معرفی ۵ خاصیت اثبات‌شده‌ی خرما

0

خرما میوه‌ی درخت خرما است که عموماً در مناطق گرمسیری جهان می‌روید. از دیرباز از انواع خرما به عنوان یک ماده‌ی مغذی محبوب استفاده شده و در حال حاضر نیز این ماده‌ی مغذی شیرین و خوش‌طعم از طرفداران بسیاری در سرتاسر جهان برخوردار است. اما نکته‌ی مثبت در مورد خرما این است که از خواص بسیاری برخوردار است. در این نوشتار تمرکزمان بر روی خواص خُرما است و به تفصیل خواهیم گفت که تحقیقات پرده از کدام خواص خُرما برداشته‌اند.

ارزش غذایی خرما

خرما از مواد مغذی بسیاری برخوردار است. کالری نوع خشک‌شده‌ی آن بیش‌تر از نوع تازه‌ی آن است و همچنین عمده‌ی کالری‌اش به سبب کربوهیدرات‌ها و پس از آن به سبب پروتئین‌های موجود در آن است. در کل، ۳.۵ اونس، یعنی ۱۰۰ گرم، خرما حاوی مواد زیر است:

  • کالری: ۲۷۷
  • کربوهیدرات: ۷۵ گرم
  • فیبر: ۷ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • پتاسیم: ۲۰ درصد نیاز روزانه
  • مس: ۱۸ درصد نیاز روزانه
  • منگنز: ۱۵ درصد نیاز روزانه
  • منیزیم: ۱۴ درصد نیاز روزانه
  • ویتامین ب۶: ۱۲ درصد نیاز روزانه
  • آهن: ۵ درصد نیاز روزانه

افزون بر این، خرما سرشار از انواع آنتی اکسیدان است و از این طریق نیز می‌تواند برای سلامت بدن مفید باشد.

خواص خرما

حال که مروری بر ارزش غذایی خرما داشتیم، بیایید مروری هم بر خواص خرما داشته باشیم.

۱- خرما سرشار از فیبر است:

فیبر از جمله مواد مغذی ضروری و مهم برای سلامت بدن است، و با مصرف صرفاً یک اونس خرما می‌توان حدود ۷ گرم فیبر دریافت کرد که البته میزان مناسبی است.

فیبر با جلوگیری از یبوست در حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است. این ماده‌ی مغذی موجب تنظیم حرکت روده‌ها شده و نتیجتاً ایجاد مدفوع را در پی دارد.

در طی یک مطالعه، ۲۱ نفر روزانه ۷ عدد خرما برای مدت ۲۱ روز مصرف کردند. در طی این مدت حرکات روده‌ی این افراد به نسبت روزهای قبل از مصرف خرما به طرز چشمگیری افزایش یافته بود.

افزون بر این فیبر مصرف خُرما می‌تواند برای سطح قند خون نیز مفید باشد، زیرا فیبر فرآیند هضم را کاهش داده و از بالا رفتن سطح قند خون پس از مصرف غذا جلوگیری به عمل می‌آورد.

۲- سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است:

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند (رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که موجب واکنش‌هایی مضر در بدن می‌شوند و به این ترتیب راه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها باز می‌کنند).

حال خبر خوب این است که خرما، حتی بیش از انجیر و آلو خشک، حاوی انواع آنتی اکسیدان است و به این ترتیب می‌تواند برای مبارزه با برخی از بیماری‌ها مفید باشد. سه آنتی اکسیدان زیر به وفور در این میوه‌ی شیرین پیدا می‌شوند:

  • فلاونوئیدها: فلاونوئیدها از جمله قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند در کاهش التهاب مفید باشند. مطالعات متعددی نیز برای اثبات تأثیر آن‌ها بر روی دیابت، آلزایمر و حتی برخی از انواع سرطان صورت گرفته است.
  • کارتنوئیدها: اثبات شده که کارتنوئیدها در تقویت سلامت قلب و هم‌چنین جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی از جمله تباهی لکه زرد یا همان دژنراسیون ماکولا مفید اند.
  • فنولیک اسید: این نوع آنتی اکسیدان نیز به سبب خواص ضد التهابی می‌تواند برای مبارزه با برخی از انواع سرطان و بیماری‌های قلبی مفید باشد.

۳- برای تقویت سلامت مغز مفید است:

برخی مطالعات آزمایشگاهی تأیید کرده‌اند که مصرف خرما موجب کاهش برخی شاخص‌های التهابی از جمله اینترلوکین ۶ می‌شود. گفته می‌شود سطح بالای اینترلوکین ۶ (IL-6) با خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند آلزایمر همراه است.

افزون بر این، یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داده که مصرف خُرما با افزایش توانایی یادگیری و تقویت حافظه همراه است.

با همه‌ی این احوال به مطالعات بیش‌تری در این زمینه نیاز است.

۴- یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی عالی است:

خُرما یک منبع عالی از فروکتوز است (فروکتور نوعی قند طبیعی در میوه‌ها می‌باشد) و به همین سبب می‌تواند به مثابه‌ی یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. از آن‌جا که خواص خرما بسیار بیش‌تر از خواص شکر سفید است، بایستی از آن به عنوان یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی جایگزین شکر استفاده کرد.

۵- برای سلامت استخوان‌ها مفید است:

خُرما سرشار است از کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم. تمامی این مواد برای سلامت استخوان‌ها و خصوصاً جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

اختصاصی وردنگار؛ هر گونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
راه های تشخیص آرتریت و روماتیسم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.