چرا لب های من می سوزد؟

0

چرا لب های من می سوزد؟

 

چرا لب های من می سوزد؟

احساس سوزش در لب ها می تواند ناخوشایند و ناراحت کننده باشد، اما آیا این دلیلی برای وجود یک بیماری یا وضعیت جدی پزشکی است؟

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health وب سایت وردنگار خانم پاشایی تهیه شده است، در مورد ۱۰ علت را که بر روی لب ها تاثیر می گذارند و باعث سوزش و سوزن سوزن شدن آن می گردند، توضیح داده شده است.

بررسی اجمالی

احساسات در بدن از طریق سیستم عصبی که از اعصاب و سلول ها تشکیل شده است، ایجاد می شوند.

مغز و نخاع سیستم عصبی مرکزی و بقیه بدن سیستم عصبی محیطی را تشکیل می دهد.

نوروپاتی محیطی به آسیب عصبی در سیستم عصبی محیطی اشاره دارد. یک علامت رایج، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن است. تمام قسمتهای بدن، از جمله لب ها، می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند.

نوروپاتی محیطی معمولا سبب سوزش لب ها نمی شود. در اغلب موارد، شرایط موقت بر لبان، مانند پوست حساس یا آب و هوای سرد، دلیل اصلی این سوزش شناخته می شوند.

ده دلیل سوزش لب ها

طیف وسیعی از شرایطی وجود دارد که می تواند احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی را در لب ها ایجاد کند، از جمله:

آلرژی و سوزش لب ها

واکنش آلرژیک که روی لب ها تاثیر می گذارد، معمولا به عنوان تورم زیر پوست شناخته می شود که به نام آنژیوادم شناخته می شود.

این اغلب به علت آلرژی به غذا یا دارو ایجاد می شود. یک فرد می تواند با کمک یک پزشک متخصص به تشخیص آلرژی و درمان آن بپردازد.

در مورد یک واکنش شدید، فرد نیز باید از علائم آنافیلاکسی آگاه باشد. مراقبت های پزشکی ضروری است اگر فرد دچار تنگی نفس، احساس ضعف یا غش شود.

لب های خشکیده و ترک خورده

لب های خشکیده و ترک خورده اغلب دچار درد و یا سوزش می شوند. این زمانی می تواند اتفاق بیفتد که در زمستان و تحت تاثیر آب و هوای سرد و بسیار خشک قرار گیرید یا اگر کسی بیماری پوستی مانند اگزما را داشته باشد.

مطالب مرتبط
اسکیزوفرنیا چیست؟ بررسی علل و علائم و راه های درمان

با استفاده از یک مرطوب کننده پوست می توانید پوست را نرم تر و از ترک خوردگی یا خشک شدن جلوگیری کنید.

فردی که لب هایش، دچار ترک خوردگی و زخم شده است، باید از یک چرب کننده با فرمول ساده مثل وازلین استفاده کند که حاوی مواد تشکیل دهنده ای نیست که موجب تحریک بیشتر شود.

تبخال و سوزش لب ها

اولین علامت یک تبخال، احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در اطراف دهان و لب است که سپس به زخم های کوچک پر از مایع تبدیل می شود.

تبخال ها ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است که بسیار عفونی بوده و از طریق تماس نزدیک، مانند بوسیدن، از فرد به فرد منتقل می شود. این ویروس معمولا غیرفعال است اما ممکن است در زمان هایی فعال شود و بیرون بریزد.

زخم های سرد معمولا بدون درمان در ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابند، اما به محض اینکه احساس سوزن شدن لب ها را احساس می کنید، با استفاده از مالیدن کرم ضد ویروس بر روی آن، می تواند به سرعت روند بهبودی کمک کند.

زونا و سوزش لب ها

اکثر کودکان در بعضی مواقع زونا را تجربه می کنند. با این حال، پس از بهبودی، ویروس shingles در بدن غیر فعال می شود. بعدها در طول زندگی، می تواند دوباره فعال شود. زونا عفونتی است که موجب خارش، سوزش و یا احساس سوزن سوزن شدن در پوست می شود.

زونا ممکن است بر روی هر قسمت از بدن، از جمله لب ها تاثیر بگذارد، و اولین علامت اغلب سوزش است. پس از آن، ایجاد تاول های پر از مایع که بر روی پوست به صورت تکی یا خوشه ای ظاهر می شود.

