نکروز چربی و کیست های چربی سینه چیست؟

بیماری های غیر سرطانی پستان

0

نکروز چربی یک حالت خوش خیم و غیر سرطانی سینه است که هنگام آسیب به بافت چربی سینه بوجود می آید. این آسیب بیشتر ناشی از جراحت سینه بوده اما می تواند بعد از عمل جراحی یا پرتو درمانی سینه نیز اتفاق بیوفتد. نکروز چربی در زنانی با سینه های بزرگتر رایج تر است.

بدن برای ترمیم بافت آسیب دیده سینه، از بافت جایگزین محکمی به نام اسکار استفاده می کند. اما بعضی از سلول های چربی، پاسخ متفاوتی به جراحت دارند و به جای ساخت بافت اسکار، می میرند و مواد داخل خود را آزاد می کنند که باعث تشکیل کیست های چربی جدید می شود.

تشخیص نکروز چربی

کیست های چربی و مناطق نکروز چربی می توانند ایجاد توده های قابل لمس کنند که معمولاً دردناک نمی باشند. پوست اطراف این توده می تواند کلفت تر، قرمز یا کبود باشد. گاهی این تغییرات می توانند تشخیص آنها را از سرطان سینه، حتی با کمک ماموگرام نیز سخت کنند. در این موارد نمونه برداری توده برای تشخیص توده لازم است.

پزشکان معمولاً کیست های چربی را توسط عکس برداری فراصوت تشخیص می دهند اما در صورت نیاز سرنگی را داخل کیست فرو برده و آسپیره می کنند و مایع پر شده را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می کنند.

چگونه نکروز و کیست چربی می تواند فاکتور ریسک سرطان سینه باشد؟

این تغییرات سینه از فاکتور های ریسک سرطان سینه نمی باشند.

درمان نکروز چربی

معمولاً نکروز و کیست های چربی نیازی به درمان ندارند. در برخی موارد نکروز چربی، خود به خود از بین می روند. آسپیره کردن سرنگ داخل شده به کیست نیز می تواند به عنوان درمان عمل کند.

اگر توده ایجاد شده بزرگتر و یا باعث اذیت شدن فرد شود عمل جراحی انجام می شود.

مطالب مرتبط
فیبروز و کیست ساده در پستان + تشخیص و درمان

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.