معرفی ۷ میوه‌ی سرشار از آهن

0

آهن از جمله ضروری‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است و بدون آن عوارض متعددی گریبان بدن را می‌گیرد. اما با وجود ضروری بودنِ این عنصر، کم نیستند کسانی که از کمبود آهن در عذاب اند و بخش عمده‌ای از آن‌ها را گیاه‌خواران و وگان‌ها دربرمی‌گیرند. به همین سبب ما در وردنگار درصدد برآمده‌ایم تا به معرفی منابع گیاهی سرشار از آهن بپردازیم. در بخش پیشین به سبزیجات سرشار از آهن پرداختیم و در این بخش به معرفی میوه‌های سرشار از این ماده‌ی معدنی می‌پردازیم تا آنانی که به هر دلیلی به دنبال مصرف مواد غذایی حیوانی نیستند بتوانند با مصرف این میوه‌ها مقدار آهنِ مورد نیاز بدن‌شان را تأمین کنند.

میوه‌های سرشار از آهن

۱- توت‌ها:

انواع توت از توت سیاه گرفته تا توت فرنگی را کمتر کسی است که دوست نداشته باشد. از توت‌ها می‌توان برای مربا، پودینگ، اسموتی و بسیاری خوراکی‌های دیگر بهره گرفت. یک فنجان از این میوه‌های خوشمزه می‌تواند ۲.۵۹ میلی‌گرم آهَن به شما بدهد، یعنی قادر به تأمین ۱۴.۳ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به آهَن می‌باشد.

۲- مویز و کشمش:

مویز یا همان انگور خشک شده از جمله میوه‌هایی است که می‌تواند به مثابه‌ی منبعی عالی از آهن در نظر گرفته شود. نصف فنجان از این میوه‌های خوش‌طعم حاوی ۲.۳۴ میلی‌گرم آهن است. لذا می‌توان با مصرف نصف فنجان مویز ۱۳ درصد از نیاز روزانه به این ماده‌ی معدنی را تأمین کرد.

کشمش نیز منبع خوبی از آهَن است و نصف فنجان از آن ۱.۳۶ میلی‌گرم آهن دارد.

۳- نارگیل:

نارگیل را چه در زمره‌ی آجیل قرار دهید و چه در زمره‌ی میوه‌ها، از جمله منابع عالی آهَن است. یک فنجان نارگیل حاوی ۱.۹۴ میلی‌گرم آهن است و به این ترتیب صرفاً با مصرف یک فنجان نارگیل می‌توان ۱۱ درصد از نیاز روزانه به آهَن را تأمین کرد.

۴- برگه زردآلو:

برگه زردآلو از جمله خوش‌مزه‌ترین منابع آهن است. نصف فنجان از این میوه‌ی آب‌دار و شیرین حاوی ۱.۷۳ میلی‌گرم آهن، یعنی ۹.۶ درصد از نیاز روزانه، می‌باشد. برای نخوردن برگه زردآلو بهانه‌ای وجود ندارد و لذا می‌توان بخش عمده‌ای از آهنِ مورد نیاز بدن را از طریق خوردن آن‌ها دریافت نمود.

۵- گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی را می‌توان در زمره‌ی میوه‌ها به شمار آورد. برای بهره بردن از آهنِ موجود در گوجه فرنگی بایستی از نوع پخته شده‌ی آن استفاده کرد. در واقع گوجه فرنگی خام از آهَن برخوردار نیست و این گوجه فرنگی پخته شده است که در هر فنجان‌اش ۱.۶۳ میلی‌گرم آهن یافت می‌شود.

۶- کدو تنبل:

کدو تنبل یک منبع عالی از مواد مغذی، خصوصاً فیبر، است. از لحاظ میزان آهن نیز در زمره‌ی میوه‌های آهن‌دار به شمار می‌آید، به گونه‌ای که یک فنجان کدو تنبل پخته شده از ۱.۴۰ میلی‌گرم از این ماده‌ی معدنی برخوردار است.

۷- زیتون:

زیتون را می‌توانید در سالاد، پیتزا، پاستا و هر نوع غذای دیگری که خود با هنر آشپزی‌تان تهیه می‌کنید به کار ببرید. ۵ عدد زیتون بزرگ از ۰.۷۵ میلی‌گرم آهَن برخوردار است و می‌تواند ۴ درصد از نیاز روزانه به آهن را تأمین کند.

سایر میوه‌هایی که از آهن، ولی به مقدار کم، برخوردار اند:

  • هندوانه (یک قاچ هندوانه ۰.۶۹ میلی‌گرم آهَن دارد)
  • هلو (یک هلوی متوسط ۰.۳۸ میلی‌گرم آهَن دارد)

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
5 ماده غذایی که نباید هرگز قبل از پخت و پز بشویید و 5 ماده غذایی که همیشه باید بشویید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.