لیزر موی زائد چیست؟ از مراقبت های لازم تا مزایا و عوارض

0

قبل از انجام هرکاری خوب است که انسان اطلاعات و دانشی جزئی در مورد آن کار بدست بیاورد. لیزر موی زائد چیست؟ چه کسانی می توانند از این راهکار برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده کنند؟ آیا عوارضی در پی دارد؟ آیا من تمام بدنم را می توانم لیزر موی زائد کنم؟ شاید اینها هم سوالات شما نیز باشد. با ما همراه باشید.

در ابتدا بیایید موی زائد را تعریف کنیم:

به موهایی که در نواحی مانندصورت، پشت لب، پیشانی، گوش‌ها، گردن، شکم و ناحیه تناسلی، پوست صورت، چانه، زیر چانه و گونه‌ها رشد می‎کند، موی زائد گفته می‎شود زیرا از بین بردن موهای این نواحی کاری دشوار است و از این رو برای افراد خوشایند نیست.

مزایای لیزر موهای زائد بدن و صورت

مهمترین مزیت لیزر مو ای نمی بشد که اثری دائمی داشته و موقتی نبوده و یا در صورت رویش موهای زائد موها نازک و با ریشه خیلی ضعیفی رشد می کنند که با یک بار لیزر مو می توان آن ها را نیز برای همیشه از بین برد . امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه پزشکی به ویژه لیزر مو دستگاه های مختلفی با کاربرد گوناگون به وجود آمده اند که هر کدام لیزر بخش های جداگانه را انجام می دهند . برای نمونه یکی از معروفترین دستگاه های لیزر مو لیزر الکساندرایت است که برای رفع موهای زائد از جمله موهای تیره و ضخیم کاربرد دارد و با ساتفاده از این دستگاه لیزر مو می توان موهای زائد ناحیه صورت و بدن را برای همیشه از بین برد . دستگاه دیگری نیز با نام دایود وجود دارد که مناسب افرادی با رنگ پوست تیره , سبزه , و دارای موهای نازک و کرکی است .

مزایای لیزر موهای زائد پا

  • لیزر موهای زائد زمان بر نبوده
  • سرعت عمل لیزر مو بسیار بالاست
  • قریب به ۹۵ درصد از موهای زائد در این روش از بین می رود
  • نیاز به استفاده از روش های سنتی اعم از ریش تراش , موم انداختن و ..نیست
  • روش های سنتی برای از بین بردن موهای زائد پا موقت بوده و اثر دائمی را نداشته
  • تیغ زدن و دیگر روش های سنتی نه تنها به کم شدن مو کمک نمی کنند بلکه به ضخیم تر شدن ریشه مو کمک می کنند
  • لذت بردن از پاهایی صاف و بدون موهای زائد
  • داشتن اعتماد به نفس بالا
  • احساس پاکیزگی و لطافت پوست

اقدامات پیش از انجام لیزر موی زائد

پیش از اقدام به انجام لیزر، باید بیمار توسط متخصص پوست مورد معاینه قرار گیرد. در این جلسه معاینه بیمار انتظارات خود را از انجام لیزر بازگو کرده و پزشک از خطرات بالقوه صحبت می‎کند. بیمار باید موارد زیر را پیش از انجام لیزر رعایت کند:
۲ هفته پیش از انجام لیزر بیمار نباید کارهایی از قبیل: موم انداختن، تزریق کلوژن جهت جوان سازی پوست، گرفتن حمام آفتاب، استفاده از رختخواب های الیافی را انجام دهد.
هم چنین بیمار باید از هر چیزی مانند عطر ،خوشبو کننده بدن که ممکن است باعث بروز حساسیت در ناحیه لیزر شود، اجتناب نماید.
بیمار نباید داروهایی هم چون آسپیرین، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی که منجر به افزایش خطر خونریزی می‌شوند، استفاده کند.

