پلاکت درمانی (سلول درمانی) یا PRP چیست؟

0

پلاکت درمانی (سلول درمانی) یا PRP چیست؟

درمان پلاسمای غنی از پلاکت، سرفصل های گوناگونی را به وجود آورده است که اغلب به دلیل آن است که به ورزشکاران نخبه کمک می کند تا آسیب های آنها بهبود یابند.

بعضی از پزشکان در حال حاضر با استفاده از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا تزریق PRP به دلایل مختلفی، به رشد مو کمک می کنند و باعث پیشگیری از ریزش مو می گردند.

با این حال، مطالعات تحقیقاتی به طور قطعی ثابت نکرده است که PRP برای موارد کاربردی که گزارش شده، عملکرد خوبی دارد یا نه؟

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم پاشایی تهیه شده است، در مورد پلاکت درمانی (سلول درمانی) یا PRP توضیح داده شده است.

مطالب این مقاله:

  • عملکرد PRP
  • مزایای PRP
  • هزینه PRP
  • اثرات جانبی PRP

حقایق خلاصه در مورد سلول درمانی یا پلاکت درمانی

  • پزشکان از پلاکت درمانی برای تسریع بهبودی و کاهش التهاب استفاده می کنند.
  • یک پزشک برای انجام تزریق پلاکت درمانی ابتدا یک نمونه از خون فرد مورد درمان، را می گیرد.
  • طبق نظر علمی آمریکایی، هزینه های تزریق پلاکت درمانی می تواند از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار باشد.  در ایران هزینه هر جلسه درمان با پی آر پی PRP ششصد هزار تومان به ازای هر کیت مصرفی است. در مورد موی سر ۲-۱ کیت، زیر چشم ۱ کیت، جوان سازی صورت ۳-۱ کیت و هر مفصل زانو ۱ کیت مورد نیاز است.
  • عوارض جانبی می تواند شامل حالت تهوع، خستگی و سرگیجه باشد.

عملکرد PRP

پلاکتها، سلولهای خونی هستند که چندین نقش، در بدن ایفا می کند. یکی از این وظایف، لخته شدن خون در هنگام خونریزی است که از خونریزی زیاد جلوگیری می کند.

نقش اساسی دیگری که پلاکت ها ایفا می کنند این است که حاوی پروتئین موجود در خون می باشد و باعث التیام بخشیدن به زخم ها می شود.

مطالب مرتبط
روش جدید ترمیم استخوان های شکسته با قطعاتی از جنس استخوان

فرضیه محققان این است که با تزریق غلظت بالایی از پلاکت ها، به مناطق التهاب یافته یا آسیب دیده ی بافت، می توان به بهبود زخم ها کمک کرد.

یک نمونه خون کوچک از فرد تحت درمان گرفته می شود و به یک سانتریفیوژ یا دستگاه تخصصی دیگر متصل می شود که با سرعت زیاد می چرخد. این پروسه، پلاکت ها را از سایر اجزای خون جدا می کند. سپس این غلظت پلاکت بدست آمده را به داخل بدن فرد، تزریق می کنند.

از آنجا که تزریق حاوی غلظت بالایی از پلاکت ها است که چیزی حدود ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از مقدار طبیعی پلاکت در خون بدن است، پزشکان حدس می زنند که پلاکت ها سرعت بهبودی را افزایش دهد.

مزایای PRP

برخی از کاربردهای درمانی PRP عبارتند از:

رشد مو

پزشکان با اعمال PRP به پوست سر، از التهاب پوست جلوگیری میکنند که در نهایت، می تواند از ریزش مو پیشگیری شود.

التیام دهنده بافت

پزشکان ابتدا PRP را برای کمک به بهبودی زخم پس از جراحی فک و جراحی پلاستیک استفاده کردند. نمونه هایی از بافت هایی که PRP در التیام آن، مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

  • تاندون ها
  • رباط ها
  • عضلات

کاهش التهاب

پزشکان از PRP برای کاهش التهاب ناشی از استئوآرتریت استفاده کرده اند. این التهاب باعث می شود که مفاصل دردناک و سفت شوند.

