غذاهای مناسب برای پیشگیری و کنترل پروستات بزرگ شده

0

غده پروستات یک غده کوچک و گردو شکلی است که در پشت مثانه در مردان قرار دارد. در طول فعالیت جنسی، غده پروستات به تولید اسپرم، مایع غنی از مواد مغذی کمک می کند که اسپرم را در طول انزال حمل کند.

همانطور که بعضی از مردان مسن تر می شوند، غده پروستات می تواند بزرگ شود، که این وضعیت به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH شناخته می شود.

در این مقاله، غذاهایی که به منظور کاهش علائم BPH باید بخورید، می پردازیم.

رژیم غذایی و پروستات بزرگ شده

غده پروستات همراه با هورمون های قدرتمندی به عنوان هورمون های جنسی شناخته شده است، از جمله تستوسترون.

تستوسترون در غده پروستات به یک هورمون دیگر به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می شود. سطح بالای DHT موجب افزایش سلولهای پروستات می شود.

برخی از غذاها و نوشیدنی ها به دلیل تأثیرات آن بر تستوسترون بر هورمون های دیگر نیز تاثیر می گذارند.

تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی که عمدتا از محصولات گوشتی یا لبنیات تشکیل شده است می تواند خطر گسترش بزرگشدن  پروستات و سرطان را افزایش دهد. این به خصوص در صورتی که یک فرد سبزیجات کافی را در رژیم غذایی خود مصرف نکند، پرخطرتر خواهد بود.

غذاهای مناسب برای خوردن با پروستات بزرگ شده

به نظر می رسد رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم باعث محافظت از پروستات می شود.

غذاهای خاصی که برای پروستات مفید هستند عبارتند از:

ماهی قزل آلا:

ماهی قزل آلا دارای چربی سالم است که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و به جلوگیری و کاهش التهاب در بدن کمک می کند. دیگر ماهی های آب سرد مانند ساردین ها و قزل آلا نیز غنی از این نوع چربی ها هستند.

مطالب مرتبط
لیچی چیست؟ ارزش غذایی و مزایای سلامتی آن

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی دارای لیکوپن بوده که یک آنتی اکسیدانی است که می تواند سلامت سلول های غده پروستات را به همراه داشته باشد. پختن گوجه فرنگی، مانند سس گوجه فرنگی یا رب، کمک می کند تا لیکوپن را آزاد کنید و آن را به راحتی در دسترس بدن قرار دهید.

توت ها:

توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و زغال اخته منبع عالی از آنتی اکسیدان هایی هستند که به حذف رادیکال های آزاد از بدن کمک می کند. رادیکال های آزاد، تولیدات واکنش هایی هستند که در داخل بدن رخ می دهند و در طول زمان می توانند باعث آسیب و بیماری شوند.

کلم بروکلی:

کلم بروکلی و دیگر سبزیجات برگدار، از جمله بوک چوی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم پیچ، شامل یک ماده شیمیایی به نام سولفورفان می باشد. تصور می شود که عملکرد این سبزیجات، هدف قرار دادن سلول های سرطانی و پیشگیری از پروستات سالم باشد.

آجیل:

آجیل غنی از روی می باشد که یک ماده معدنی است. روی در غلظت های بالا در پروستات یافت می شود و به نظر می رسد برای کمک به تراز تستوسترون و DHT کمک می کند. علاوه بر آجیل، تخمه آفتابگردان و حبوبات نیز دارای روی هستند.

مرکبات:

پرتقال، لیمو و گریپ فروت همه دارای ویتامین C بالا هستند که می توانند برای محافظت از غده پروستات کمک کند.

پیاز و سیر:

یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به BPH تمایل دارند که سیر و پیاز کمتر از مردان بدون BPH مصرف کنند. برای تأیید این نتایج تحقیقات بیشتری لازم است، اما پیاز و سیر در اکثر رژیم ها سالم هستند.

