آیا واقعا حیوانات می توانند زلزله را پیش بینی کنند

0

زلزله و پیش بینی آن: آیا واقعا حیوانات می توانند زلزله را پیش بینی کنند

زلزله: داستان های زیادی در رابطه با حیواناتی وجود دارد که در هنگام وقوع زلزله رفتارهای جنون آمیزی را از خود بروز می دهند، بنابراین جای هیچ گونه شگفتی وجود ندارد که چرا دانشمندان در تلاشند تا علت این پدیده را فاش نمایند. مطالعه اخیر  انجام شده نشان می دهد که شواهد بسیار ضد و نقیضی در این رابطه وجود دارد. برای تحقیق در مورد این موضوع، مطالعات بی شماری انجام شده است که به آمار رفتارهای غیر معمول و عجیب و غریب حیوانات قبل از رخ دادن زلزله پرداخته اند.

در حقیقت، تعداد قابل توجهی از مطالعات به آمارهای گزارش شده از این رفتارها پرداخته اند نه علت احتمالی آن ها. بنابراین گروهی از محققان مرکز تحقیقات علوم آلمانی GFZ به جمع آوری نتایجی در این رابطه پرداخته و تعداد مشاهدات گزارش شده در مورد حیوانات خانگی و سایر حیوانات را با مقیاس و لوکیشن لرزش ترکیب نمودند.

زمین شناس و نویسنده اصلی این مطالعه، هیکو وایت در این خصوص می گوید:” بسیاری از مقالات، پتانسیل حیوانات را به عنوان پیشگویان زلزله بررسی نموده اند، اما بر اساس اطلاعات ما، این اولین بار است که یک روش آماری برای ارزیابی داده ها مورد استفاده قرار می گیرد. این تیم ۱۸۰ مطالعه ای را که مشتمل بر ۷۲۹ گزارش ارائه شده از رفتارهای عجیب و غریب حیوانات خانگی در هنگام وقوع ۱۶۰ زلزله بود مورد بررسی قرار دادند و آن ها را با توجه به جزئیات مربوط به دوز ،شدت و فاصله تا مرکز زلزله، تجزیه و تحلیل نمودند.

اکثر گزارش ها فقط بر روی سه رویداد زلزله دارفیلد در نیوزیلند در سال ۲۰۱۰، زلزله ناگانو-کن سیبو در ژاپن در سال ۱۹۸۴ و زلزله آگولیا در ایتالیا که در سال ۲۰۰۹ رخ داده بود متمرکز بودند. در مجموع، مطالعات انجام شده رفتارهای بیش از ۱۳۰ گونه حیوانی از سگ گرفته تا گاوها  و حتی کرم های ابریشم را ثبت نموده بود.

مطالب مرتبط
جگوار I-Pace مقرون به صرفه تر از تسلا مدل ایکس

به رغم داشتن چنین منبع گسترده ای از داده ها، محققان دریافتند که مدارک از یک محدودیت بحرانی رنج می برند. در واقع بسیاری از گزارشات به یک رویداد واحد تعلق داشتند. در واقع گزارشات معمولی بازتابی از مشاهدات ارائه شده توسط افراد را از رفتار غیر طبیعی حیوانات قبل از زلزله ثبت نموده بودند. در نهایت و پس از تحلیل های فراوان، نهایتا دانشمندان دریافتند که با وجود گونه های حیوانی متنوع که هر کدام رفتارهای متنوعی را حتی  چند ماه قبل از زمین لرزه انجام می دهند، مرتب سازی  گزارش ها بر اساس اینکه کدام معنی دار و کدام تصادفی است غیر ممکن می باشد.

در کل پس از مطالعه ی این حجم عظیم از مقالات موجود در این رابطه، محققان بیان نموند که احتمالا حیوانات نسبت به تکان های اولیه، حساس تر از انسان ها هستند. در واقع همان طور که وایت می گوید حیوانات ممکن است امواج لرزه ای فوق العاده نامحسوس را نیز حس کنند. احتمال دیگر نیز اثرات ثانویه ای است که ممکن است کمی پیش از زلزله بر محیط زیست تاثیر بگذارد، مانند تغییرات در آب های زیرزمینی یا انتشار گازها از زمین که می تواند توسط حیوانات احساس شود.

اما هیچ کدام از این احتمالات به این معنی نیستند که ما می توانیم به طور قطعی احتمال اینکه برخی از حیوانات دارای حس ششم فوق العاده ای هستند کنار بگزاریم  و دانشمندان همچنان به دنبال یافتن راهی برای تست این موضوع هستند. بنابراین این تیم تصمیم دارند با زیر نظر گرفتن فعالیت های گروهی از حیوانات در طول یک دوره طولانی، یعنی مدت ها قبل و بعد از زلزله ، اطلاعات بهتری را در رابطه با حواس و قابلیت پیش بینی شان ارائه نمایند. گرچه هنوز هیچ راهی برای پیش بینی زلزله وجود ندارد، اما اگر حیوانات چیزی را بدانند، ما دوست نداریم که از آن بی اطلاع باشیم و لذا باید به دنبال راهی برای پیشبینی این واقعه باشیم.

مطالب مرتبط
تصاویر زیبایی از هوندا CR-V

اختصاصی ورد نگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.