هیسترکتومی یا برداشتن رحم و مراقبت های لازم پس از آن

0

در این مقاله، ما به آنچه بررسی عوامل و مشکلاتی که ممکن است پس از هیسترکتومی واژن رخ دهد، از جمله مدت زمان لازم برای بهبودی و بازگشت به کار، ورزش، و رانندگی پرداخته ایم. ما همچنین در مورد راهنمایی هایی برای بهبودی زودتر، اثرات درازمدت و عوارض احتمالی صحبت می کنیم.

چه انتظاراتی پس از این جراحی می رود؟

شرایط هر زن پس از هیسترکتومی واژن، متفاوت است. مقیاس زمانی زیر، راهنمایی است که فرد ممکن است بعد از این جراحی از خود انتظار داشته باشد.

بلافاصله بعد از جراحی

برای چند ساعت پس از جراحی، احساس گرسنگی و خستگی می کنید، این ناشی از اثرات بیهوشی است. پرستاران و سایر کارکنان پزشکی سعی می کنند فشار خون، درد، بهبودی بدن و سایر عوامل را کنترل کنند.

بعضی از زنان در همان روز عمل جراحی از بیمارستان مرخص می شوند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است برای یک روز یا بیشتر در بیمارستان بمانند. این بستگی به موفقیت عمل جراحی دارد و یا اینکه عوارض خاصی رخ داده باشد.

درست بعد از این روش، یک زن ممکن است نیاز به موارد زیر داشته باشد:

دوختن و بخیه زدن داخل مهبل (واژن) که خودش حل می شود و لازم نیست کشیده شوند.

گازی شبیه به تامپون، در داخل واژن قرار داده می شود تا به کاهش خونریزی ناشی از جراحی کمک کند. این باید قبل از رفتن به خانه برداشته شود.

لوله کوچک که گاهی اوقات به واژن منتقل می شود تا خون و مایع را تخلیه کند. این نیز توسط یک پرستار قبل از مرخص شدن فرد برداشته می شود.

در چند هفته اول

در چند هفته اول پس از هیسترکتومی واژن، طبیعی است که:

  • خونریزی شبیه به یک دوره قاعدگی رخ دهد، اما در طول زمان کاهش می یابد
  • برخی درد و ناراحتی خفیف در پایین شکم دارند
  • نفخ یا یبوست، زیرا روده به طور موقت عملکردی آهسته تر پیدا می کند
مطالب مرتبط
نحوه مصرف کرم آنتروکوریل ( Antroquoril ) + مصرف در بارداری و شیردهی

پس از مرخص شدن و رفتن به خانه

برخی از زنان می توانند در روز عمل جراحی یا در عرض ۲۴ ساعت پس از آن به خانه بروند. البته کاهی پیش می آید که بعضی لازم باشد تا دو روز بیشتر در بیمارستان تحت مراقبت باشند.

اگرچه هیسترکتومی واژینال کمتر از سایر روش ها تهاجمی است، اما هنوز هم مدت زمانی را برای بهبودی تا رسیدن به میزان توانایی برای انجام و بازگشت به فعالیتهای طبیعی روزانه لازم دارد. پس از اینکه بیمار از بیمارستان خارج شد، ضروری است که فعالیت ها را برای چند هفته محدود کرده و دستورالعمل های مراقبتی که پزشک متخصص توصیه کرده است را انجام دهد.

بازگشت به کار

برخی از زنان می توانند پس از ۲ تا ۳ هفته با اجازه دکتر خود به کار بازگردند. دیگران ممکن است مجبور باشند تا ۶ هفته صبر کنند، این بستگی به شغل فرد و سرعت بهبودی آنها دارد.

رانندگی

زنان اکثرا می توانند پس از ۲ تا ۳ هفته پس از انجام این عمل، بتواند رانندگی کند.

البته فردی که داروهای ضد درد یا داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شوند، مصرف می کند، نباید رانندگی کند.

ورزش

اکثر جراحان توصیه می کنند زنان در طی چند هفته اول پس از هیسترکتومی، به آرامی راه بروند و سعی کنند کم کم حرکات خود را افزایش دهند.

