محققان با استفاده از یک درمان جدید ، سرطان غیر قابل درمان سه فرد مبتلا را بهبود بخشیدند

در حالی که ایمونوتراپی برای بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته، ریه و برخی از سرطان های بدخیم دیگر که دارای تعداد زیادی جهش بودند مفید می باشد، به طور کلی در برابر سرطان های مؤثر بر روی سایر اندام های بدن مانند سرطان های اپیتلیال دارای تاثیر کمتری هستند.

0

محققان با استفاده از یک درمان جدید، سرطان غیر قابل درمان سه فرد مبتلا را بهبود بخشیدند

محققان روز دوشنبه گزارش دادند یک زن فلوریدایی که به سرطان سینه ی پیشرفته مبتلا شده بود و، به طور کلی پزشکان از درمان او قطع امید کرده بودند تحت یک درمان جدید قرار گرفت که در آن از سلول های ایمنی بدن این زن برای درمانش استفاده شد و هم اکنون دو سال و نیم است که کاملا بهبود یافته و هیچگونه نشانه ای از سرطان در او یافت نشده است. یکی دیگر از بیماران مبتلا به سرطان مرگبار کبد و دیگری با سرطان کولون پیشرفته نیز درمان شده اند.

این سه بیمار توسط یک تیم از محققان مؤسسه ملی سرطان تحت رهبری استیون روزنبرگ، پیشگام علم ایمونوتراپی که رئیس بخش جراحی این موسسه نیز هست، تحت درمان قرار گرفتند.

برای هر بیمار، این تیم توالی ژنوم تومورهای آن ها را برای یافتن جهش ها ارزیابی نمود و سپس سلول های ایمنی را که از بافت های سرطانی استخراج شده بودند، شناسایی کرده و نقص های آن ها را تشخیص دادند.

این سلول ها در آزمایشگاه تکثیر شدند و سپس مجددا درست در همان جایی که تومورها به بدن بیمار حمله کرده بودند تزریق گردیدند.

روزنبرگ تاکید کرد که این روش درمان سلولی ، یک روش تجربی است و چندین بیمار دیگر که چنین درمانی را دریافت نمودند پاسخ مثبتی به درمان ندادند.

اما او بیان داشت که این سه مورد که به یک طرح بالقوه برای هدف گیری طیف گسترده ای از تومورهای پیشرفته در اندام های داخلی، از جمله معده، مری و تخمدان اشاره داشتند می توانند امیدهایی را در این عرصه به وجود آورند.

تنها در سال جاری چنین تومورهای بدخیمی باعث مرگ چیزی در حدود ششصد هزار فرد ساکن  ایالات متحده شده اند که رقم واقعا چشمگیری به شمار می آید.

او در ادامه ی سخنانش افزود که این رویکرد متکی بر  نوع جهش، و نه نوع سرطان است. در واقع جهش های بسیاری که  باعث سرطان می شوند در این درمان هدف قرار خواهند گرفت.

مقاله ی سرطان سینه ی این زن  روز دوشنبه در مجله ی نیچر چاپ شد . موارد دیگر در مجلات علمی سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به چاپ رسیده اند.

مطالب مرتبط
زردچوبه ، داروی درمان سرطان

آخرین مورد مربوط به جودی پرکینز، مهندس ساختمان ۵۲ ساله ای است که در پورت سنت لوسی، فلوریدا زندگی می کند و پس از تشخیص سرطان سینه خیلی زودهنگام در سال ۲۰۰۳، تحت عمل جراحی برداشتن بافت سینه قرار گرفت.

یک دهه بعد، به او اطلاع داده شد که سرطان به سایر قسمت های بدش گسترش یافته است. او تحت درمان های متعددی قرار گرفت، که در نهایت همگی با شکست مواجه شدند. یک فرصت برای دیدار با دانشمند برجسته NCI باعث شد تا او در سال ۲۰۱۵ در این آزمایش ثبت نام کند.

مشخص شد که یکی از تومورهای او، پس از  جراحی دارای، ۶۲ جهش مختلف بود. محققان سلول های ایمنی را از توده بدخیم – لنفوسیت های نفوذی تومور یا TIL بیرون کشیدند  و دریافتند که برخی از این جهش ها باعث ایجاد  چهار مورد از این نقص ها یا تعداد بیشتری شده بودند.

سپس این محققان تعداد سلول ها را به ده ها میلیارد تکثیر کردند و. پرکینز شیمی درمانی را به همراه تزریق سلول های ایمنی دریافت نمود.

پنج ماه بعد اسکن او هیچ گونه توموری را نشان نمی داد و سرطان درمان شده بود.

او در این خصوص می گوید که من کاملا نا امید شده بودم و هرگز انتظار چنین نتجه ای را نداشتم.

آزمایشات انجام شده در این بیمار اثبات می کند که این درمان می تواند برای دیگران نیز موثر باشد.  تیم روزنبرگ  در طول چهار سال گذشته بیش از ۴۰ بیمار مبتلا به تومورهای جامد را با استفاده از داروهای شخصی TIL درمان کرده اند.. اکثریت افرادی که وارد این آزمایش می شدند  امید به زندگی بسیار اندکی داشتند و حدود ۱۵ درصد از آن ها به طرق مختلفی درمان شدند.

استفانی در این خصوص می گوید : پاسخ های دریافت شده از بیماران بسیار متفاوت است. پرکینز، به عنوان کسی که بدن او پاسخ کاملی را ارائه داده بود و نیازی به درمان بیشتر پیدا نکرد یک استثنا بود. اما همه ی بیماران این گونه نیستند.

