پروفسور کیوان مزدا ؛ جراح برجسته ستون فقرات در دنیا

پروفسور کیوان مزدا

0

پروفسور کیوان مزدا که بود؟

پروفسور کیوان مزدا، یکی از برجسته‌ترین جراحان ستون فقرات دنیا و از پزشکان نیکوکار درگذشت.پروفسور کیوان مزدا جراح و پزشک چیره دست بود، همواره در امور خیریه پیش قدم بود. کیوان مزدا، پزشک ایرانی، فرانسوی سال‌ها به عنوان عضوی از سازمان پزشکان بدون مرز در کشورهای توسعه‌نیافته خدمت کرد.

پروفسور کیوان مزدا در ۳۱ مرداد ۱۳۲۸ در شهرآبادان به دنیا آمد و از ۷ سالگی در فرانسه بزرگ شد. او رشته پزشکی جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات را در پاریس آموخت و به‌واسطه هوش و پشتکار فوق‌العاده از مشهورترین جراحان ستون فقرات دنیا شد.

پدر ایشان ایرانی و مادرشان متولد فرانسه بوده اند. تکنیک خاص و ابداعی پروفسور کیوان مزدا در اصلاح انحراف‌های ستون فقرات، هم‌اکنون در اکثر مراکز دنیا استفاده می‌شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌های پیچیده ستون فقرات به وجود آمد.

فعالیت های پروفسور کیوان مزدا

پروفسور کیوان مزدا از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را موسسه زنجیره امید ایران آغاز کرد. هرسال ۴ بار برای ویزیت رایگان کودکان بی‌بضاعت و با بیماری‌های پیچیده به ایران می‌آمد و سالی دو بار با تیم خود جهت عمل‌های جراحی به ایران سفر می‌کرد و عمل‌های جراحی را در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان موقوفه نورافشار انجام می‌داد. در طول این ۱۱ سال، در کنار فعالیت درمانی، فعالیت‌های علمی و آموزشی پروفسور کیوان مزدا با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داشت و جراحانِ ستون فقرات زیادی به‌واسطه ایشان تربیت شدند.

او معمولاً در سکوت خبری و بدون هیاهو با تیمش به ایران می‌آمد و کودکان بی‌بضاعت این کشور را عمل می‌کرد و به کشور فرانسه بازمی‌گشت. در آخرین سفر خود به ایران در شهریور ۹۷، بیست‌وهشت کودک توسط ایشان و تیمشان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

مطالب مرتبط
با کودکان خود در مورد سرطان صحبت کنید

جراحی رایگان ۱۳ کودک توسط ایشان

از میان ۷۰ کودکی که معاینه شدند با توجه به میزان ریسک‌پذیری و امکان حل مشکلات، بیش از ۲۵ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند. در کل، ۳۰ کودک دارای مشکلات حاد ستون فقرات توسط پروفسور کیوان مزدا به صورت رایگان مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

دستان داوطلب مزدا

کیوان مزدا پزشک ۵٩ ساله هر ‌سال به ایران سفر می‌کند. شنبه گذشته او با همراهی پزشکان فرانسوی و ایرانی نزدیک ٧٠کودک مبتلا به بیماری‌های ستون‌فقرات را معاینه کردند و از میان آنها ٢٠کودک برای جراحی انتخاب شدند. غروب شنبه که معاینه‌های کودکان تمام شد، مزدا هم نفسی به‌راحتی کشید و اتاق معاینه را ترک کرد تا پیش از رفتن به هتل چند دقیقه با «شهروند» به گفت‌وگو بنشیند. وقتی از ایشان سوال شد که شما به کشورهای متعددی سفر و بیماران نیازمند را به رایگان جراحی می‌کنید. این انگیزه کارهای داوطلبانه چگونه در شما شکل گرفت؟ ایشان جواب دادند: “سوال آسانی نیست. داستانش خیلی شخصی است. هر کسی اخلاق و زندگی خودش را دارد. من از ١١سالگی فرانسه بودم و به‌عنوان پزشک در ارتش فرانسه کار می‌کردم اما همیشه احساس می‌کردم چیزی کم دارم. از ارتش بیرون آمدم. فکر می‌کنم ‌سال١٩٨٧ بود که فعالیت‌های داوطلبانه را آغاز کردم و در زمان تعطیلات مرتب به کشورهایی مثل ویتنام، کامبوج، افغانستان و… سفر کرده و در آن‌جا جراحی‌های فراوانی انجام داده‌ام.”

عکس العمل بیماران قبلی در ملاقات با پروفسور کیوان مزدا از زبان ایشان

ایشان اظهار داشته اند:” بارها بیمارانم را در ماموریت‌های بعدی‌ام دیده‌ام. آنها همیشه ممنون بوده‌اند. شکرگزار بوده‌اند. اما یکی از خاطرات شیرینم به یک جراحی در میانمار برمی‌گردد.‌ سال ٢٠٠٧ یک پسر کوچک را که انحراف ستون‌فقرات مادرزادی داشت، جراحی کردم. ١٠‌سال بعد آن بیمار را دیدم. عکس دوره بیماری‌اش را دیده و با زمان بهبودی‌اش مقایسه کرده بود. مادرش آمد پیش من که فقط دو کلمه بگوید: سلام و تشکر. واقعا تحت‌تاثیر قرار گرفتم. خاطره‌های تلخ هم زیادند. یک مثالش بیماری بود که سرطان تومور شانه داشت. ما هیچ کاری نمی‌توانستیم برایش بکنیم. به او گفتم متاسفم که نمی‌توانم کمک کنم. این یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های پزشکی‌ام بود. وقتی شما قرار است به بیماران و پدر و مادران‌شان بگویید متاسفم؛ یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی‌تان را تجربه می‌کنید، چون هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید.”

مطالب مرتبط
راههای کاهش کمردرد و رگهای واریسی سه ماهه دوم بارداری

علت مرگ پروفسور کیوان مزدا

درگذشت پرفسور کیوان مزاد در شهریور ماه سال ۹۷ دچار حمله قلبی شده و در نهایت در ۱۱ مهرماه همین سال دارفانی را وداع گفت.

عکس های پروفسور کیوان مزدا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.