همچنین برخی مطالعات در مورد درمان های عصاره گیاهی برای پروستات، مانند عصاره ای از یک نوع خرما ، اثبات کرده است که تأثیر مثبتی بر اندازه پروستات و جریان ادرار داشته است. با این وجود تحقیقات بیشتری لازم است. 

مطالب مرتبط
دانشمندان منبع فیزیکی اضطراب موجود در مغز را کشف نمودند

غذا برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

رژیم سالم برای پروستات بزرگ شده ، مصرف غذاهای سالم و خوب است. همچنین اجتناب از مصرف انواع غذاهائی که برای پروستات مناسب نیستند.

برخی از مواد غذایی برای جلوگیری از این موارد عبارتند از:

گوشت قرمز:

تحقیقات نشان می دهد که خوردن کمتر گوشت قرمز ممکن است به بهبود سلامت پروستات کمک کند. در واقع، مصرف گوشت به صورت روزانه باعث افزایش خطر پروستات می شود.

لبنیات:

به طور مشابه همانند گوشت، مصرف منظم لبنیات با افزایش خطر ابتلا به BPH ارتباط دارد. کاهش مصرف کره، پنیر و شیر ممکن است به کاهش علائم BPH کمک کند.

کافئین:

کافئین ممکن است به عنوان یک دیورتیک عمل کند که بدین معنی است که میزان چاقی، و ضرورت ادرار کردن فرد را افزایش می دهد. ترک قهوه، چای، سودا و شکلات ممکن است علائم ادراری BPH را بهبود بخشد.

الکل:

الکل همچنین می تواند تولید ادرار را تحریک کند. مردان مبتلا به BPH ممکن است متوجه شوند که علائم آنها با ترک الکل بهبود می یابند.

سدیم:

مصرف زیاد نمک ممکن است علائم دستگاه ادراری را در ارتباط با BPH افزایش دهد. پس از رژیم کم سدیم بدون اضافه کردن نمک به غذا و اجتناب از غذاهای فرآوری شده ممکن است برای برخی از افراد مفید باشد.

کنترل  پروستات بزرگ شده

تغییرات غذایی می تواند در مدیریت برخی از علائم BPH بسیار موثر باشد، اما تغییرات اساسی در شیوه زندگی نیز می تواند مفید باشد.

برخی از استراتژی هایی که ممکن است باعث کاهش علائم BPH شوند عبارتند از:

  • مدیریت استرس
  • ترک سیگار
  • اجتناب از نوشیدن مایعات در شب برای کاهش ادرار شبانه
  • تخلیه کامل مثانه هنگام ادرار کردن
  • انجام تمریناتی برای تقویت کف لگن
  • اجتناب از داروهایی که می توانند نشانه هایی مانند آنتی هیستامین ها، دیورتیک ها و ضد انعقادها را در صورت امکان از بین ببرند
  • محدود کردن مصرف مایعات به ۲ لیتر مایعات در هر روز
مطالب مرتبط
در مورد خواب سبک چه می دانید؟

اگر این تغییرات شیوه زندگی موثر نیست، ممکن است دارو یا جراحی توسط پزشک توصیه شود.

علائم بزرگ شدن پروستات

پروستات بزرگ یا BPH نسبتا رایج است. بیش از ۱۴ میلیون مرد در ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ علائم BPH را تجربه کرده اند.

علائم BPH عبارتند از:

  • احساس کاذب داشتن ادرار زیاد
  • مشکل شروع ادرار کردن
  • جریان ادراری آهسته و قطع و وصل شدن ادرار
  • قطع ادرار
  • ادرار مکرر در شب
  • بی اختیاری ادرار
  • درد بعد از انزال
  • ادرار دردناک
  • احتباس ادراری یا ناتوانی در ادرار کردن

درمان BPH بستگی به شدت علائم دارد. گاهی اوقات، تنها تغییرات اساسی در شیوه زندگی مورد نیاز است.

با این حال، داروها یا روش های جراحی وجود دارد که می توانند در کاهش اندازه پروستات یا علائم مرتبط با BPH موثر باشند.

اختصاصی وردنگار؛ هرگونه کپی برداری با نام و لینکدهی مستقیم مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.