چه بیماری هایی بر سیستم گردش خون تاثیر می گذارد؟

0

سیستم گردش خون که همچنین سیستم قلبی عروقی نامیده می شود، شامل قلب و عروق خونی می شود که در سراسر بدن قرار دارد. این سیستم مواد مغذی و اکسیژن را به تمام سلول های بدن منتقل می کند.

اکسیژنی که ما نفس می کشیم، به ریه ها تحویل داده شده واز آن طریق وارد خون می شود و قلب این خون را به تمام قسمت های بدن متصل می کند. هر ضربانش قلب، انقباض قلب است که خون را به اطراف بدن پمپ می کند.

قلب دارای چهار اتاق است: دهلیز سمت چپ، دهلیز راست، بطن راست و بطن چپ. آنها همه توسط دریچه های یک طرفه جدا می شوند، به این معنی که خون فقط می تواند در یک جهت جریان یابد. خون از طریق رگ های قلب به قسمت های دیگر بدن در شریان ها منتقل می شود.

بیماری های سیستم گردش خون متفاوت هستند که این روند پیچیده توزیع خون در اطراف بدن را متوقف می کنند. در این مقاله، بیماری هایی که بر سیستم گردش خون تأثیر می گذارند و نیز گزینه های درمان و پیشگیری بررسی می شوند.

پانزده بیماری سیستم گردش خون

بیماری هایی که می توانند بر سیستم گردش خون تاثیر بگذارند عبارتند از:

۱- آترواسکلروز

آترواسکلروز سخت شدن شریان ها است. این به طور معمول توسط یک رژیم غذایی حاوی چربی بالا ایجاد می شود که رشته های چربی را در پوشش رگ های خونی ایجاد می کند. این چربی ها به هم می چسبند و شریان ها را سخت و کمتر انعطاف پذیر می کنند. آترواسکلروز منجر به فشار خون بالا می شود که می تواند به قلب و کلیه ها آسیب برساند و حتی منجر به سکته مغزی شود.

۲- حمله قلبی

انفارکتوس میوکارد (MI) اصطلاح فنی برای حمله قلبی است.  حمله قلبی هنگامی رخ می دهد که خونرسانی اغلب توسط لخته شدن خون از قلب قطع می شود. برخی از حملات قلبی جزئی هستند، اما برخی دیگر می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

۳-افتادگی دریچه میترال

پرولاپس دریچه میترال بدین معنی است که دریچه میترال بیرون می آید یا می افتد به دلیل آنکه به طور مساوی بسته نمی شود. وظیفه دریچه میترال پمپ خون تازه اکسید شده از قلب به بقیه بدن است.

مطالب مرتبط
جلوگیری از پرخوری و چاقی با اپلیکیشن SlipBuddy

 ۴- نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال هنگامی رخ می دهد که دریچه میترال به طور کامل بسته نشده و باعث نشت می شود، به همین دلیل مقداری از خون اکسید شده به سمت عقب حرکت می کند.

۵- تنگی میترال

تنگی میترال بدان معنی است که دریچه میترال به طور غیر طبیعی باریک است که می تواند مانع از تقسیم  مساوی یا جریان سریع خون شود.

۶- آنژین صدری

آنژین صدری به معنای “درد در قفسه سینه” است و قلب به اندازه کافی خون دریافت نمی کند. مردم اغلب آن را با احساس گرفتگی یا احساس فشار در قفسه سینه تجربه می کنند.
افراد مبتلا به آنژین صدری ممکن است احساس نفخ، خستگی و تهوع داشته باشند.

۷- آریتمی و دیستروفی

آریتمی و دیستروفی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند و هر دو به ضربان قلب و ریتم غیر

طبیعی اشاره می کنند. به طور کلی، آریتمی به معنای “بدون ریتم بودن” است و دیستروفی به معنای “ریتم غیر طبیعی” است.

۸- ایسکمی قلبی

ایسکمی قلبی به این معنی است که عضله قلب اکسیژن کافی برای عملکرد درست ندارد. فرد مبتلا به ایسکمی قلبی معمولا درد ناشی از آنژین را تجربه می کند و ممکن است احساس کند که حمله قلبی دارد.

۹- کلسترول بالا

کلسترول بالا معمولا به سبب شیوه زندگی کم تحرک و رژیم غذایی نامناسب در افراد رخ می دهد. برخی افراد نیز می توانند به طور ژنتیکی در معرض خطر کلسترول بالا باشند. مردم به کلسترول نیاز دارند، اما کلسترول بیش از حد می تواند یک لایه ضخیم در داخل عروق ایجاد کند و جریان خون را مسدود کند.

۱۰- نارسایی قلب

نارسایی در قلب بدان معنی است که قلب خون را در اطراف بدن به میزان موثر پمپاژ نمی کند. این می تواند منجر به خستگی، تنگی نفس و سرفه شود. برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی به سختی می توانند کارهایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا حمل مواد غذایی را انجام دهند.

