هویت دو جنسیتی چیست؟ بررسی تفاوت آن با ترا جنسیتی

0

بسیاری از مردم تصمیم می گیرند جنسیت خود را خارج از دسته های سنتی مرد و زن تعریف کنند. دو جنسیتی یک اصطلاح است که برای توصیف فردی که در طیف روانشناختی و اجتماعی بین مرد و زن قرار ندارد، به کار برده می شود. این به این معنی است که آنها خود را به لحاظ اجتماعی به عنوان مرد یا زن تعریف نمی کنند، هرچند ممکن است این کار را در معنای بیولوژیکی انجام دهند. واژه  دو جنسیتی برای توصیف چندین مفاهیم مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و اغلب با تعریف دیگر از قبیل جنسیت بیگانه استفاده می شود. این باعث ایجاد سردرگمی بیشتر در مورد آنچه که این اصطلاحات معنی می دهند و چگونگی اعمال آنها می شود. این مقاله در مورد معنای هویت دو جنسیتی بحث و گفتگو می کند و اصطلاحات آن را تعریف می کند.

هویت جنسیتی چیست؟

هویت جنسیتی به این معنی است که شخص چگونه جنسیت خود را درک می کند و آن می تواند از گرایشات جنسی آنها یا به میزان قابل توجهی جنسیت بیولوژیکی آنها متمایز باشد.

دو جنسیتی

هویت دو جنسیتی با جنسیت بیولوژیکی فرد همخوانی دارد که برای بسیاری از افراد متولد شده اتفاق می افتد. این معمولا توسط عوامل بیولوژیکی، از جمله تشریح اندام های جنسی آنها تعیین می شود. در این موارد افراد ممکن است با اکثریت کنوانسیون هایی که در ارتباط با مردان یا زنان هستند شناسایی شوند. این روش مفهوم سازی جنسیتی به طور گسترده به عنوان دوتایی توصیف می شود.

دوجنسیتی را نمی توان برای بعضی از افراد به طور انحصاری به عنوان مردان یا زنان توصیف کرد. مفهوم دو جنسیتی در این ایده ریشه دارد که دوجنسیتی در یک طیف مرد و زن اتفاق می افتد. این بدان معنی است که درجات مختلفی وجود دارد که چقدر فرد با ویژگی های مرد یا زن بودن مشخص شود.

مطالب مرتبط
سیستم ایمنی این حیوان دارای واژگان ژنی واکسن HIV است

تفاوت بین دوجنسیتی و تراجنسیتی

غیرسنتی یک اصطلاح اضافی برای توصیف یک هویت جنسیتی است که در میان مرد و زن قرار دارد. تراجنسیتی اشاره به کسی است که با جنس بیولوژیکی که با آن متولد شده است شناسایی نمی شود. بسیاری از افرادی که هویت دو جنسیتی دارند به عنوان تراجنسیتی شناخته می شوند، اما بعضی دیگر ممکن است تا حدودی با جنسیت بیولوژیکی خود شناسایی شوند.

چندین مقالات بررسی مقدماتی منتشر شده است که در مورد مفهوم هویت های دو جنسیتی با جزئیات بیشتر، از جمله چارچوب اجتماعی و سیاسی گسترده تر خود بحث می کنند.

تفاوت بین دو جنسیتی و دو جنسه

دو جنسیتی ممکن است با جنسیت بیولوژیکی یا تفاوت های بیولوژیکی بین مردان و زنان متمایز باشد. با این حال، حتی در سطح بیولوژیکی، بین جنس نر و ماده هم می تواند تفاوت وجود داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است بعضی از مردم با آناتومی جنسی متولد شده باشند که نمی توانند به عنوان مرد یا زن دسته بندی شوند . این شرایط به عنوان دو جنسه  شناخته می شود. دو جنسه بودن لزوما به این معنا نیست که کسی دارای دو جنسیتی یا ترا جنسیتی است.

درک اصطلاحات

اصطلاح جنسیت بیگانه اغلب به عنوان جایگزین با دو جنسیتی استفاده می شود. اما جنسیت بیگانه به طور معمول برای توصیف جنسیت شخص، به جای هویت جنسیتی آن استفاده می شود. افرادی که جنسیت بیگانه دارند، جنسیت خود را خارج یا در میان، دگرجنس گراها و هم جنس گرایان تشخیص می دهند. برای افراد دارای جنسیت بیگانه  نیز رایج است که جنس خود را به عنوان دو جنسیتی مشخص کنند. افرادی که دارای دو جنسیتی هستند اما به نوعی با یک جنس خاص شناسایی می شوند، می توانند مشکوک شناخته شوند. انواع مختلف تقلید کننده ها عبارتند از:

مطالب مرتبط
افسردگی آتیپیک یا افسردگی دیسفوریک و راه های درمان آن
  • نیمه پسر
  • نمیه دختر

بسیاری از انواع دیگر از هویت های دو جنسیتی وجود دارد که عبارتند از:

  • جنسیت چندگانه
  • جنسیت خنثی
  • آندروژنیک
  • جنسیت بیگانه
  • بوچ
  • جنس مخالف

مطلب پایانی

افراد مفهوم جنسیت را به روش های مختلف درک می کنند. بعضی از افراد ممکن است به طور کامل برای ایده هویت جنسیتی موجود در یک طیف، دچار مشکل شوند. با این حال، انسان ها پذیرفتند که این یک واقعیت برای بسیاری از مردم است. جامعه به طور فزاینده ای هویت های دو جنسیتی را پذیرفته است. انجمن روانپزشکی آمریکا  (APA) اخیرا اختلال هویت جنسیتی را به عنوان یک وضعیت سلامت قابل تشخیص از نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آمار (DSM-5)به شمار آورد.

بسیاری از ایالتهای ایالات متحده، مانند کلرادو و کالیفرنیا، اکنون به طور قانونی دو جنسیتی را به عنوان جنسیت سوم تشخیص می دهند. این بدان معنی است که جنسیت دو جنسیتی می تواند گزینه جنسیتی سوم همراه با زن و مرد در اسناد رسمی مانند یک گواهینامه رانندگی باشد. بسیاری از افراد مبتلا به هویت جنسیتی دو جنسیتی گزارش می دهند که احساس تبعیض نسبت به آنها در بین مردم وجود دارد و به عنوان یک نتیجه با احساس روانپریشی روبرو می شوند.

شناخت و قدردانی از هویت های جنسیتی دو جنسیتی یک گام برای اطمینان از این است که این گروه ها احساس می کنند که مورد قبول جامعه قرار می گیرند. آشنایی با اصطلاحات و یادگیری اصطلاحات شخص دو جنسیتی، روشی مودبانه و کارآمد است که به مردم کمک می کند تا در خود، به هنگام برخورد با مردم احساس راحتی کنند.

اختصاصی وردنگار – هر گونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.