نفخ لوبیا ناشی از چیست و چگونه می‌توان آن را از میان برد؟

0

نفخ لوبیا ناشی از چیست و چگونه می‌توان آن را از میان برد؟

لوبیا از جمله حبوبات پر خاصیت است و خصوصاً برای گیاه‌خواران از جمله مواد غذایی ضروری به حساب می‌آید. اما مشکلی که در باب لوبیا وجود دارد گازی است که پس از مصرف هر یک از انواع این ماده‌ی پر پروتئین در شکم و روده می‌پیچد. در این نوشتار می‌خواهیم به گاز لوبیا بپردازیم، به این‌که گاز لوبیا به چه سبب به وجود می‌آید و از چه روش‌هایی می‌توان آن را از میان برد.

اما پیش از آن که به این موارد بپردازیم، اجازه دهید ابتدا به طور خلاصه نگاهی به خواص لوبیا داشته باشیم. با ذکر کردن خواص لوبیا خواهیم دید که مصرف این ماده‌ی غذایی برای بدن بسیار مفید است و بنابراین نباید به صرف گاز ناشی از مصرف این ماده‌ی مغذی درصدد حذف آن از رژیم غذایی روزانه برآییم.

خواص لوبیا

  • لوبیا، منظور انواع لوبیا است، سرشار است از آهن و فیبر. جالب آن که لوبیای پخته به نسبت لوبیای خام از فیبر بیش‌تری برخوردار است.
  • پروتئینِ موجود در لوبیا بیش‌تر و البته غنی‌ تر از پروتئین موجود در انواع گوشت، خصوصاً گوشت قرمز، است. لذا کسانی که به هر دلیلی گوشت نمی‌خورند، مثلاً گیاه‌خواران، می‌توانند روی لوبیا به مثابه‌ی منبعی برای پروتئین گیاهی حساب کنند.
  • انواع لوبیا عمدتاً یا بدون چربی هستند و یا آن که چربی بسیار کمی دارند. بنابراین کسانی که به تری گلیسیرید بالا و یا کلسترول بالا دچار اند نیز می‌توانند بیش‌تر از لوبیاها استفاده کنند.
  • مزیت دیگر لوبیا این است که پس از مصرف این ماده‌ی غذایی باکتری‌های خوب روده تقویت می‌شوند.
  • و …

حال نوبت آن است که به نفخ لوبیا بپردازیم. ابتدا به علت نفخ لوبیا پرداخته و پس از آن به دو روش جهت از میان بردن گاز لوبیا می‌پردازیم.

نفخ لوبیا ناشی از چیست؟

برخی قندهای پیچیده‌ی موجود در لوبیا، از جمله راستکیوز و رفینوز، در بدن ما نمی‌توانند هضم شوند. در واقع آنزیم‌هایی که در بدن ما وجود دارند نمی‌توانند این قندها را تجزیه کنند. به همین سبب است که این قندها مستقیماً و بدون آن که مورد تجزیه و هضم قرار گیرند به روده‌ی بزرگ وارد می‌شوند. در روده‌ی بزرگ باکتری‌هایی وجود دارند که با این قندهای تجزیه نشده درگیر می‌شوند و حاصل آن تولید برخی گازها از جمله متان و دی اکسید کربن است.

البته میزان وجود این قندها در انواع لوبیا برابر نیست و به همین دلیل برخی از آن‌ها که قندهای بیش‌تری دارند گاز بیش‌تری را سبب می‌شوند، از جمله : لوبیا لیما و لوبیا سفید.

۲ روش برای از بین بردن نفخ لوبیا

  • روش اول برای از بین بردن گاز لوبیا، خیساندن آن پیش از مصرف است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که خیساندن لوبیا و پختن آن موجب می‌شود که بخش عمده‌ای از قندهای موجود در آن از بین بروند. بنابراین برای از بین بردن گاز لوبیا پیش از مصرف آن را ۸ الی ۱۲ ساعت در آب خیس کنید و پس از آن نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه بپزید. لوبیای خیسانده و پخته شده را می‌توانید در قورمه سبزی، آش و سایر غذاها استفاده کنید و خیال‌تان آسوده باشد که گاز آن‌ها تا حد بسیاری از میان رفته است.
  • روش دوم استفاده از برخی گیاهان بادشکن است. از قدیم از برخی گیاهان به عنوان گیاهان بادشکن استفاده می‌شده و البته هنوز هم می‌توان از آن‌ها جهت جلوگیری از گاز و یا رفع آن استفاده کرد. برخی از این گیاهان بادشکن عبارت اند از: زیره، سیاه‌دانه، شوید، آویشن و میخک.

سخن آخر

لوبیا از خواص متعددی برای بدن برخوردار است و صرفاً به جهت آن که موجب گاز می‌شود نباید از سبد غذایی کنار گذاشته شود. لطفاً دو روشی که در این نوشتار برای رفع گاز لوبیا معرفی شدند را به کار گیرید و تجربه‌تان پس از به کار گرفتن آن‌ها را با ما و کاربران در میان بگذارید.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
چه چیزهایی درباره عوارض و مشکلات ایمپلنت دندان می دانید؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.