اگر یک زن روزانه ورزش می کند، ممکن است پس از ۴ تا ۶ هفته، بتواند به حالت معمولی تمرین خود بازگردد. او قبل از شروع تمرینات شدید، از جمله HIIT (تمرین با شدت بالا)، وزنه برداری باید با پزشک خود صحبت می کند.

ورزش های سبک مانند راه رفتن کمک می کند تا روده حرکت های بهتری داشته باشد و ممکن است به کاهش خطر لخته شدن خون کمک کنند. شروع یک پیاده روی کوتاه و طولانی تر کردن هر روز آن به طور تدریجی ، باعث می شود که استقامت شما بیشتر شده و می تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند.

مطالب مرتبط
داروهای مالاریا می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

چیزهایی که باید اجتناب کرد

اجتناب از قرار دادن چیزی در مهبل (واژن) حداقل ۴ تا ۶ هفته. این بدان معنی است که هیچ رابطه جنسی در این زمان نباید وجود داشته باشد.

  • در طول ۶ هفته اول باید از یهو بلند شدن جلوگیری کنید.
  • اجتناب از بغل کردن کودکان و یا حرکت دادن مبلمان.
  • اجتناب از شنا کردن تا زمانی که پزشک تایید کرده باشد که بخیه واژن به طور کامل بهبود یافته است.

نکاتی برای بهبودی سریع تر پس از هیسترکتومی 

اگر یک خانم توصیه های زیر را دنبال کند، بدن او به سرعت و موفقیت آمیز تر پس از هیسترکتومی واژن، بهبود می یابد: 

استراحت کافی داشته باشید

داشتن حداقل ۸ ساعت خواب در شبانه روز

داشتن یک رژیم غذایی مغذی

خوردن مقدار زیادی میوه ها، سبزیجات، دانه های جامد و پروتئین بی چرب. غذاهای سالم حاوی مواد مغذی است که به بدن کمک می کند تا بهبود یابد و سطح انرژی را افزایش دهد.

خوردن غذاهای با فیبر بالا

 یبوست پس از جراحی رایج است و می تواند با داروهای ضد درد، بدتر هم شود. اگر حرکات روده ای دردناک و دشوار باشد، حتی اگر یک رژیم غذایی با فیبر بالا نیز داشته باشید، یک نرم کننده مدفوع یا ملین ملایم را در نظر بگیرید و میزان مصرف آب را افزایش دهید.

اجتناب از سیگار کشیدن

سیگار به روند بهبودی بدن آسیب می رساند. توقف سیگار قبل و پس از عمل، خطر ابتلا به بیماری ریه ناشی از بیهوشی را کاهش می دهد. در صورت لزوم، قبل از جراحی، از پزشک درباره برنامه های ترک سیگار یا جایگزینی نیکوتین سؤال کنید. 

اثرات بلند مدت هیسترکتومی 

یک فرد می تواند اثرات بلندمدتی بعد از برداشتن رحم را تجربه کند که شامل:

دوره های قاعدگی که به طور کامل متوقف می شوند. این می تواند برای زنان با خونریزی نامنظم یا سنگین، اندومتریوز یا سایر مسائل مربوط به قاعدگی آنها مفید باشد.

مطالب مرتبط
آیا داروهای اگزما می توانند بیماری آسم را درمان کنند؟

یک زن دیگر نمی تواند باردار شود، اما حفاظت از عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs) هنوز لازم است.

اگر تخمدانها برداشته شوند (oophorectomy)، یک زن بعد از عمل جراحی، شروع به ورد به دوران یائسگی می کند.

اگر تخمدان ها برداشته نشوند، زن همواره از یائسگی برخوردار نیست.

بسته به روش هیسترکتومی، یک زن هنوز در صورتی که دهانه رحمش برداشته نشده باشد، به طور منظم نیاز به آزمایش پاپ اسمیرخواهد داشت. سایر موارد ممکن است مورد نیاز باشد اگر سلولهای سرطانی یا پیش سرطانی یافت شوند.

بعضی از زنان احساس افسردگی، تغییرات هیجانی یا احساس از دست دادن پس از هیسترکتومی را تجربه می کنند. آنها همچنین ممکن است که تغییراتی در علاقه خود به رابطه جنسی بیابند، به خصوص اگر تخمدانها حذف شوند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.