پیشگیری آلزایمر و پسوریازیس با واکسن

0

پیشگیری آلزایمر و پسوریازیس با واکسن

دانشمندان موفق به ساخت یک واکسن شده اند که وعده داده شده در درمان پسوریازیس و آلرژی های گربه و همچنین در پیشگیری از بیماری آلزایمر کارساز است.

 

یافته ها و نتایج این تحقیق که تلاش مشترک میان دانشگاه های انگلستان و سوئیس بود در مجله Nature Vaccines منتشر شد.

دکتر جان فورستر، متخصص پوست و دانشیار دانشکده بالینی دانشگاه دانتی در اسکاتلند، این تحقیق را به همراه دکتر مارتین باخمان، استاد پزشکی جراحی در موسسه جنر در آکسفورد، انجام دادند.

دکتر فورستر، پروفسور باخمان و تیم تحقیقاتی شان، یک واکسن جدید ساختند که از ترکیب یک واکسن ضد تیتراسیون موجود با یک پروتئین از یک ویروس که بر روی انواع گیاهان تاثیر می گذارد، طراحی شده بود.

پروتئین ویروسی، از ویروس موزائیک خیار (CMV) گرفته شده است (این ویروس به این خاطر این نام را گرفت زیرا اولین بار در خیار یافت شد).

دانشمندان یک عنصر به اصطلاح کزاز، اپی توپ را به ذرات CMV اضافه کردند و واکسن حاصل شده را در مدل های حیوانی پسوریازیس، آلرژی و بیماری آلزایمر مورد آزمایش قرار دادند. یک اپیتوپ بخشی از یک ماده خارجی است (در این مورد، قاعدگی) که باعث ایجاد پاسخ ایمنی در بدن می شود.

واکسن موثر برای شرایط مزمن

همانطور که محققان توضیح دادند، این واکسن که بر روی موش تست شد در برابر پسوریازیس و آلرژی های گربه موفق بود و سیستم ایمنی بدن آنها به مبارزه با عفونت پرداخت. واکسن حتی در موش های سالم و در دوزهای پایین اثبات شده است.

دکتر فورستر نحوه عملکرد این واکسن را به این صورت شرح می دهد که کشف این واکسن می تواند از بیماری های مزمن جلوگیری کند یا حتی پس از پیشرفت آنها، قادر به درمان می باشد. “این ایده بسیار ساده است. برای بیماری هایی مانند پسوریازیس یا اگزما، جدیدترین و موثر ترین داروها در بازار، به اصطلاح” آنتی بادی ها “هستند، که همان چیزی است که بدن من و شما در برابر عفونت ها در سرماخوردگی تولید می کنیم.”

وی افزود: ” عملکرد این واکسن در درمان بیماری های مزمن به این صورت است که در برابر بیماری های مزمن، این آنتی بادی ها به ویژه با مسدود کردن یکی از پروتئین های بدن که در اثر مبتلا شدن به آن بیماری در بدن ساخته و فعال شده است، باعث درمان بیماری می گردد.”

وی ادامه داد: “برای مثال در بیماری پسوریازیس، پروتئینی به نام اینترلوکین ۱۷ باید برای پیشرفت بیماری فعال باشد.” همانطور که محققان در این مطالعه توضیح می دهند، داروهای موجود که این پروتئین را هدف قرار می دهند، اگرچه کارآمد و ایمن هستند ولی بسیار گران می باشد.

دکتر فورستر توضیح می دهد: “با ایجاد یک واکسن که باعث تحریک بدن برای ایجاد آنتی بادی در برابر اینترلوکین ۱۷ می شود، ما می توانیم آن را جایگزین نیاز به تزریق های مکرر و گران کنیم”.

او می گوید: “ما می توانیم این نوع درمان را بسیار ارزان تر و قابل دسترس تر برای بیمارانی که در غیر این صورت نمی توانند از آنتی بادی های خاص و واکسن های موجود و گران استفاده کنند، جایگزین کنیم.”

“تحقیقات ما نشان می دهد که این تکنیک در موش عملکرد خوبی داشته و مهمتر از همه، تکنولوژی واکسن جدید ما نشان می دهد که احتمالا این نوع واکسن موثر تر از واکسن های موجود برای افراد مسن است.”

“از آنجا که بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند پسوریازیس، سالمند هستند،” این تکنولوژی ممکن است بسیار بهتر عمل کند. “

واکسن علیه آلزایمر

واکسن ساخته شده در موش هایی که به بیماری آلزایمر مبتلا بودند، باعث افزایش سطح آنتی بادی های خاصی شد که  به نظر می رسد بیمار را در مقابل این بیماری های نورودژنراتیو (به بیماری هایی مثل آلزایمر یا پارکینسون، بیماری های نورودژنراتیو می گویند) محافظت می کند.

به طور خاص، این واکسن، سطوح آنتی بادی های ایمونوگلوبولین G را افزایش داد که به نظر می رسید در برابر جمع آوری پلاکت بتا آمیلوئید در مغز (که نشانگر بیماری آلزایمر است) به مبارزه می پردازد.

بر اساس یافته های این تحقیقات، محققان پیشنهاد می کنند که “یک روش واکسیناسیون پیشگیرانه می تواند مداخله بهداشت عمومی قابل قبول” در برابر بیماری آلزایمر باشد.

بدیهی است، برای آزمایش این واکسن در انسان، تحقیقات بیشتری لازم است. محققان می گویند واکسن می تواند تقریبا به هر ماده خارجی یا آنتی ژن اقتباس شود و این امر می تواند “برای جمعیت های سالم مناسب باشد”.

پروفسور باخمن می گوید: این چیزی است که باعث می شود که برای بدست آوردن یافته های بیشتر در مورد مزایای این واکسن تشویق شویم. وی یادآور شد: ” بیماری آلزایمر معمولا در افراد مسن ایجاد می شود. به همین دلیل به نظر می رسد که این واکسن که در این مقاله توضیح داده شد، برای افراد سالخورده مفید و بهینه است. “

پروفسور باخمن می گوید: “یکی از جنبه های مهم دیگر، این است که ما فن آوری پلت فرم را توسعه دادیم و در حال حاضر مطالعات پیشین خود را برای واکسن در برابر بیماری پارکینسون و همچنین درد مزمن گسترش می دهیم.”

 

مطالب مرتبط
مغز افراد سالخورده نیز می توانند همانند جوانان سلول های مغزی جدید تولید کند

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.