پافین ها دارای منقارهای فلورسنتی هستند که می تواند به آن ها در جذب جنس مخالف کمک کند

0

پافین ها دارای منقارهای فلورسنتی هستند که می تواند به آن ها در جذب جنس مخالف کمک کند

دانشمندان مدت ها به بررسی این موضوع پرداختند که پرندگان رنگارنگ مشهور دریاچه ها از چه چیزی برای جذب جنس مخالف استفاده می کنند. اما جیمی داینینگ، یکی از پرنده شناسان دانشگاه ناتینگهام، همیشه به این امر مظنون بود که باید چیزی در راطه با  منقار این پرندگان وجود داشته باشد چرا که این اولین نقطه ای است که به سرعت به چشم می آید.
پرندگانی نظیر پافین ها یا طوطی های دریایی نه تنها دارای توانایی مشاهده رنگ های آبی ، قرمز و سبز که انسان ها قادر به مشاهده انها هستند می باشند، بلکه  می توانند طول موج های UV را نیز مشاهده نمایند.

این بدان معنی است که آنها می توانند “رنگ های” UV را در اشیاءی که  انسان ها قادر به مشاهده آن ها نیستند ببینند. این رنگ ها تنها می توانند با قرار دادن اشیا تحت نور UV، برای انسان ها مرئی شوند.

لذا این امر سبب شد تا دانشمندان به بررسی الگوها و رنگ های UV  موجود در پر و بال های پرندگان که برای انسان ها قابل مشاهده نیستند بپردازند.

آقای دانینگ در این رابطه اذعان داشته است که: “با نگاه کردن به پافین ها به خوبی می توان مشاهده نمود که صد ها و هزاران سال تکامل انتخاب جنسیتی در ظاهر این پرندگان نهفته است. وی در ادامه سخنانش افزود  برای مطالعه خواص ماوراء بنفش منقار پافین ها، ما مجبور به طراحی چیزی برای محافظت از چشم آن ها در برابر اشعه UV بودیم.

این محققان با تحلیل منقار پافین ها تحت نور UV  به این نتیجه رسیدند که اگر چه منقارهای این پرندگان به اندازه کافی به چشم انسان رنگارنگ میآیند، اما ممکن است در طیف UV چیزی بیشتر از این طیف مشهود باشد.

مطالب مرتبط
فسیل های ما قبل تاریخ نشان می دهند که پرندگان اولیه دارای یک ردیف دندان کامل بودند

او این ایده را بر روی یک پافین مرده مورد آزمایش قرار داد. با تست نور UV بر روی منقار این پرنده مرده، دکتر دانینگ توانست خطوط زرد رنگی را بر روی منقار پافین مشاهده کند که می درخشیدند- و این همان چیزی است که ماکاروهای جنس مخالف می توانند به واسطه داشتن توانایی مشاهده نور UV ، آن را در نور طبیعی مشاهده کنند.

آقای دانینگ همراه با همکاران خود در کانادا  مقاله ای را در مورد “منقار درخشان” پافین ها به رشته تحریر دراورد که هم اکنون در مجلات منتشر شده اند. پس از آزمایش خواص فلورسنت نوک ماکاروی مرده، تیم بر ان شد تا اطمینان حاصل کند که چنین چیزی در نمونه های زنده نیز صدق می نماید. آقای دانینگ برای این تحقیق از عینک های آفتابی ساخته شده برای محافظت از ماکاروها در برابر نور UV استفاده نمود..

در حال حاضر کاربرد منقار درخشان پافین هنوز به طور قطع مشخص نشده است، اما او معتقد است که احتمالا عملکرد آن به جذب جنس مخالف به منظور برقراری رابطه جنسی و در کل به اصل تداوم بقا باز می گردد. چرا که نوک این پرندگان در طول فصل بهار که فصل جفت گیری است بزرگ تر و خوش رنگ تر می شود اما در طول فصل زمستان نوک این پرندگان، کوچک و قهوه ای باقی می ماند.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.