم ناشناخته است. آنها معمولا ناشی از سرطان پوست نیستند. لیزر درمانی می تواند یک دریاچه ونوسی را برداشته و آن را حذف نماید. حفاظت از لب ها در برابر اشعه خورشید میتواند به جلوگیری از پیشرفت آنها کمک کند.

مطالب مرتبط
نحوه مصرف دفرینول ( Defrinol ) + عوارض و تداخلات

لکه های خورشیدی

اینها مناطق غیر رنگی پوست هستند که ممکن است سخت و یا ضخیم باشد. جامعه پزشکی اشاره به لکه های خورشیدی به عنوان کراتوز فعال دارد. لکه های خورشیدی می توانند در هر پوستی که در معرض آفتاب قرار دارد ظاهر شوند. آنها ممکن است:

  • یک سطح صاف یا برآمده
  • رنگ هایی که با بقیه پوست مطابقت دارد، یا ممکن است کمی صورتی، قرمز یا قهوه ای تیره باشد
  • یک سطح خشن و خشک
  • یک بافت پوسته پوسته شده
  • یک اندازه از بسیار کوچک تا حدود یک اینچ بزرگ باشند

کراتوز فعال به عنوان یک پیش ماده در نظر گرفته می شود، زیرا مناطق آسیب دیده حاوی سلول های غیر طبیعی است که می توانند در طول زمان به سمت سرطان پیشرفت کنند.

یک پزشک باید همه لکه های خورشیدی را بررسی کند. آنها ممکن است توصیه به انجماد هر سلول غیرطبیعی، تمیز کردن و یا برش آنها و یا از بین بردن آنها با داروهای شیمیایی داشته باشند.

آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم یک ضایعه پوستی است. آنژیوکرتوم ها در اندازه، شکل و رنگ متفاوت هستند، اما معمولا قرمز تیره یا سیاه و در هنگام لمس کردن سخت و زمخت هستند. آنها ممکن است یک سطح ناهموار داشته باشند. این ضایعات در افراد مسن ظاهر می شود و ممکن است مانند زگیل یا شبیه به آنها باشد. اگرچه معمولا بی ضرر هستند، پزشک باید به دقت هر آنژیوکراتوم را بررسی کند تا مطمئن شود که سرطانی نیست. اگر فرد می خواهد آنژیوکراتوم را از بین ببرد، معمولا با لیزر یا انجماد، این عمل انجام میشود.

وسایل دندانپزشکی

هر گونه تنظیم کننده در دهان که مناسب نیست، می تواند سبب بروز زخم در لب و لثه شود. پرانتز، پروتزها و نگهدارنده ها اغلب مسئول این واکنش هستند. پس از بهبودی زخم، ممکن است یک نقطه تاریک به جای آن قرار بگیرد، و این لکه ها اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند، تیره تر میشوند.  درمان شامل داشتن یک دندانپزشک با دستگاه و کار درست و محافظت از نقاط در برابر نور خورشید در هنگام بهبودی است.

سیگار کشیدن و مصرف الکل

مواد شیمیایی مضر و سموم در محصولات تنباکو می تواند به لب و دهان آسیب برساند. مصرف الکل بیش از حد نیز می تواند مانع توازن سم در بدن و باعث ایجاد لکه های تیره در لب ها شود. ترک مصرف یا محدود کردن مصرف این محصولات می تواند به جلوگیری از این عارضه کمک کند.

مطالب مرتبط
انواع پیلینگ صورت یا لایه برداری پوست چیست و چگونه انجام می شود؟

سرطان

رشد سرطانی روی لب ها انواع مختلفی دارد. به دنبال علائم زیر باشید:

  • رشد با شکل نامنظم
  • رشدی که به سرعت از نظر اندازه بزرگ شده است
  • یک زخم باز یا خونریزی
  • یک رشد براق
  • رشد با یک رنگ غیر معمول
  • لکه های قرمز پوستی
  • بافت اسکار مانند

رشد سرطانی بر روی لب ها معمولا به وسیله جراحی، یا با انجماد یا تابش، برداشته می شود.

درمان خانگی و پیشگیری

بسیاری از داروهای خانگی برای از بین بردن لکه های سیاه روی لب ها توصیه میشود. آنها ممکن است این کار را با ایجاد پوست سالمتر یا روشن شدن رنگ آن انجام دهند. با این حال، بسیاری از این داروها از لحاظ علمی تست نشده اند. هیچ کدام از این داروها نباید با توصیه پزشک یا متخصص پوست جایگزین شوند. محصولات زیر ممکن است برای از بین بردن لکه های سیاه بر روی لب ها کمک کنند:

  • عسل
  • آب لیمو
  • سرکه سیب
  • گلیسیرین (گلیسرول)
  • جوز هندی
  • گلبرگ رز
  • چای سفید
  • زردچوبه

چندین بار در روز مقدار کمی از هر یک از مواد تشکیل دهنده فوق را بر روی لب بمالید و ممکن است باعث کاهش ظاهر لکه های سیاه شود. اگر ماده مایع باشد، از چند قطره استفاده کنید. حفاظت از لب ها از نور خورشید نیز می تواند به روند بهبودی یا جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند. برخی مواد محافظ لب ها می توانند پوست را از اشعه ماوراء بنفش حفظ کنند.

برای کاهش ظاهر یک لکه سیاه، فرد ممکن است از اسکراب شکر یا نمک مفید استفاده کند. این می تواند سلول های مرده و تغییر رنگ یافته را حذف و سلول های جدید سالم که در زیر آن هستند را بروز نماید.  خوردن یک رژیم غذایی متعادل و نوشیدن مقدار زیاد آب می تواند از بروز برخی از علل لکه های سیاه در لب ها جلوگیری نماید. اجتناب از غذاهای تند ممکن است سودمند باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود

برای اطمینان از اینکه لکه های سیاه روی لب ها به درستی تشخیص داده می شوند، یک دکتر را ببینید. اگر هر گونه ضایعه پوست دارای شکل نامنظم، به سرعت در حال رشد است، درخشان است، یا دارای یک رنگ غیر معمول است، به زودی یک دکتر را ببینید. لکه های سیاه روی لب ها معمولا نگران کننده نیستند و در صورت پیروی از یک برنامه پزشکی، می توانند به راحتی درمان شوند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.