استفاده از حشره کش ها تا اطلاع ثانوی در اتحادیه اروپا ممنوع شد

0

حشره کش : استفاده از حشره کش ها تا اطلاع ثانوی در اتحادیه اروپا ممنوع شد

حشره کش : اتحادیه اروپا امروز در بیانیه ای اعلام کرد که به دلیل آسیب های گسترده ای که به جمعیت  آسیب پذیر زنبورها اعمال گردیده است، استفاده از حشره کش ها به طور گسترده ای تا شش ماه آتی ممنوع می باشد.

استفاده از  نئونیکوتینویدها تا پایان سال ۲۰۱۸ در تمامی زمینه ها و صنایع مختلف ممنوع می باشد و تنها در گلخانه های مسقف و محصور قابل استفاده خواهند بود. این ممنوعیت استفاده در تلاش برای محافظت از گرده افشانی و حشرات گرده افشان،  در روز جمعه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال گردید و از همان روز نیز اجرایی شده است.

آرماگدون اکولوژیکی

زنبورها و دیگر حشرات گرده افشان، موجوداتی حیاتی برای بقای نسل بشر به شمار می آیند، زیرا این حشرات ریز و مفید، تقریبا باعث گرده افشانی سه چهارم محصولات غذایی جهان – از جمله قهوه و شکلات می شوند که رقم قابل توجهی است. اما در سال های اخیر تعداد این حشرات به دلیل استفاده نا به جا از حشره کش ها و سموم به طور چشمگیری کاهش یافته است و تنها در آلمان هفتاد و پنج درصد از این حشرات بال دار ناپدید شده اند، و این همان چیزی است که دانشمندان، آن را آرماگدون اکولوژیکی” نامیده اند. در حالی که عوامل بسیاری در کاهش نسل این حشرات دخیل بوده است، لکن تحقیقات اخیر نشان داده اند که آفت کش ها و سموم، به ویژه نئونیکوتینویدها ، نقش مهمی را در این روند ایفا می کنند.

آسیب مغز زنبورها

نئونیکوتینوید، که در بر دارنده مواد شیمیایی شبیه به نیکوتین است، می تواند به مغز زنبورها آسیب برساند و پس از تخریب ساختار مغزی آنها، سبب معتاد شدنشان شوند اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ تا کنون  به کار گیری نئونیکوتینویدها را در محصولات شکوفه دار مانند عصاره دانه های روغنی ممنوع کرده است. اما گزارشی که اخیرا در ماه فوریه منتشر شده بود نشان داد که زنبورها می توانند از هر گونه به کار گیری این مواد و آفت کش ها در فضای باز آسیب ببینند، چرا که اینگونه آفت کش ها در خاک و آب باقی خواهند ماند.

مطالب مرتبط
اجداد انسان ها از ما قبل تاریخ قادر به راه رفتن بودند

این کشفیات جدید سبب شد که اتحادیه اروپا استفاده از هر گونه آفت کش و سموم حاوی این مواد را در فضای باز ممنوع کند تا آسیب این حشرات را به حداقل برساند. در حالی که ممکن است در نتیجه کاهش استفاده از این سموم نگرانی هایی در رابطه با عملکرد کشاورزان و صنعت کشاورزی ، وجود داشته باشد لکن بسیاری از این حرکت پشتیبانی نموده اند.

۵ میلیون نفر از ممنوعیت استفاده از این سموم و آفت کش ها حمایت نموده اند

تقریبا ۵ میلیون نفر از ممنوعیت استفاده از این سموم و آفت کش ها حمایت نموده اند. ممنوعیت استفاده از این آفت کش های سمی، امیدهای تازه ای را برای افزایش تعداد این زنبورهای گرده افشان ایجاد می کند.”در نهایت، دولت در راستای فرهنگ سازی به شهروندان خود اطلاع رسانی نموده است که بر طبق شواهد علمی زنبورها قادر نیستند در فضایی که مملو از چنین مواد شیمیایی می باشد زندگی کنند و ما نیز بدون وجود این حشرات مفید نمی توانیم به زندگی خود ادامه دهیم و این چیزی است که کشاورزان نیز باید از آن اطلاع داشته باشند. دیگران امیدوار هستند که این ممنوعیت نشانه تغییر در جهت پایدارتر شدن بخش کشاورزی باشد.دیو گولسون، محقق دانشگاه ساکس به مجله گاردین گفته است که اگر این نئونیکوتینویدها با سایر ترکیبات مشابه جایگزین گردند، ما به سادگی می توانیم این تحریم ها را دور بزنیم. آنچه که مورد نیاز است، حرکت به سوی کشاورزی پایدار می باشد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.