مطالب مرتبط
رژیم غذایی کرونو ( Chrono ) | فواید + برنامه غذایی هفتگی

لیزر چگونه باعث رفع موهاى زائد مى‌شود؟

لیزر، در واقع پرتو نورى است که به علت داشتن ویژگی هایى نظیر تک رنگ بودن و داشتن انرژى زیاد، کاربردهاى متعددى در علم پزشکى پیدا کرده است. یکى از محبوبترین کاربردهاى لیزر، رفع موهاى زائد است. لیزر موی زائد، براساس خاصیت جذب انتخابى توسط رنگدانه ملانین موجود در موها، عمل مى‌کند. به عبارت دیگر، لیزر روى سطح پوستى که موى زائد دارد، تابانده مى‌شود، رنگدانه هاى ملانین موجود در موها، انرژى لیزر را جذب کرده و آن را از سطح پوست، به عمق ٢ تا ٣ میلیمترى پوست، جایى که سلول هاى تولیدکننده مو در ریشه موها قرار گرفته‌اند، رسانده و باعث تخریب این سلول ها مى‌شود.

تعداد جلسات مورد نیاز

هر تار مو طی سه مرحله رشد می کند ولی تنها در فاز رشد فعال است که تراکم ملانین به اندازه ای که انرژی نورانی را در حد تخریب جذب می کند، می رسد. در هر مقطع زمانی فقط تعداد یک سوم از موها در این فاز قرار دارند، لذا حداقل ۴ تا ۶ جلسه برای از بین بردن موهای زائد با لیزر نیاز می باشد. بهترین کاندیدهای لیزر موهای زائد اشخاصی با موهای تیره و رنگ پوست روشن هستند، گاهی اشخاص دارای پوست تیره یا رنگ موهای روشن نیازمند جلسات بیشتری برای رفع موهای رائد می باشند. معمولاً قبل و در بین جلسات لیزر مو  نباید از روش هائی از قبیل بند انداختن یا کندن موهای زائد استفاده کرد. از انجام این قبیل اقدامات حداقل دوهفته قبل از جلسه ی لیزر درمانی اجتناب کنید و موهای ناحیه مورد نظر را فقط باید با تیغ اصلاح کرد.

آیا تمام افرادی که موهای زائد زیادی دارند، داوطلب مناسبی برای لیزر موهای زائد هستند؟

نه، موهای زائد، اضافی یا ناخواسته به ۲ دلیل هورمونی یا غیرهورمونی ایجاد می شوند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موهای زائد شوند، شما نمی توانید هیچ نوع لیزری و بدون درمان بیماری زمینه ای از پس این موها بربیایید. اختلالات هورمونی یا ابتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث می شود خانم ها در قسمت هایی از بدن خود که به طور طبیعی مو ندارند، با موهای ضخیم و تیره مواجه شوند. از این رو، چنین افرادی باید ابتدا بیماری و سپس موهای زائد خود را درمان کنند.

مطالب مرتبط
سرگیجه چیست؟ بررسی علل و علائم تا نحوه درمان

یعنی افرادی که مشکلشان هورمونی است، نمی توانند لیزر کنند؟

چرا؛ ولی این بیماران باید همزمان با لیزر، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود را هم انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای جدید پیشگیری می کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجاد شده را از بین می برد. این در حالی است که لیزر بدون داوردرمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی فایده است.

پرمویی های غیرهورمونی با لیزر موهای زائد رفع می شود؟

این پرمویی (هایپر تریکوز) معمولا پاسخ دهی مناسبی به لیزر دارد. هرچه پوست افراد مبتلا به پرمویی غیرهورمونی، روشن تر و موهای آنها تیره تر و با قطر بیشتری باشد، شانس رفع دائمی شان هم بیشتر خواهد بود.