مطالب مرتبط
خون آشام ها و هاری : ارتباط چیست؟

۱۱- فشار خون بالا (فشار خون بالا)

فشار خون بالا به این معنی است که نیرو یا فشار خونی که از طریق عروق جریان دارد، همواره زیاد است. فشار خون بالا می تواند منجر به سکته مغزی، از دست دادن بینایی، نارسایی قلبی، حمله قلبی، بیماری کلیوی و کاهش عملکرد جنسی شود.

۱۲- سکته مغزی

سکته زمانی اتفاق می افتد که یکی از عروق هایی که به مغز منجر می شود توسط لخته شدن خون مسدود می شود. این عمل جریان خون را متوقف می کند و مانع از رسیدن اکسیژن به مغز می شود.

۱۳- بیماری شریان محیطی (PAD)

بیماری شریان محیطی (PAD) به محدود شدن شریان ها که به پاها، معده، بازو و سر می انجامد اشاره می کند. این بیماری موجب کاهش جریان خون شده که به سلول ها، بافت های اندام ها و مغز آسیب می رساند.PAD  اغلب در افراد مسن رخ می دهد.

۱۴- ترومبوآمبولی وریدی (VTE)

ترومبوآمبولیون وریدی (VTE) یک لخته خونی است که در رگ ایجاد شده و موجب مسدود کردن جریان خون می شود. این یک وضعیت جدی است که به مراقبت اورژانسی نیاز دارد.

۱۵- آنوریسم آئورت

آنوریسم آئورت بر روی شریان اصلی بدن تاثیر می گذارد. این بدان معنی است که دیواره شریان ها ضعیف شده است. یک شریان بزرگ می تواند به یک اورژانس پزشکی تبدیل شود.

آیا می توان بیماری های گردش خون را جلوگیری کرد؟

در حالی که دانشمندان نمی دانند که چه چیزی باعث این همه بیماری ها می شود، مواردی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها انجام دهند. بسیاری از بیماری های سیستم گردش خون به یکدیگر مرتبط می شوند. به عنوان مثال، فشار خون بالا به رگ های خونی آسیب می رساند، که می تواند منجر به مشکلات دیگر گردش خون شود.

تنگ شدن عروق خونی ناشی از کلسترول بالا باعث افزایش احتمال لخته شدن خون می شوتد.
اضافه وزن یا چاقی همچنین احتمال بیماری های گردش خون را افزایش می دهند. با این حال، رژیم غذایی سالم و فعال بودن می تواند خطر را کاهش دهد. ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا و اضافه وزن، قلب را سالم نگه می دارد. اینها همه عوامل خطر برای بیماری های گردش خون هستند. افرادی که اعضای خانواده آن ها دارای بیماری گردش خون هستند بیشتر احتمال دارد این بیماری را توسعه دهند. این خطر، با این حال، می تواند با شیوه زندگی سالم کاهش یابد.

مطالب مرتبط
دانستنی های جالب و مفید درباره تفاله قهوه

آیا سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری های گردش خون را افزایش می دهد؟

سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری های گردش خون است. مواد سمی در تنباکو می تواند موجب باریک شدن و آسیب رساندن به عروق خونی، افزایش خطر لخته شدن خون و ایجاد گردش خون ضعیف شود.

چه زمانی باید به ملاقات پزشک رفت

برخی بیماری های گردش خون مانند سکته مغزی، حملات قلبی و آنوریسم های پشت سرهم تهدید کننده زندگی هستند و به مراقبت اورژانس نیاز دارند.

هر کسی که درد قلب را تجربه می کند، توصیه می شود که با تیم مراقبت های بهداشتی خود ملاقات کند.  افرادی که نگران هستند در معرض خطر ابتلا به بیماری های گردش خون هستند، می توانند با پزشک خود درمورد تغییرات شیوه زندگی سالم مشورت کنند.

چشم انداز

چشم انداز بیماری های سیستم گردش خون بستگی به مشکل اساسی دارد. بدون توجه فوری پزشکی، سکته مغزی، حملات قلبی و آنوریسم می تواند اثرات ویران کننده ای داشته باشد. سایر بیماری ها می توانند مدیریت شوند. به عنوان مثال، پزشکان به طور معمول درد آنژین را با قرص هایی که جریان خون را به قلب افزایش می دهند، درمان می کنند. داشتن یک رژیم سالم، ورزش منظم و سیگار نکشیدن می تواند بسیاری از علائم را کاهش دهد یا خطر ابتلا به بیماری های ذکر شده در بالا را کاهش دهد.

هرگونه کپی برداری با نام وردنگار و لینک دهی مستقیم مجاز است

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.