پیشگیری از بیماری عروق کرونر یا CAD و کنترل بیماری

0

پیشگیری از بیماری عروق کرونر یا CAD و کنترل بیماری

زندگی با بیماری عروق کرونر

وقتی بیماری عروق کرونر دارید، مهم است که از قلب خود مراقبت کنید. بخصوص اگر شما قبلا یک عمل جراحی برای بهبود جریان خون به قلب تان داشته اید. روش های درمانی، بیماری عروق کرونر را درمان نمی کند.

 شما تنها باید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، اقداماتی را انجام دهید. با شناخت بیشتر در مورد بیماری خود، تغییر شیوه زندگی مناسب و پیروی از برنامه درمانی تان، می توانید یک زندگی طولانی تر و کامل تر داشته باشید.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت ورد نگار خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است، در مورد بیماری عروق کرونر توضیح داده شده است.

 به یاد داشته باشید که این راهکارها، نقش مهمی در کنترل بیماری قلبی شما ایفا می کند. طرح درمان شما شامل موارد زیر است:

۱-علائم بیماری عروق کرونر را بدانید

 

علائم بیماری عروق کرونر عبارتند از:

  1. ناراحتی قفسه سینه (به عنوان احساس سنگینی، تنگی، فشار، درد، سوزش، بی حسی در قفسه سینه توصیف می شود). بعضی آن را با سوء هاضمه یا سوزش سردل اشتباه می گیرند. آنژین قلبی معمولا در سینه احساس می شود، اما ممکن است در شانه چپ، سینه، گردن، پشت و یا فک نیز احساس شود.
  2. درد یا ناراحتی در سایر قسمت های فوقانی بدن شامل بازوها، شانه چپ، پشت، گردن، فک و یا معده
  3. دشواری تنفس یا تنگی نفس
  4. عرق کردن زیاد یا عرق سرد کردن
  5. علائم صرع یا احساس خفگی (ممکن است مانند سوزش سر دل باشد)
  6. تهوع یا استفراغ
  7. سرگیجه، سردرد، ضعف شدید یا اضطراب
  8. ضربان قلب سریع یا نامنظم

اگر علائم شایع تر یا شدیدتر شدند، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که استراحت کردید و یا پس از مصرف داروها پس از ۵ دقیقه، اثری از بهبودی علائم ندیدید، حتما با اورژانس تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
کاهش فشار سینوسی با داروهای خانگی

۲-عوامل خطر را کاهش دهید

فاکتورهای خطر بیشتر و همراه بودن مدت زمان بیشتر با شما، می تواند خطرات بیشتری برای بیماری قلبی عروقی به همراه داشته باشد. شما برای از بین بردن بسیاری از عوامل خطر باید شیوه زندگی خود را تغییر دهید که می تواند به افزایش شانس شما برای داشتن سلامتی و بقا کمک کند.

 عوامل خطر برای سلامت قلب و عروق عبارتند از:

در مورد راه هایی که می توانید عوامل خطر خود را کاهش دهید با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید  یا اقدامات لازم برای کنترل عوامل خطر قلبی عروقی یاد بگیرید

۳- داروهای خود را مصرف کنید

علائم بیماری عروق کرونر، زمانی تشدید می شود که قلب نیاز به اکسیژن رسانی بیشتری بوسیله ی عرضه ی خون از طریق شریان های اصلی دارد و نمیتواند خون را پمپاژ کند.

داروها میتوانند برای کمک به عملکرد قلب شما موثر باشند. مراقبت های لازم پزشکی ممکن است از فرد به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. پزشک یا پرستار تان در مورد مراقبت های لازمی که باید انجام دهید، توضیح خواهند داد.

۴- در صورت لزوم، جراحی کنید

برای مقابله با شریان تنگ یا مسدود شده شما ممکن است از روش هایی مانند آنژیوپلاستی یا استنت گذاری و عمل جراحی بای پس (bypass) عروق کرونر استفاده کنید.

این روش ها باعث افزایش خون رسانی به قلب شما می شوند، اما این درمانی برای بیماری عروق کرونر نیست. شما هنوز هم باید بر اقدامات لازم جهت کاهش عوامل خطر به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری در آینده تمرکز کنید. در صورت لزوم هر یک از این روش ها برای بیماری شما، حتما متخصص قلبتان بهترین گزینه را تجویز خواهد کرد.

مطالب مرتبط
آندومتریوز سرویکس چیست؟ بررسی علل و علائم تا درمان

۵- به طور منظم به متخصص قلب تان مراجعه کنید

قرار ملاقات های منظم را با متخصص قلب خود حفظ کنید (حتی اگر علائم حادی ندارید). فاصله قرار ملاقات شما توسط پزشک مشخص می شود . ویزیت شما با یک معاینه پزشکی و احتمالا آزمایش های تشخیصی همراه خواهد بود.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.