او بیان کرد که محققان “در حال تلاش برای پیدا کردن راه هایی به منظور دستیابی به نتایج منسجم تر” هستند.

مطالب مرتبط
ارتباط تنگاتنگ بین بیماری طیف اوتیسم و صرع

با این حال، به گفته محققان، بهبودی در این سه مورد نشان دهنده ی  پیشرفت مهمی در این عرصه می باشد.

در حالی که ایمونوتراپی برای بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته، ریه و برخی از سرطان های بدخیم دیگر که دارای تعداد زیادی جهش بودند مفید می باشد، به طور کلی در برابر سرطان های مؤثر بر روی سایر اندام های بدن مانند سرطان های اپیتلیال دارای تاثیر کمتری هستند.

دانشمندان دیگر این خبر را پذیرفتند اما محتاط بودند. کارل جون، متخصص ایمونوتراپی در دانشگاه پنسیلوانیا، در این خصوص می گوید که پاسخ بیماران  مبتلا به سرطان سینه به TIL “قابل توجه است”.

با این حال، این مورد هم اکنون “یک در میلیون” جواب گو می باشد و لذا به روشی نیاز است که بتواند برای بسیاری از زنان مفید باشد و به درمان سرطان سینه ی آن ها کمک نماید.

اسکات آنتونی، ایمونولوژیست مرکز سرطان موفیت در تامپا، فلوریدا، بیان داشت که در این خصوص به انجام آزمایشات بیشتری نیاز می باشد.

او خاطر نشان کرد:

“این مقاله درمان بیولوژیکی اصلی را اثبات می کند و لذا این روش می تواند تأثیر عمیقی بر روی یک بیمار داشته باشد لذا ما باید در همین مسیر به کار خود ادامه دهیم تا بتوانیم به درمان های ایمن تری دست یابیم.”

ملیندا باچینی، یکی از متخصصین پیشینی که در بیلینگز، مونتانا زندگی می کند، معتقد است که این درمان او را نجات داد. در سال ۲۰۰۹، او در حالی که ۴۱ سال سن داشت با سرطان مجرای صفراوی که به کبد او گسترش یافته بود مواجه شد.
در جراحی اولیه دو سوم کبد او   برداشته شد، اما سه ماه بعد این بیماری به ریه ها ی او نیز گسترش یافتند. او درمان های متعددی را دریافت نمود که همگی با شکست مواجه شدند و سپس مجبور شد در آزمایش NCI ثبت نام کند. در سال ۲۰۱۲، او اولین تزریق TIL خود را دریافت کرد، و تومورهایش شروع به کوچک شدن کردند.

هنگامی که آن ها دوباره شروع به رشد کردند، او دسته دیگری از سلول های ایمنی را دریافت کرد که در سال بعد به شدت جهش های او را مورد هدف قرار دادند. تومورها دوباره کوچک شدند. در پاییز سال ۲۰۱۶، او نیاز به درمان بیشتری داشت و برای نوع دیگری از ایمونوتراپی  به NCI بازگشت.

مطالب مرتبط
کاهش وزن عوارض آرتروز زانو را کاهش می دهد

باچینی می گوید، که در حال حاضر،  در ریه چپش “چند لکه” دارد که  بنا بر گفته ی روزنبرگ ممکن است جزو  بافت اسکار باشند.

بیمار مبتلا به سرطان کولون پیشرفته ای که تیم   روزنبرگ در سال ۲۰۱۵ موفق به درمان او شدند، سلین رایان، اهل میشیگان است. بسیاری از تومورهای او پس از دریافت TIL ، ناپدید شدند، هرچند که اوضاع یکی از این تومورها در ریه رو به وخامت گذاشت و لذا به جراحی نیاز پیدا کرد.

روزنبرگ، نخستین فردی است که با موفقیت جهش مرگبار  KRAS را که نه تنها در برخی سرطان های روده بزرگ، بلکه در سرطان های پانکراس و ریه نیز مشاهده می شود درمان نموده است.

در حالی که پرکینز در تلاش برای تست درمان های مختلفی برای سرطان خود است، به یک حامی و سخنران سرطان سینه تبدیل شده و برای ارائه ی برنامه های آموزشی خود که  توسط ائتلاف ملی سرطان سینه اجرا می شوند، به کالیفرنیا رفته است .

پرکینز، امیدوار است که بتواند به سرعت درمان شود اما او به خوبی می داند که سرطان ممکن است همین فردا دوباره برگردد. او به خوبی می داند که اکثر بیماران مبتلا به سرطان سینه ی متاستاتیک همانند او، خوش شانس نیستند و رویکردهای تجربی می توانند خطرات بزرگی را به همراه داشته باشند.

به عنوان مثال یک زن ساکن کارولینای جنوبی به نام جانیس استارفیلد پس از خواندن پستی که دربارۀ آزمایش NCI نوشته شده بود، با این تیم تماس گرفت. استارفیلد در این آزمایش شرکت کرد و تمام درمان ها را دریافت نمود و در اوت ۲۰۱۶ از دنیا رفت. او دچار عوارض شدیدی شده بود که منجر به فوت وی شدند.

این تیم در مورد فوت این زن بیان داشتند که او در هر صورت بر اثر ابتلا به سرطان فوت می کرد اما ما امیدواریم که چنین اتفاقی هرگز دوباره بعد از دریافت درمان های ما اتفاق نیفتد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.