عوارض مصرف بیش از حد ویتامین های حاوی صمغ

ویتامین های حاوی صمغ

0

مصرف بیش از حد ویتامین های حاوی صمغ می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامتی شود.مصرف ویتامین های حاوی صمغ ممکن است یک روش خوشمزه برای خوردن مکمل های غذایی باشد ولی استفاده افراطی از این مواد میتواند بیشتر مضر باشد تا مفید.

بر اساس مقاله انتشار یافته در نشریه دیلی میل،  خوردن بیش از اندازه ویتامین های حاوی صمغ میتواند منجر به ایجاد مشکلات مختلفی برای سلامتی گردد.

اصولا ویتامین های حاوی صمغ برای این تهیه شده اند که روش خوشایندتری را برای تشویق کودکان به خوردن مکمل های غذایی ایجاد کنند. این مواد برای افرادی ارائه گردیدند که خوردن قرص برایشان مشکل است و یا در صورت خوردن قرص احساس تهوع میکنند. بمرور زمان، این مکمل های غذایی شیرین و جویدنی نه تنها برای کودکان بلکه در بین بزرگسالان نیزپرطرفدار شدند.

اما بهبود مزه مکمل ها همراه با افزایش قیمت بود و آنها که مزه بهتری داشتند، این خطر را نیز داشتند که مردم در خوردن آنها افراط کنند. این مکمل ها همچنین دارای مقداری فراوانی شکر هستند ، مثل ویتامین های مخصوص کودکان که حاوی مقدار زیادی شکر و نشاسته ذرت میباشند.

اگر مردم ویتامین های جویدنی را بیش از حد مصرف کنند، گرایش به استفاده افراطی ازاین ویتامین ها پیدا میکنند که میتواند خطرناک باشد. کارشناسان پیشنهاد میکنند که یک مقدارحداقلی روزانه از ویتامین ها و مواد معدنی را به این منظور استفاده نمایید.

فقط در ایالات متحده هر سال بیش از ۶۰ هزار مورد از مسمومیت بدلیل استفاده بیش از حد از ویتامین گزارش می شود.

مصرف افراطی ویتامین ث میتواند منجر به اسهال شدید با علائم انقباض شکم، استفراغ و حالت تهوع گردد. این وضع همچنین می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که آهن و منیزیوم بیش از حد باشند و خوردن بیش از حد سلنیوم یا ویتامین آ باعث ریزش مو و خشکی پوست میشود.

مطالب مرتبط
بهترین ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

استفاده بیش از حد از ویتامین د میتواند منجر به تاثیرات جانبی جدی تر شود و آنرا تبدیل به یکی از سمی ترین مواد غذایی کند و وقتی به مقدار زیاد خورده شود، میتواند منجر به بروز سنگ کلیه و مشکلات ادراکی گردد.

اکثر شکل های ویتامین ب ممکن است در مقادیر زیاد ایمن باشند، به جز ویتامین ب ۶ و ویتامین ب ۳ (نیاسین). مصرف بیش از حد ویتامین ب ۶ ممکن است منجر به آسیب عصبی شود و افراط در مصرف ویتامین ب ۳ ممکن است منجربه بروز التهاب پوست گردد که احتمال دارد بدلیل آن پوست قرمز، داغ و دارای احساس سوختگی شود.

یک وبلاگ نویس متخصص تغذیه بنام ابی شارپ پیشنهاد توجه  به چند ماده غذایی اصلی را میدهد که ممکن است در برنامه غذایی شما وجود نداشته باشند مثل ویتامین د و امگا ۳ بجای مصرف انواع مختلف ویتامین های جویدنی که فقط بخاطر خوشمزه بودن استفاده میشوند.

نکاتی راجع به انتخاب مکمل های غذایی مفید

بسیاری از انواع مکمل های غذایی در بازار وجو دارند ولی کدام نوع یا اسم تجاری را باید انتخاب کنید؟ در ادامه نکاتی راجع به انتخاب مکمل های غذایی آمده است:

۱: از مصرف مکمل هایی که حاوی کلسیم و آهن هستند، پرهیز نمایید: بهتر است کلسیم و آهن را بطور جداگانه مصرف کنید که دلیل آن این است که کلسیم میتواند مانع جذب آهن شود. لذا بهتر است یک مکمل یا مولتی ویتامین انتخاب کنید که فقط حاوی یکی از این عناصر باشد و مکمل بعدی را در زمان دیگری مصرف نمایید.

۲: مکمل هایی را انتخاب کنید که دارای شکل های فعال مواد غذایی هستند: بهتر است مواد غذایی را در شکل فعال آن مصرف کنید چون بدن دارای مشکل تبدیل آنها به شکل فعال نشده و همچنین اغلب آنها در حالت فعال خود بهتر جذب بدن میشوند.

مطالب مرتبط
معرفی 9 غذا که خوردن‌شان سوزش سر دل را به همراه دارد

۳: از مصرف اسید فولیک مصنوعی خودداری کنید: در هنگام انتخاب مکمل های غذایی، آنهایی را بردارید که حاوی اسید فولیک طبیعی باشند.

۴: مولتی ویتامین هایی را انتخاب کنید که دارای ترکیب ویتامین ای باشند: انواع ویتامین ای وجود دارند که عبارتند از آلف، بتا و گاما. برای کسب اطمینان از اینکه تمام انواع ویتامین ای را مصرف میکنید، به برچسب محتویات دقت کنید که آیا ویتامین ای به حالت ترکیبی از همه انواع در آنها وجود دارد یا خیر.

۵: افزودنی ها و پرکننده ها را بررسی نمایید: از خرید مکمل هایی اجتناب کنید که حاوی رنگهای مصنوعی، پرکننده ها و اجزائی هستند که آنها را تشخیص نمیدهید یا نمیدانید که برای سلامتی مضر هستند یا خیر و بهتر است محصولات پاک و طبیعی را انتخاب کنید.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز می باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.