بررسی های جدید ارتباط بین نوشابه شیرین و چاقی را تایید می کند

0

بررسی های جدید ارتباط بین نوشیدنی شیرین و چاقی را تایید می کند

مطالعات جدید نشان می دهد که مصرف منظم نوشابه های شیرین باعث ایجاد چاقی و اضافه وزن در کودکان و بزرگسالان می شود. نویسندگان خواهان سیاست های ملی سخت تر در سراسر جهان هستند.

براساس اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، ۳۶.۵ درصد از بزرگسالان و حدود ۱۷ درصد از کودکان و نوجوانان ایالات متحده دارای چاقی و اضافه وزن هستند.

رژیم سالم و ورزش منظم هر دو در هسته پیشگیری از چاقی و درمان است.

اما اغلب فروشگاه ها ما را به خرید غذاها و نوشیدنی هایی که از طعم دهنده های مصنوعی، تولید شده اند ترغیب می کنند.

نوشیدنی شیرین یک محصول ظاهرا بی ضرر

نوشیدنی های شیرین اغلب به عنوان یک محصول ظاهرا بی ضرر، به راحتی در دسترس است و حتی گاهی مفید برای سلامتی معرفی می شوند. به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال گذشته منتشر شد نشان داد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده (SSBs) با شیوع بیماری های متابولیکی ارتباط دارد.

در حال حاضر محققان در موسسات متعدد سراسر جهان – از جمله مؤسسه ویژه برای پیشگیری قلب و عروق در سالزبورگ، اتریش، بیمارستان دانشگاه ژنو در سوئیس و دانشگاه ناوارا در اسپانیا – برای تجزیه و تحلیل مطالعات اخیر با هدف بالقوه پیوند بین نوشیدنی های شیرین و چاقی، اقدام کرده اند.

دکتر ناتالی فراپور-لامبرت ، می گوید:

“پایگاه اطلاعاتی که نوشیدنی های شیرین شده را با چاقی و اضافه وزن در کودکان و بزرگسالان مرتبط می کند، در سه سال گذشته، به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده است. ما توانستیم ۳۰ مطالعه جدید را که در این بازبینی توسط صنعت حمایت نمی شد، مورد بررسی قرار دهیم.”

مطالب مرتبط
توصیه‌ هایی برای مصرف انگور ، این میوه بهشتی

دکتر ناتالی فراپور-لامبرت افزود:

“شواهد نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با چاقی در کودکان رابطه مثبت دارد. با ترکیب شواهد موجود در تحقیق جدید، ما نتیجه می گیریم که سیاست های سلامت عمومی باید با هدف کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین شده و تشویق جایگزین های سالم مانند آب همراه باشد. “

این بررسی هفته گذشته در مجله Obesity Facts، انجمن اروپایی بررسی چاقی منتشر شد.

ارتباط بین نوشیدنی های شیرین و چاقی

محققان ۲۰ مطالعه راجع به ارتباط بین نوشیدنی های شیرین شده و چاقی در کودکان و همچنین ۱۰ تحقیق در رابطه با این پیوند در مورد بزرگسالان ، را بررسی کردند.

از میان تمام مطالعات، ۹۳ درصد نتیجه گیری کردند که بین شیوع اضافه وزن یا چاقی و مصرف نوشیدنی های شیرین در کودکان و بزرگسالان “ارتباط مثبت” وجود دارد.

فقط یک مطالعه نشان داد که هیچ ارتباطی بین نوشیدنی های شیرین شده و چاقی در مورد کودکان وجود ندارد.

این بررسی همچنین به بررسی اثربخشی رفتار مداخله ای و جایگزینی نوشیدنی های شیرین شده با آب و ارائه مشاوره آموزش به مصرف کنندگان پرداختند.

در میان بزرگسالان در مطالعات آینده نگر، مشخص شد که این مداخله تا حدودی موثر بوده اما از لحاظ آماری معنی دار نیست. از سوی دیگر، کارآزمایی تصادفی کنترل، هیچ اثری را نشان نداد.

دستیابی به استانداردهای بین المللی

مطالعاتی که در این بررسی انجام شده شامل ۲۴۴۶۵۱ شرکت کننده بود و شامل جمعیت های اروپایی (۳۳ درصد از مطالعات)، ایالات متحده آمریکا (۲۳ درصد)، آمریکای مرکزی و جنوبی (۱۷ درصد)، استرالیا (۷ درصد) و آفریقای جنوبی، ایران، تایلند و ژاپن (۱۰ درصد) می شد.

دکتر Maira Bes-Rastrollo با اظهار نگرانی گفت:

” نوشیدنی شیرین، یک نوشیدنی مورد علاقه در سرتاسر کشورها و قاره ها هستند و جمعیت جهانی را در معرض خطر افزایش چاقی و سایر مشکلات مرتبط با وزن قرار می دهد. تعداد زیادی از کشورهای در سراسر جهان، دارای سطح بالایی از مصرف نوشیدنی های شیرین شده هستند و حتی کسانی که کم مصرف می کنند، افزایش شدید وزن را مشاهده خواهند کرد.”

مطالب مرتبط
رژیم بگیرید تا لاغرتر و جوانتر بمانید

دکتر Bes-Rastrollo ادامه می دهد، شواهد ترکیبی که قبل و بعد از سال ۲۰۱۳ منتشر شده تایید می کنند که نوشیدنی های شیرین شده اثرات نامطلوب بر افزایش وزن بدن و یا چاقی در کودکان و بزرگسالان را منطقی برای اقدام فوری سیاست می دانند. “

دکتر Bes-Rastrollo و همکارانش پیشنهاد می کنند که اجرای مالیات های بالاتر بر روی نوشیدنی های شیرین می تواند محبوبیت آنها را در میان مصرف کنندگان کاهش دهد و همچنین به کاهش خطر ابتلا به اضافه وزن کمک کند.

به نظر می رسد، تا کنون، این استراتژی در مکزیک موفق بوده است، البته فروش نوشیدنی های شیرین در کل جهان، حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است. بعضی از کشورهای دیگر نیز به دنبال رفع نگرانی های اخیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) هستند که مالیات های بالاتر برای نوشیدنی های شیرین شده را به منظور جلوگیری از مصرف آنها هدف قرار می دهند.

دکتر Farpour-Lambert می گوید: “تعادل بین مسئولیت افراد، طرفداران بهداشت، و دولت ها و جامعه باید روشن شود.”

وی افزود:

“مهم است که بسیج شویم و با ایجاد همکاری عملیاتی در بخش های مختلف کمک کنیم. شبکه های حرفه ای و صنایع غذایی و نوشیدنی باید تشویق شوند تا رژیم های سالم را مطابق با استانداردهای بین المللی تولید کنند.”

ترجمه از : فرزانه پاشایی

اختصاصی وبسایت وردنگار: هرگونه کپی تنها با ذکر لینک وردنگار مجاز می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.