تفاوت بین پلی میالژیا و فیبرومیالژیا چیست؟

0

اصطلاح میالژی به درد عضلانی اشاره دارد. هر دو فیبرومیالژیا و پلی میالژیا باعث درد و تنش در عضلات می شوند، اما در سایر علایم، علل و درمان آنها متفاوت است. تشخیص صحیح برای تجویز درمان مناسب و کنترل علائم ضروری است.

هر دو پلی میالژیا و فیبرومیالژیا در زنان بیشتر از مردان بروز می کند. پلی میالژیا معمولا در افراد بالای ۵۵ سال رخ می دهد، در حالی که فیبرومیالژیا در بین جوانان و افراد میانسال رایج است.

در این مقاله، ما به شباهت ها و تفاوت های بین پلی میالژیا و فیبرومیالژیا، از جمله علائم، درمان ها و داروها نگاه می کنیم.

پلی میالژیا در برابر فیبرومیالژیا

 Polymyalgia یا پلی میالژیا و فیبرومیالژیا یا fibromyalgia اغلب گیج کننده هستند. زیرا هر دوی آنها درد عضلانی را در سراسر بدن ایجاد می کنند.

با این حال، آنها اختلالات متفاوت با علل مختلف هستند. در حقیقت، ممکن است یک فرد مبتلا به پلی میالژیا و یا فیبرومیالژیا باشد.

پلی میالژیا یک نوع التهابی آرتریت است. فیبرومیالژی علائم التهاب را نشان نمی دهد، گرچه برخی تحقیقات اخیر از سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که ممکن است شامل التهاب نیز گردد.

علل دو شرایط متفاوت هستند:

پلی میالژیا به عنوان یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود. اختلالات اتوایمیون بدن به اشتباه به بافت سالم حمله می کند.

فکر می کنم که درد فیبرومیالژیا ناشی از اعصاب خوردی شدید است که علیرغم وجود آسیب جسمی بدن را تحریک می کند.

این بدان معنی است که فیبرومیالژیا ممکن است به دلیل مشکلات عصبی بروز کند، در حالی که پلی میالژیا به علت مشکل سیستم ایمنی ایجاد می شود.

پلی میالژیا و فیبرومیالژیا در زمینه های زیر متفاوت هستند:

علائم پلی میالژیا و فیبرومیالژیا

هر دو حالت می تواند باعث درد گسترده در سراسر بدن شود. شباهت ها و تفاوت ها در علائم پلی میالرژیا و فیبرومیالژیا عبارتند از:

مطالب مرتبط
چند راه حل ساده برای موهایی زیبا تر

محل درد

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب درد در هر دو طرف بدن، معمولا در ۱۸ محل اصلی دارند. افراد مبتلا به پلی میالژیا معمولا احساس سفتی و درد در شانه ها، پشت و کمر دارند.

سلامت روان

 هر دو پلی میالژیا و فیبرومیالژیا ممکن است موجب افسردگی با یک بیماری مزمن دردناک شوند. یک مطالعه ۲۰۱۷ به طور خاص فیبرومیالژیا را با میزان بالاتری از PTSD مرتبط می کند. افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند، بعضی اوقات مشکلات تمرکز یا حس مه مغزی را گزارش می دهند.

سفتی صبحگاهی مفاصل

 هر دو حالت می تواند باعث ایجاد سفتی عضلات و مفاصل شود. پلی میالژیا اغلب باعث خستگی صبحگاهی می شود که کمتر از یک ساعت طول می کشد.

مشکلات خواب

 بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا مشکل خواب دارند.

تشخیص پلی میالژیا و فیبرومیالژیا

 وقتی یک فرد درد مزمن گسترده در سراسر بدن دارد و یک پزشک نمیتواند علت دیگری پیدا کند، ممکن است فیبرومیالژیا را تشخیص دهد.

هیچ آزمایشی به تنهایی نمی تواند تعیین کند که آیا فرد مبتلا به فیبرومیالژیا است یا خیر. با این حال، یک معاینه فیزیکی می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. یک پزشک همچنین می تواند آزمایشات خون را برای رد کردن شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید و پلی مالژیا تجویز کند.

آزمایش خون معمولا تشخیص پلی مالژیا را تایید می کند. اکثر افراد مبتلا به پلی میانژیا سطح بالایی از پروتئین های التهابی را در خون خود دارند. سلولهای قرمز خون آنها همچنین ممکن است تغییراتی را که مشخصه التهاب هستند را نشان دهند.

یک پزشک همچنین می تواند سایر آزمایشات مانند بیوپسی یا آزمایش خون را انجام دهد تا سایر بیماری های التهابی برای عامل روماتوئید را رد کند. این آزمایش ها برای افراد مبتلا به پلی میانژیا استاندارد است، اما نه برای افراد مبتلا به برخی از شرایط دیگر.

مطالب مرتبط
داروی فشار خون هیدروکلروتیازید و افزایش هفت برابری سرطان پوست

دارو

کورتیکواستروئیدها درمان انتخابی برای پلی میالژیا هستند. کورتیکواستروئیدها در درمان بیماری پلی میالژیا بسیار موثر هستند، که اگر علائم بعد از استفاده از آنها بهبودی نداشته باشند، ممکن است پلی میالژیا تشخیص درست نباشد. ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) نمی تواند درمان پلی میالژیا باشد.

طیف وسیعی از داروها وجود دارد که ممکن است علائم فیبرومیالژیا را کاهش دهد، از جمله:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای خاص فیبرومیالژیا
  • داروهای مختلف ضد درد

بر خلاف پلی میالژیا  ، پیدا کردن داروهای مناسب برای درمان فیبرومیالژیا اغلب با فرآیند آزمایش و خطا است. درمان داروی فیبرومیالژیا، زمانی که در ترکیب با سایر درمان ها، به ویژه ورزش استفاده می شود، بهترین عملکرد را انجام می دهد.

درمان پلی میالژیا و فیبرومیالژیا

درمان برای پلی میالژیا تمرکز بر کاهش التهاب و درمان فیبرومیالژیا بر کنترل درد و کاهش حساسیت مرکزی تاکید دارد.

درمان انتخابی پلی میالژیا دارو است، در حالیکه درمان فیبرومیالژیا اغلب بر تغییر سبک زندگی، مخصوصا ورزش تمرکز دارد. افرادی که مبتلا به فیبرومیالژیا هستند نیز ممکن است متوجه شوند که درمان، به خصوص رفتار درمان شناختی (CBT)، می تواند به آنها در مدیریت علائم کمک کند.

درمان های تکمیلی و تکنیک های مدیریتی که ممکن است به فیبرومیالژیا نیز کمک کند عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی
  • تغییرات تغذیه ای
  • مدیریت استرس
  • اجتناب از عوامل فیبرومیالژیا

همچنین پزشک باید افراد مبتلا به فیبرومیالژیا را از نظر علائم وضعیت رگهای خونی که به نام آرتریت سلول غول پیکر نامیده می شود، کنترل کند.

علائم آرتریت سلول غول پیکر عبارتند از:

  • تاری دید یا دید دوگانه
  • درد شکم
  • سردرد
  • حساسیت پوستی

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.