مطالعات تحقیقاتی در مورد PRP عبارتند از:

یکی از آنها در سال ۲۰۱۵ در مجله پزشکی انتقال سلولی منتشر شده است که نشان می دهد مردانی که از PRP استفاده کرده اند، موهایی بیشتر با تراکم بیشتری نسبت به مردان دیگر داشته اند. با این حال، تنها ۲۰ نفر درمان شدند، بنابراین این مطالعه در مقیاس کوچک بود.

یکی دیگر در سال ۲۰۱۳ در مجله پزشکی آمریکا منتشر شد که تزریق PRP باعث کاهش درد استئوآرتریت زانو شد. باز هم، این مطالعه یک نمونه کوچک از ۷۸ شرکت کننده داشت.

مطالب مرتبط
5 راه برای کاهش اضطراب زلزله

مقاله ای که در سال ۲۰۱۴ ، مجددا در مجله پزشکی آمریکایی منتشر شد، نشان داد که ۳ دوره تزریق PRP باعث کاهش علائمی در افراد مبتلا به تاندون پاتی مزمن استخوان پاتلا در آسیب زانو می شود. محققان از ۲۸ ورزشکار در این مطالعه استفاده کردند.

پزشکان همچنین سعی در استفاده از PRP برای بهبودی استخوان های شکسته دارند، اما هیچ تحقیقی هنوز اثربخشی آن را در این زمینه اثبات نکرده است.

هزینه PRP یا سلول درمانی

گزارش شده است که هزینه درمان PRP بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است. در ایران هزینه هر جلسه درمان با پی آر پی PRP ششصد هزار تومان به ازای هر کیت مصرفی است. در مورد موی سر ۲-۱ کیت، زیر چشم ۱ کیت، جوان سازی صورت ۳-۱ کیت و هر مفصل زانو ۱ کیت مورد نیاز است.

این به طور معمول به دلیل فقدان شواهد، تا کنون به طور قطعی به اثبات نرسیده است. همچنین هزینه ها می توانند بسته به موقعیت، امکانات و تخصص پزشک که در حال انجام درمان هستند متفاوت باشد. اغلب، فرد تزریق چندین بار با توجه به ۲ تا ۳ ماه از هم جدا می شود.

برخی از ورزشکاران نخبه جهان از PRP برای بهبود زخم استفاده می کنند. آنها شامل

  • تیگر وودز : گلفباز
  • بیسبالیست : تاکاشی سیتو
  • هانس وارد و تروی پولامالو : فوتبالیست

می باشد.

اثرات جانبی پلاکت درمانی

بدلیل که تزریق PRP شامل پلاکت های شخصی فرد است، معمولا عوارض جانبی ناشی از این روش دیده نشده است. با این حال ممکن است که فرد دچار تحریک، درد یا خونریزی مربوط به محل تزریق شود.

اکثر مردم می توانند فعالیت های طبیعی خود را تقریبا بلافاصله پس از تزریق PRP از سر بگیرند. میانگین زمان رسیدن خون به تزریق در حدود نیم ساعت است.

مطالب مرتبط
ابتلای بیماران پارکینسون به سلیاک و لزوم رژیم غذایی بدون گلوتن

نکته آخر

در حالی که PRP یک درمان امیدوار کننده برای کسانی است که با آسیب بافت یا ریزش مو مواجه هستند، مطالعات گسترده ای در زمینه ی تحقیقات برای اثربخشی درمان، ضروری است.

پزشکان با مطالعات بزرگتر نسبت به آنچه تا به امروز انجام داده اند می توانند یک دوز مناسب  برای تزریق را شناسایی کنند که برای درمان آسیب ها و یا سایر شرایط بهتر عمل می کند. همچنین مطالعات بیشتر می تواند به پزشکان کمک کند که عوارض ناشی از تزریق PRP حذف کنند.

تا این زمان، تزریق PRP احتمالا یک درمان بحث انگیز است که توسط بیمه درمانی پوشش داده نمی شود و هزینه ی درمان با خود بیمار است.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.