معرفی ۹ درمان خانگی آکنه

0

آکنه مشکلی است که عوامل و علل مختلفی می‌توانند موجب آن شوند، از استرس و مصرف برخی داروها گرفته تا تغییرات هورمونی و رژیم غذایی فقیر. اما در این بین درمان‌های متعددی نیز برای این مشکل وجود دارند. برخی از این درمان‌ها را می‌توان با مواد موجود در منزل نیز انجام داد. تمرکز ما در این نوشتار بر روی درمان‌های خانگی آکنه است، درمان‌هایی که برای استفاده از آن‌ها نیازی به صرف هزینه‌ای گزاف نیست.

در همین راستا، در وردنگار پیش‌تر به ارتباط مصرف آب نارگیل و درمان آکنه پرداخته‌ایم. اگر این مطلب را مطالعه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم پس از مطالعه‌ی این مطلب نگاهی به آن مطلب نیز داشته باشید:

درمان‌های خانگی آکنه

۱- پوست‌تان را به طور منظم پاک کنید:

اولین موردی که می‌توان از آن به مثابه‌ی یک درمان خانگی برای آکنه نام برد، پاک‌سازی منظم پوست است. در این راستا برای از میان بردن انواع جوش، از جوش‌های سرسفید گرفته تا جوش‌های سرسیاه، می‌توانید از یک محلول شستشو استفاده کنید. برای این امر، می‌توانید از هر یک از مواد زیر نیز به عنوان یک پاک‌کننده‌ی پوست بهره ببرید:

  • روغن نارگیل
  • سرکه سیب
  • عسل
  • روغن‌های ضروری

۲- از یک تونر برای حفظ تعادل PH پوست استفاده کنید:

دومین موردی که می‌تواند برای درمان آکنه مفید باشد نگاه داشتن سطح PH پوست در میزانی مناسب است. برای این کار می‌توانید از یک تونر، مانند سرکه سیب، بهره ببرید. سرکه سیب حاوی منیزیم، پتاسیم و آنزیم‌های متعددی است که هر یک می‌توانند با باکتری‌های موجود بر روی پوست مبارزه کنند. کافی ست یک پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و به مناطقی از پوست‌تان که درگیر آکنه است بمالید.

۳- از ماسک‌های مفید استفاده کنید:

برخی ماسک ها نیز وجود دارند که می‌توانند در درمان آکنه مفید باشند از جمله:

  • ماسک ماست و عسل: یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با یک قاشق غذاخوری ماست ترکیب کرده و برای مدت‌زمان ۱۰ دقیقه روی پوست صورت قرار دهید. پس از آن با آب ولرم ماسک را از صورت پاک کنید.
  • ماسک عسل و دارچین: ۲ قاشق غذاخوری عسل، ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل و نصف قاشق چای‌خوری دارچین را با یکدیگر ترکیب کرده، روی صورت گذاشته و پس از ۱۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.

۴- از روغن درخت چای استفاده کنید:

از دیگر درمان‌های خانگی آکنه می‌توان به استفاده از روغن درخت چای اشاره داشت. روغن درخت چای ضد باکتری، ضد عفونت و ضد قارچ است و به همین سبب می‌تواند ماده‌ای مؤثر در کاهش میزان جوش باشد.

برای بهره بردن از خواص روغن درخت چای، ۴ الی ۸ قطره از آن را با نصف قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید.

۵- از ریحان مقدس استفاده کنید:

استفاده از ریحان مقدس می‌تواند برای مبارزه با باکتری‌ها مفید باشد. افزون بر این، تحقیقات نشان از آن دارند که مصرف ریحان مقدس می‌تواند به واسطه‌ی متعادل کردن هورمون‌های بدن در درمان آکنه مفید باشد.

از ریحان مقدس یا چای آن می‌توانید به عنوان یک تونر استفاده کنید.

۶- پوست‌تان را مرطوب کنید:

با مرطوب کردنِ پوست به صورت منظم نیز می‌توان گامی در راستای درمان جوش برداشت. در راستای این امر، می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده‌ی طبیعی استفاده کنید.

۷- به مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار نگیرید:

برای داشتن پوستی عاری از لک و جوش، ضروری است که از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب برای مدت‌زمانی طولانی دوری کنید. اگر مجبور به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب شدید حتماً پیش از آن از یک کرم ضد آفتاب عاری از مواد شیمیایی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که اشعه‌ی آفتاب از جمله عوامل ایجاد اسکار جوش است.

۸- مکمل پروبیوتیک مصرف کنید:

پروبیوتیک‌ها با حذف باکتری‌های مضر می‌توانند در بهبود سلامت روده مفید باشند. داشتنِ یک روده سالم و یک سیستم ایمنی قدرت‌مند از جمله عواملی هستند که می‌توانند از درون برای رفع اکنه مفید باشند.

۹- گوگول مصرف کنید:

برخی تحقیقات بر اثر مثبت مصرف گوگول در کاهش و رفع آکنه صحه گذاشته‌اند، بنابراین می‌توانید از این گیاه نیز جهت درمان جوش استفاده کنید.

سخن آخر

جز ۹ موردی که در این نوشتار به آن‌ها اشاره شد، شما چه تجربه یا تجربیاتی در راستای درمان آکنه دارید؟ لطفاً تجربیات‌تان را با ما و کاربران تقسیم کنید.

اختصاصی سایت وردنگارهر گونه کپی برداری با ذکر نام منبع و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
نحوه استفاده از عسل مانوکا برای آکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.