هشدار دانشمندان برای کم خوابی در جوامع مدرن

0

هشدار دانشمندان برای کم خوابی در جوامع مدرن

 

یکی از متخصصان پیشرو در زمینه تحقیق بر روی کم خوابی و اثرات آن بر زندگی انسان ها می گوید: “اپیدمی مرگ و میر ناشی از کم خواب، جوامع مدرن را در بر گرفته است.”

 

پروفسور متی واکر، مدیر مرکز علوم انسانی در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا در مصاحبه ای با گاردین گفت:

“محرومیت از خواب بر همه جنبه های زیست شناسی ما تأثیر می گذارد و در جامعه مدرن این موضوع بسیار شایع است”.

 

او گفت: با این وجود این مشکل، اطلاع رسانی در رسانه ها، به طور جدی توسط سیاستمداران و کارفرمایان انجام نشده است، زیرا تمایل به داشتن یک خواب شبانه مناسب، اغلب به عنوان نشانه ای از تنبلی ناخوشایند تلقی می شود.

 

چراغ های الکتریکی، صفحه نمایش تلویزیون و کامپیوتر، سفرهای طولانی، صرف مدت زمان طولانی در محل کار و نداشتن وقت کافی برای رسیدگی به خود، از جنبه های زندگی در جوامع مدرن است که باعث شده است خواب انسان در شبانه روز به کمتر از ۷ ساعت برسد.

 

 کمبود خواب چه تأثیراتی بر بدن می گذارد؟

تحقیقات نشان می دهد انواع بیماری ها نظیر سرطان، دیابت، بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی، آلزایمر، چاقی و کاهش سلامت روانی، در اثر فقدان و کمبود خواب گریبان گیر ما انسان ها می شود و ما را به کشتن می دهد.

پروفسور واکر، از لیورپول، می گوید:

“در جوامع امروزی در واقع توجه خاصی به خواب نمی شود، در صورتیکه یکی از جنبه های زیست شناختی بدن ما انسان ها است. او اعتقاد دارد ما باید رویه زندگی خود را در جامعه، خانه و خانواده هایمان تغییر دهیم و بیشتر به مسئله خواب توجه داشته باشیم تا عوارض بعدی کمبود خواب گریبان ما را نگیرد.”

 

مطالب مرتبط
7 خوراکی برای سم زدایی بدن

تحقیقات نتیجه جالب تری هم نشان میدهد: در انگلستان بررسی مورد کم خوابی نشان داده اقتصاد انگلستان سالیانه بیش از ۳۰ میلیارد پوند در آمد ناخالص خود را صرف عوارض ناشی از کمبود خواب می کند!

 

به اعتقاد دانشمندان، خواب شبانه حداقل باید هشت ساعت باشد و به صورت منظم هر روز این اتفاق بیفتد تا بدن انسان بتواند خود را ریکاوری کرده و به شرایط عادی برگردد.

پروفسور واکر، که نویسنده کتاب ” چرا می خوابیم : علم جدید خواب و رویاها“است و در ماه آینده منتشر می شود، می گوید:

“من خوابم را فوق العاده جدی می گیرم چون شاهد مواردی بوده ام که مستقیماً با عوارض کم خوابی ارتباط دارد .”

 

آیا می دانید که بعد از یک خواب شبانه ۴ یا ۵ ساعته، سلول های قاتل طبیعی، یعنی آنهایی که به صورت سلول های سرطانی در بدن شما ظاهر می شوند، هر روز ۷۰ درصد کاهش می یابد؟ و یا کمبود خواب، به سرطان روده، پروستات و پستان منجر می شود؟ یا حتی سازمان بهداشت جهانی شغل های شبانه را عامل سرطان زا می نامد؟شما دیگر حاضر هستید شب زنده دار باشید؟

 

به توصیه سازمان بهداشت جهانی، وزارت خانه های بهداشت در کشورهای مختلف، کارفرمایان و سیاستمداران باید توجه بیشتر و ویژه ای به مقوله خواب افراد و پرسنل خود داشته باشند تا از بروز بیماری های بعدی و کاهش بهره وری نیز جلوگیری کنند.

همه ما دوست داریم با خانواده خود وقت بگذرانیم ولی اگر سالم نباشیم این وقت گذاشتن اصلا ارزشی نخواهد داشت. خواب و استرس دو مقوله ای هستند که به صورت مستقیم با هم در ارتباط هستند. افسردگی و استرس کم خوابی به همراه دارد و برعکس.

 

به غیر از استرس، دو چیز بسیار شایع در بین جوامع امروزی مصرف بیش از حد الکل و کافئین است که همه اینها دشمن خونی خواب ما هستند.

 

مطالب مرتبط
اختلال دوقطبی چیست؟ (قسمت اول: علائم در زنان و مردان + انواع اختلال دوقطبی)

حال ممکن است با خواندن این مقاله در نظر خوانندگان مواردی مبهم به ذهنشان بیاید. مثلا خواب کم افراد موفقی همچون ماگارت تاچر و رونالد ریگان و این مطلب را به تنبلی ربط دهند. در واقع این طور نیست. شما برای اینکه انسانی موفق و سحرخیز باشید باید خواب کافی شبانه داشته باشید. تمام افراد موفق به موضوع خواب توجه ویژه ای داشته و دارند.

 

علائم کمبود خواب شامل نیاز به کافئین برای بیدار ماندن در طول روز و خوابیدن در بعد از ظهر و یا خوابیدن بعد از زنگ هشدار بیدار شدن برای رفتن به سر کار می باشد. 

 

پروفسور واکر به گاردین گفت: “من همیشه کم خوابی مردم را می بینم.” “در پرواز ساعت ۱۰ صبح وقتی که مردم باید بیدار و هوشیار باشند، بلافاصله بعد از بلند شدن هواپیما نیمی از هواپیما می خوابد، این یعنی کم خوابی و عدم توجه به خواب شبانه.”

 

دانشمندان پیشنهاد می کنند ۳۰ دقیقه قبل از زمان خوابیدن همیشگی تان به رخت خواب بروید. در طول خواب، مغز غیر فعال است ولی مقدار فراوانی پردازش در حافظه در حال انجام است. برای تولید این موج مغزی، صدها هزار سلول با هم مشغول به کار می شوند و سپس بی سر و صدا و در ادامه انگار بدن شما بهترین داروی فشار خون را خورده و فشار خون شما در بهترین حالت ممکن تنظیم می شود.

 

خواب نامنظم بدن شما را در معرض خطر بیماری های جدی پزشکی از جمله چاقی، بیماری های قلبی و دیابت قرار می دهد و این باعث می شود که امید به زندگی شما کاهش یابد.

 

نتیجه گیری: یک خواب خوب و منظم برای زندگی طولانی و سالم ضروری است.

 

نویسنده مقاله : یان جانسون در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.