از پافین ها گرفته تا جغدها، ۸ گونه از پرندگان در معرض خطر انقراض قرار دارند

0

از پافین ها گرفته تا جغدها، ۸ گونه از پرنده ها در معرض خطر انقراض قرار دارند

یک مطالعه انجام شده بر روی هشت گونه پرنده شناخته شده در جهان مانند جغد برفی و پافین ها، نشان می دهد که از هر هشت پرنده، یک پرنده در معرض خطر انقراض قرار دارد.  بر اساس گزارش منتشر شده توسط خبرگزاری BirdLife  در رابطه با پرندگان موجود در جهان، که بر اساس یک تجزیه و تحلیل ۵ ساله منتشر شده ، در دهه های اخیر جمعیت چندین گونه از پرندگان، ۹۰ درصد یا بیشتر کاهش یافته است.

این سازمان گفته است که سهره سینه زرد و انواع مختلفی از کرکس های لاشخور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و در خطر انقراض قرار دارند. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت می گوید که در مجموع، ۱۳ درصد از گونه های جهانی یعنی ۱،۴۶۹ گونه از تعداد ۱۰،۹۹۶ گونه شناخته شده موجود در جهان، به عنوان گونه های آسیب پذیر، شناخته شده و در معرض خطر شدید انقراض قرار گرفته اند.

تریس آلیینسون، رئیس ارشد علمی BirdLife، در این خصوص بیان داشته است که: “تهدیداتی که منجر به وقوع بحران انقراض در رده پرندگان شده اند بسیار متنوع و گونتگون هستند، اما در بسیاری از آن ها، حضور انسان ها احساس می شود.

او افزود: “داده ها بسیار واضح هستند. ما شاهد وقوع زوال و نابودی بسیاری از پرندگان موجود در جهان خواهیم بود و نسل های پس از ما هرگز نخواهند توانست چنین گونه هایی را از نزدیک مشاهده نمایند. این گزارش در ادامه می افزاید، به دلیل پاکسازی زمین و جنگل زدایی به منظور فراهم آوردن زمین های پهناورتر قابل ساخت و ساز، که با بیشترین سرعت در مناطق استوایی در حال وقوع است،

سه چهارم گونه های در معرض تهدید به شدت تحت تاثیر کارهای انسانی قرار گرفته و از بین خواهند رفت.  محققان بیان داشته اند که این امر باعث “نگرانی های بسیاری می شود چرا که انقراض این پرندگان قطعا بر زنجیره غذایی تاثیر گذاشته  و عدم حضور آن ها برای سال های زیادی توسط خاک و گیاهان قابل لمس خواهد بود.

مطالب مرتبط
19 اثر هنری خیره کننده از هنر خیابانی

نویسندگان در ادامه سخنانشان افزوده اند که گونه های تهاجمی و شکار برای تامین غذا یا حتی برای تفریح نیز از دلایل کاهش عظیم این گونه پرندگان به شمار می آیند، در حالی که تغییرات آب و هوایی در بلند مدت می تواند “جدی ترین تهدید را در  پی داشته باشد. در واقع گونه سهره سینه زرد که هم اکنون در معرض خطر انقراض قرار داد، قبلا یکی از گونه های پرجمعیت و فراوان در اوراسیا بوده است. با این حال، از سال ۱۹۸۰، جمعیت آن ۹۰ درصد کاهش یافته و محدوده ای که این سهره در آن مشاهده می شده تقلیل یافته است.

این گزارش نشان داده است که: “گرچه اکنون شکار این پرنده رسما ممنوع شده و اثبات چنین شکاری عواقب بدی را به همراه دارد، اما شکار بی رویه این گونه همچنان ادامه دارد. در سال ۲۰۰۱، یک میلیون سهره که “پرنده برنج” نیز نامیده می شود، تنها در استان گوانگدونگ چین شکار شده و به عنوان غذا مورد استفاده قرار گرفتند. علاوه بر این، این گزارش ناپدید شدن  بسیاری از گونه های کرکس را  در قسمت های بزرگ قاره آفریقا نشان می دهد.

در واقع در طی ۳۰ سال گذشته،  در ۷ گونه ، تعداد  این کرکس ها بین ۸۰ تا ۹۷ درصد کاهش یافته است. نویسندگان بیان داشته اند که بیشتر این پرندگان وقتی کشته می شوند که از لاشه های حیواناتی تغذیه می کنند که توسط شکارچیان شکار شده اند و از ترس لو رفتن کارشان، مسموم گردیده اند. به طور کلی ۴۰ درصد از گونه های پرندگان در حال انقراض هستند و در مقایسه ۴۴ درصد از این گونه ها پایدار بوده ، ۷ درصد افزایش داشته و ۸ درصد دارای روندی ناشناخته هستند.

اختصاصی ورد نگار – هرگونه کپی بداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

مطالب مرتبط
چگونه یک هندوانه را به یک ظرف نوشیدنی شب یلدا تبدیل کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.