لیزر موهای زائد میتواند چه عوارضی داشته باشد؟

  • سوختگی و تاول پوستی
  • لک
  • عفونت
  • عدم جواب
  • فولیکولیت و آکنه
  • درد
  • تغییر رنگ پوست و لکه شدن پوست
  • آسیب دیدن پوست و باقی ماندن جای زخم روی پوست
  • امکان واگیردار بیماری‌های پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر

مصرف بعضی داروها که میتوانند منجر به رویش موهای زائد شوند :

کورتونها، هورمونها و مینوکسیدیل این داروها باعث رشد موهای زائد می شوند. در این بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.

علائم موثر بودن لیزر موی زائد چیست؟

  • کاهش تعداد موها
  • کاهش سرعت رشد
  • نازک شدن موها
  • کمرنگ تر شدن موها

که همه اینها منجر به طبیعی تر شدن منظره محل درمان می شود

آیا لیزر موی زائد پا برای خانم های باردار یا شیرده مناسب است ؟

پژوهشگران و متخصصان سالهاست که تلاش می کنند به این نتیجه دست یابند که آیا لیزر مو برای خانم های باردار یا شیرده مناسب است یا نه ؟ ولی تا به امروز به نتیجه دلخواه دست نیافته اند و پاسخی برای این پرسش پیدا نکرده اند ولی اکثر متخصصان عقیده دارند که اشعه لیزر برای خانم های باردار و شیرده باید خطرناک اعلام شود زیرا که اشعه ممکن است هم برای جنین هم برای مادر خطرناک باشد . مادران شیرده نیز باید بدانند که اشعه لیزر برای نوزادان و خودشان ممکن است آسیب جدی را وارد کند بنابراین عمل لیزر مو را به بعد از این دوران واگذار کنند تا با خیالی آسوده عمل لیزر موهای زائد پا را انجام دهند .

مطالب مرتبط
فواید و عوارض گیاه مورینگا

اقدامات لازم قبل از لیزر موی زائد اندام تناسلی

حداقل چهار هفته قبل از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی , باید موهای این ناحیه با استفاده از تیغ با دقت تراشیده شده باشد. دقت داشته باشید که فقط با تیغ باید انجام شود . استفاده از موم یا اپیلاسیون و یا هر روش دیگری مجاز نمی باشد. چراکه برای انتقال انرژی لیزر به ریشه مو نیاز به ساقه مو درزیر پوست می باشد.

۲ ساعت قبل از انجام عمل لیزر مو موهای ناحیه تناسلی تراشیده شود .

لیزر موی زائد ناحیه تناسلی چند جلسه طول می کشد ؟

لیزر موهای زائد اندام تناسلی فرد بستکی به رنگ پوست , رنگ مو , وسعت ناحیه پوشیده از مو , نوع مو  از ۵ تا ۱۰ جلسه متغیر است به طوری که فاصله بین هر جلسه ۶ تا ۸ هفته است.

عوارض لیزر موی زائد ناحیه تناسلی | لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی

بیشتر افرادی که درخواست لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی را دارند همیشه اولین سوالشان این است که آیا لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی باعث نازائی یا سرطان می شود ؟

در جواب باید توضیح بدم که لیزر به دلیل ماهیت نوری خود هیچگونه عارضه جدی مانند سرطان , نازایی یا کاهش باروری و امثال اینها ندارد. لیزر نوری در کل یک در مان مطمئن و دائمی است و عارضه خاصی ندارد.

آیا لیزر موهای زائد زیر بغل در عرق کردن تاثیر خواهد داشت؟

این بستگی به سیستم تعریق بدن هر فردی دارد اما در برخی از موارد مشاهده شده است که بعد از لیزر موهای زائد زیر بغل عرق در این ناحیه بسیار کم شده است و احساس خوشایندی به فرد داده است اما در برخی موارد با استفاده از لیزر ND-YAG1064 موجب افزایش تعریق شده است.

علت سوختگی ناشی از لیزر موی زائد

دلیل آن انتخاب نادرست دستگاه و لیزر است.

تیرگی پوست و لیزر موی زائد

اگر باعث سوختگی شود ممکن است پوست را تیره کند اما در حالت عادی پوست را تیره نمی کند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.