داروهای ضد ویروسی می توانند درد را کاهش دهند و به درمان آن کمک کنند. آرامش بخش، کاهش تنش و قرار دادن یک دستمال مرطوب خنک و مرطوب بر روی تاول ها می تواند به کاهش علائم کمک کند.

مطالب مرتبط
ریفلاکس اسید معده را با کمک لیمو درمان کنید

آسیب عصبی

نوروپاتی می تواند به علت آسیب فیزیکی به پوست، مانند سوختگی باشد. اگر لب ها در معرض گرمای شدید یا سرما قرار بگیرند، دچار آفتاب سوختگی شوند و یا در معرض مواد شیمیایی مانند سفید کننده قرار بگیرند، ممکن است به اعصاب آن آسیب  رسیده و منجر به سوزش، بی حسی و درد شود.

سکته مغزی

سکته مغزی یک فوریت پزشکی است که ناشی از قطع جریان خون به مغز می شود. علائم سکته مغزی سریع بروز می کند، بنابراین اگر فردی دچار بعضی از این علائم شود، باید سریعا به اورژانس برود.

  • بی حسی ناگهانی یا ضعف در یک طرف بدن
  • از دست دادن تعادل یا سرگیجه
  • سردرگمی یا مشکل صحبت کردن
  • سردرد شدید بدون علت ظاهری
  • احساس بی حسی و سوزش در لب ها و صورت

 

ترومای عصب جمجمه

اعصاب جمجمه ای در مغز و سر به کنترل حرکت و احساسات سر می پردازند. آسیب به مغز، مانند ضربه مغزی، می تواند به این اعصاب آسیب برساند و بر کارایی آنها تأثیر بگذارد.

عصب صورت یکی از اعصاب جمجمه ای است. اگر آسیب دیده باشد، می تواند موجب از دست دادن احساس در صورت شود، مثل سوزش یا بی حسی در لب ها.

آسیب سر هر نوع می تواند جدی باشد و همیشه باید توسط یک حرفه پزشکی بررسی شود.

حملات پانیک یا حمله وحشت

یکی از نشانه های یک حمله پانیک می تواند احساس سوزن سوزن شدن باشد. اگر لب های شما دارای چنین حسی همراه با نشانه هایی از قبیل تنگی نفس، تپش قلب یا تکان خوردن اندام ها باشد، می تواند نشانه ای از این باشد که فرد در معرض حمله پانیک قرار دارد.

حمله پانیک می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما معمولا تنها ۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد. در صورتی که حملات پانیک، زیاد در شما بروز می کند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، زیرا آنها می توانند در مورد درمان و پشتیبانی مشاوره دهند.

مطالب مرتبط
33 غذای آرامش بخش برای آرتریت روماتوئید

لوپوس و سوزش لب ها

لوپوس یک بیماری سیستم ایمنی است که می تواند بر بسیاری از قسمت های بدن، از جمله اعصاب تاثیر بگذارد. اگر بافت اطراف اعصاب متورم شود، فشار ایجاد شده می تواند بر توانایی اعصاب برای انتقال اطلاعات تأثیر بگذارد.

سایر نشانه هایی که می توانند آسیب به سیستم عصبی را نشان دهند عبارتند از: مشکلات بینایی، سرگیجه، درد در صورت و پلک افتاده.

پدیده رینود

این وضعیت به نرسیدن جریان خون به دورترین قسمت های بدن، مانند دست ها و پاها، گفته می شود که باعث سرد شدن و سوزن سوزن شدن آنها می گردد. بیماری رینود می تواند بر لب و زبان نیز تاثیر بگذارد.

کسی که دچار پدیده رینود می باشد باید در صورت نیاز برای کاهش علائم خود، بدن خود را گرم نگه دارد، استرس را کاهش دهد و در صورت لزوم سیگار را ترک کند.

نتیجه گیری

رایج ترین دلایل سوزش و آسیب فیزیکی به لب ها، ویروس هایی هستند که روی پوست تاثیر می گذارد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار، واکنش های آلرژیک می باشد. این علل می تواند به راحتی تشخیص داده شود و در خانه درمان گردد، البته گاهی ممکن است داروهای تجویزی مورد نیاز باشد.

دانستن علائم هشدار دهنده سکته مغزی یا واکنش شدید آلرژیک می تواند یک زندگی را نجات دهد.

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.