تمرینات ورزشی باعث کاهش خطر ابتلا به گلوکوم می شود

0

ارتباط تمرینات ورزشی و کاهش خطر ابتلا به گلوکوم

تحقیقات جدید نشان می دهد که تمرینات ورزشی،  بخصوص تمرینات متوسط ​​تا شدید، مانند پیاده روی سریع و دویدن، می تواند به کاهش خطر ابتلا به گلوکوم که عامل اصلی نابینایی است کمک کند.

این گروه از دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس، با انجام مطالعات جدید ، یافته های خود را در نشست سالانه آکادمی چشم پزشکی که در نیواورلئان، برگزار شد، ارائه کرد.

محققان دریافتند که با استفاده از داده های نظرسنجی ملی که در ایالات متحده جمع آوری شده است، افرادی که بیشترین فعالیت فیزیکی را دارند، در مقایسه با افرادی که کمتر فعالیت می کنند، تا ۷۳ درصد کمتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

حدود ۳ میلیون نفر در ایالات متحده دارای این بیماری هستند، که طیف وسیعی از بیماری هایی است که به عصب بینایی چشم آسیب می رساند و باعث از بین رفتن بینایی می شود. شایع ترین نوع آن، گلوکوم مزمن زاویه باز است که فشار داخل چشم را افزایش می دهد.

هیچ درمانی برای گلوکوم وجود ندارد، اما اگر آن را زود تشخیص دهید، امید بیشتری در درمان آن وجود خواهد داشت. این شامل تجویز قطره چشم می باشد که می تواند پیشرفت آن را کاهش دهد و بینایی را حفظ کند.

گلوکوم در سراسر جهان رو به افزایش است

در سراسر جهان، این بیماری عامل اصلی کوری غیر قابل برگشت است. محققان تخمین زده اند که در سراسر جهان در سال ۲۰۱۳ ، تعداد افراد بالای ۴۰-۸۰ سال مبتلا به گلوکوم حدود ۶۴.۳ میلیون نفر بوده است. این تعداد پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ به ۱۱۱.۸ میلیون نفر برسد.

اگرچه گلوکوم می تواند بر هر کسی تاثیر بگذارد، گروه های خاصی وجود دارند که خطر ابتلا به این بیماری، در آنها بیشتر است. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، در آمریکایی های دورگه ی آفریقایی –آمریکایی که سن آنها بیش از ۴۰ ساله بود و در همه افراد بالای ۶۰ سال که سابقه خانوادگی در ابتلا به این بیماری داشتند، رایج است. همچنین افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بیشتر احتمال مبتلا شدن به این بیماری در آنها وجود دارد.

مطالب مرتبط
بررسی علل و عوامل سوزش در بینی

افراد با کمک کنترل فشار خون، حفظ وزن سالم و فعال بودن جسمی و فیزیکی، می توانند در کاهش میزان بینایی ناشی از بیماری گلوکوم به خود کمک کنند. این موارد همچنین در پیشگیری از دیابت و سایر شرایطی که با خطر گلوکوم در ارتباط هستند، نقش دارد.

یک دیدگاه قدیمی هست که می گوید انتخاب شیوه زندگی بر روی گلوکوم تاثیر نمی گذارد. اما برخی مطالعات اخیر، ارتباط بین سبک زندگی و فشار چشم را نشان داده اند که عامل مهمی برای خطر ابتلا به گلوکوم است.

پیگیری فعالیت جسمانی در سراسر کشور

دکتر ویکتوریا لسان سینگ، یکی از محققان، پس از مطالعه جدید، یادآور شد که برخی مطالعات نشان داده اند که ورزش می تواند جریان خون را در چشم تغییر دهد و باعث تغییر فشار در آن شود.

بنابراین، او و همکارانش تصمیم گرفتند ارتباط بین شدت تمرین و گلوکوم را با استفاده از داده های بررسی ملی بهداشت و تغذیه (NHANES) بررسی کنند.

NHANES از دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده آمریکا از کودکان و بزرگسالان، مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای کرده است و این امر منحصر به فرد است زیرا شرکت کنندگان تحت آزمایشات فیزیکی و مصاحبه قرار می گیرند.

در سال ۲۰۰۳، نظرسنجی شروع به استفاده از دستگاه های اکتیگراف (ActiGraph) پوشیدنی برای نظارت بر فعالیت های بدنی مانند راه رفتن و دویدن کرد. قبل از آن، اطلاعات مربوط به فعالیت بدنی در مصاحبه ها جمع آوری می شد.

تمرینات ورزشی باعث کاهش خطر ابتلا به گلوکوم می شود: پیاده روی سریع تر با ریسک پایین گلوکوم همراه است

بدر مطالعه جدید، محققان از سرعت پیاده روی و میزان آن در هر دقیقه، برای تعریف سطح فعالیت بدنی استفاده کردند. آنها یادآوری می کنند که ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید، حداقل ۵ روز در هفته، معادل پیاده روی حداقل ۷۰۰۰ گام در روز، هر روز هفته است.

مطالب مرتبط
سرگیجه چیست؟ بررسی علل و علائم تا نحوه درمان

هنگامی که آنها داده ها را تجزیه و تحلیل کردند، تیم، کاهش خطر ابتلا به گلوکوم را بر اساس  کاهش سرعت و مدت زمان پیاده روی، بررسی کردند.

آنها همچنین ۲۵ درصد کاهش خطر ابتلا به گلوکوم را برای هر ۱۰ دقیقه افزایش فعالیت متوسط ​​تا شدید به طور هفتگی پیدا کردند.

 نتایج تحقیقات:

دکتر ویکتوریا چنگ در مورد اینکه تمرینات ورزشی باعث کاهش خطر ابتلا به گلوکوم می شود، اظهار داشت :

“تحقیقات ما نشان می دهد که این عمل نه تنها اعمال تمرینی است که ممکن است با کاهش خطر ابتلا به گلوکوم همراه باشد، بلکه افرادی که با سرعت بیشتر و گام های بیشتری را در پیاده روی یا دوندگی بر می دارند، می تواند خطر گلوکوم خود را در مقایسه با افرادی که در با سرعت کمتری تمرین می کنند، به نسبت بیشتری کاهش دهند. “

با این حال، محققان خاطر نشان می کنند که دیگر تیم ها باید در رابطه مستقیم بین گلوکوم و فعالیت بدنی دقت بیشتری داشته باشند تا پیش از دستورالعمل های بالینی در مورد یافته ها، نتایج محکم تری بدست آورد.

دکتر ویکتوریا چنگ به بیماران خود توصیه اکید می کند که به ورزش بپردازند، زیرا به نفع سلامت کلی آنها و همچنین چشم آنها است و تمرینات ورزشی باعث کاهش خطر ابتلا به گلوکوم می شود.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.