هر آنچه باید در مورد مزایا و عوارض سلامتی آب هویج بدانید

0

مزایای سلامتی آب هویج چیست؟

در سال های اخیر، آب هویج به طور فزاینده ای محبوب شده است و در حال حاضر یک صنعت چند میلیون دلاری است.
هویج یک ماده غذایی رایج در بسیاری از مناطق با آب و هوای مختلف است، آنها طعمی را ایجاد می کنند که با بسیاری از میوه ها و سبزیجات هم خوب است.
علاوه بر طعم و مزه خوشمزه آن، آب هویج دارای مزایای سلامتی فراوانی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای بالقوه سلامت و خطرات احتمالی نوشیدن آب هویج بیشتر بخوانید.

اطلاعات تغذیه ای آب هویج

طبق آمار پایگاه داده های مواد غذایی ملی ایالات متحده، ۱ فنجان آب هویج حاوی:
• ۹۴ کیلو کالری انرژی
• ۲.۲۴ گرم (g) پروتئین
• ۰.۳۵ گرم چربی
• ۲۱.۹۰ گرم کربوهیدرات
• ۱.۹۰ گرم فیبر

همان مقدار آن، انواع ویتامین ها و مواد معدنی را شامل می شود، از جمله:
• ۶۸۹ میلی گرم پتاسیم
• ۲۰.۱ میلی گرم ویتامین C
• ۰.۲۱۷ میلی گرم تیامین
• ۰.۵۱۲ میلی گرم ویتامین B-6
• ۲۵۵ میکروگرم ویتامین A
• ۳۶.۶ میکروگرم ویتامین K

مزایای سلامتی آب هویج

آب هویج مغذی است و می تواند برای طیف وسیعی از شرایط سلامتی مفید باشد:
سرطان معده
هویج حاوی آنتی اکسیدان ها است که می تواند نقشی اساسی در پیشگیری از سرطان داشته باشد. در بررسی مطالعات، محققان تاثیر هویج را بر خطر سرطان معده بررسی کردند.
آنها نتیجه گرفتند که خوردن هویج با ۲۶ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است. با این حال، مشخص نیست که چه مقدار از آن می تواند با کاهش خطر سرطان معده مرتبط باشد.

لوسمی
در این زمینه تحقیقات بیشتری نیاز است، اما آب هویج می تواند نقش مفیدی در درمان لوسمی داشته باشد.
در یک مطالعه، محققان اثر عصاره آب هویج بر روی سلولهای لوسمی را بررسی کردند. عصاره آب هویج سبب تخریب سلولهای لوسمی شده و چرخه سلولی آنها را متوقف کرد.

مطالب مرتبط
کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد

سرطان پستان
مطالعه سرطان پستان به بررسی تاثیر آب هویج بر سطح کاروتنوئیدها، علائم استرس اکسیداتیو و علائم التهاب خون میپردازد.
محققان گزارش دادند که سطح بالاتری از کاروتنوئیدها در خون با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.
در طول مطالعه، شرکت کنندگان ۸ اونس آب هویج را روزانه به مدت ۳ هفته مصرف کردند. در پایان مطالعه، زنان دارای سطوح بالاتری از کاروتنوئید و سطوح پایین تری از علائم مرتبط با استرس اکسیداتیو بودند.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)
آب هویج دارای مقدار زیادی ویتامین C است. محققان در ارتباط با مصرف ویتامین C و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) در بزرگسالان کره ای ۴۰ ساله و یا بالاتر، تحقیقاتی انجام دادند.
آنها دریافتند افرادی که مبتلا به COPD بودند، میزان بیشتری مواد مغذی موجود در آب هویج، از جمله کاروتن، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C، نسبت به افرادی که به COPD مبتلا نبودند، را دریافت کردند و علائم آنها کاهش یافت.

خطرات و عوارض احتمالی آب هویج

افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف – مانند افرادی که از تحت درمان سرطان هستند، زنان باردار، کودکان و افراد مسن، ممکن است نیاز به اجتناب از غذاهای خاصی داشته باشند.

آب میوه ها و سبزیجاتی که بسته بندی شده اند و یا پاستوریزه نشده اند، ممکن است خطر بیشتری برای انتقال باکتری ها داشته باشند.
این مرکز معتقد است که افرادی که به نیاز به مراقبت بیشتری در رژیم غذایی خود دارند، باید آب میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنند و خودشان در خانه، آبمیوه طبیعی تهیه کنند.

هویج حاوی یک نوع کاروتنوئید به نام بتا کاروتن است که بدن می تواند به ویتامین A تبدیل کند.
دریافت مقدار زیادی کاروتنوئیدها از طریق غذاها، عوارضی را در پی نخواهد داشت. با این وجود، اگر فرد، برای مدت خیلی طولانی، بتا کاروتن مصرف کند، پوست می تواند تغییر رنگ دهد و متمایل به زرد یا نارنجی شود. این اثر، کاروتنودرما نامیده می شود.

مطالب مرتبط
خوردن فقط دو سوسیس در هفته ممکن است خطر سرطان سینه را افزایش دهد

نحوه مصرف هویج

با توجه به استنفورد سلامت، مواد مغذی، ویتامین و مواد معدنی در یک فنجان آب هویج تقریبا معادل مقدار موجود در ۵ فنجان هویج خرد شده است.
در حالی که آب میوه ها و سبزیجات تازه مقدار زیادی مواد مغذی را برای بدن فراهم می کند، اما فیبر کمتری نسبت به خود آن میوه یا سبزی دارند. همچنین، هر فنجان آبمیوه، قند بیشتری را نسبت به تمام آن میوه دارند.

به عنوان مثال، ۱ فنجان آب هویج حاوی ۲ گرم فیبر و ۹ گرم قند، در حالی که ۱ فنجان خورد شده هویج خام، شامل ۳.۵ گرم فیبر و ۶ گرم قند است.
هویج می تواند با دیگر میوه ها و سبزیجات ترکیب شود تا آب های خوشمزه ای داشته باشید. شخصی می تواند دستورالعمل های زیر را در خانه امتحان کند:
• هویج و آب سیب
• هویج و آب پرتقال
• آب هویج با کلم بروکلی
• آب هویج با زنجبیل و دارچین

نکته آخر
آب هویج ممکن است به علت مقدار مواد مغذی موجود در آن، مزایای سلامتی فراوانی داشته باشد.
با این حال، آب هویج دارای فیبر کمتر و قند بیشتری نسبت به کل هویج می باشد. فیبر با کنترل وزن و کاهش سطح کلسترول همراه است.
آب هویج برای همه، به خصوص زنان باردار، کودکان ، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های خاص، بسته به اینکه چگونه آماده می شود، مناسب نیست و باید آبمیوه طبیعی مصرف کنند.
آب هویج را می توان به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم تنظیم کرد. با این حال، نوشیدن آب میوه جایگزین خوبی برای خوردن تمام میوه ها و سبزیجات نیست.

ترجمه از: فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.