کاندوم اسپرم کش افزایش خطر انتقال ایدز را به دنبال دارد

0

کاندوم اسپرم کش افزایش خطر انتقال ایدز را به دنبال دارد

یک کاندوم اسپرم کش، یک نوع مانع روی آلت تناسلی، برای کنترل بارداری در طول فعالیت جنسی است. کاندوم اسپرم کش، یک غلاف نازک است که معمولا از لاتکس ساخته شده است.

این نوع کاندوم از کاندوم های دیگر متفاوت است، زیرا با اسپرم کش پوشیده شده است، این ماده یک نوع ماده شیمیایی است که اسپرم را می کشد و برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم طراحی شده است.

در این مقاله که توسط کارشناس سلامت health  وب سایت وردنگار، خانم فرزانه پاشایی تهیه شده است در مورد روش های پیشگیری از بارداری و اینکه کاندوم اسپرم کش افزایش خطر انتقال ایدز را به دنبال دارد توضیح داده شده است.

مطالب این مقاله:

  • آیا کاندوم اسپرم کش افزایش خطر انتقال ایدز را به دنبال دارد؟

  • مزایا و معایب کاندوم اسپرم کش

  • گزینه های دیگر

  • نتیجه گیری

آیا کاندوم اسپرم کش افزایش خطر انتقال ایدز را به دنبال دارد؟

اسپرم اغلب به صورت یک ژله می باشد. مواد شیمیایی مورد استفاده در اسپرم کش معمولا نونوکسینول ۹ (nonoxynol-9) است که باعث جلوگیری از حرکت اسپرم می شود.

وقتی انزال اتفاق می افتد، اسپرم معمولا به سمت دهانه رحم حرکت می کند. با این حال، اسپرم کش، برای کشتن اسپرم طراحی شده است قبل از رسیدن به رحم، مانع از حرکت آنها می شود.

اگر از این کاندوم به درستی استفاده شود، به طور قطع تا ۹۸ درصد در جلوگیری از بارداری موثر عمل می کند.

این روش نوعی پیشگیری از بارداری است که همچنین راهی موثر در جلوگیری از انتقال بیماری مقاربتی (STIs) محسوب می شود.

اگر کاندوم ها به صورت مداوم و درست استفاده شوند، می تواند خطر ابتلا به STI ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد، البته شواهدی وجود ندارد که نشان دهد کاندوم اسپرم کش قطعا، در محافظت افراد در برابر انتقال بیماری از طریق رابطه جنسی (STIs) بهتر عمل می کنند.

در حقیقت، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده مکرر از کاندوم اسپرم کش حاوی نونوکسینول ۹ (nonoxynol-9) ممکن است خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی و سایر بیماری های STI را افزایش دهد.

همچنین مهم است که آگاه باشیم که استفاده از کاندوم اسپرم کش به تنهایی هیچ گونه حفاظت در برابر STI ها را ارائه نمی دهد و به عنوان یک روش در کنترل بارداری در نظر گرفته می شود.

جوانب مثبت و منفی کاندوم اسپرم کش

مزایای انتخاب کاندوم اسپرم کش به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری

مقرون به صرفه هستند

 کاندوم اسپرم کش یک راه ارزان برای محافظت از بارداری و STI ها است.

بدون نسخه در دسترس هستند

 کاندوم اسپرم کش، برای خرید در فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها، در دسترس است.

کارایی موثر

 این کاندوم یک روش موثر برای پیشگیری از بارداری است که باید به طور مداوم و درست استفاده شود.

پیامدهای منفی استفاده از کاندوم اسپرم کش

  • ممکن است گران تر از کاندوم های معمولی باشند.

  • تاریخ انقضای آنها، کوتاه تر از سایر انواع کاندوم ها است

  • خطر انتقال ایدز با استفاده از این کاندوم وجود دارد

  • آنها ممکن است واکنش حساسیتی در بعضی افراد ایجاد کنند و آلت تناسلی یا واژن را تحریک کنند.

  • امکان پاره شدن آن وجود دارد. در این مورد، فرد ممکن است نیاز به پیشگیری از بارداری اضطراری داشته باشد.

اگر فرد بعد از استفاده از کاندوم اسپرم کش، یک واکنش نامطلوب مانند خارش، ناراحتی، قرمزی یا تورم را مشاهده کند، باید با پزشک صحبت کنید. از بین بردن علائم ممکن است به یک تعویض ساده ی کاندوم منجر شود، اما پزشک می تواند برای حساسیت لاتکس یا سایر شرایط، آزمایش تجویز کند.

 

افسانه های مشترک درباره کاندوم اسپرم کش

بعضی از مردم نگران هستند که استفاده از کاندوم اسپرم کش در صورت حاملگی باعث ایجاد بیماری های مادرزادی می شود. هیچ مدرکی علمی برای این ادعا وجود ندارد.

همچنین داستانی وجود دارد که اسپرم کش ها می توانند به شیر مادر نفوذ کنند. به هیچ وجه اسپرم کش ها از این کاندوم ها به شیر مادر وارد نمی شوند و تولید شیر مادر را تحت تاثیر قرار نمی دهند، بنابراین استفاده از کاندوم اسپرم کش، در دوران شیردهی ایمن است.

گزینه های دیگر برای STI و حفاظت از حاملگی

کاندوم اسپرم کش برای همه افراد مناسب نیست و انواع مختلفی از کنترل بارداری وجود دارد. هر روش دارای سطوح مختلف اثربخشی و سایر مزایا و معایب است، بنابراین روش مناسب به خود فرد بستگی دارد.

گزینه های دیگر برای پیشگیری از بارداری عبارتند از:

دستگاه داخل وستی (IUD):

 یک کویل پلاستیکی است که به رحم زن وارد می شود و مانع ورود اسپرم به رحم می شوند. IUD ها از STI ها محافظت نمی کنند.

ایمپلنت کنترل تولد:

 یک لوله کوچک وارد بازو می شود که مواد اسپرم کش را آزاد می کند. این ایمپلنت تا ۳ سال عملکرد موثری خواهد داشت، اما از STI محافظت نمی کند.

حلقه واژن (NuvaRing):

 یک حلقه پلاستیکی کوچک به واژن وارد می شود و تا ۲۱ روز عملکرد مناسبی دارد. حلقه واژینال به تنهایی از STI جلوگیری نمی کند.

تزریق پیشگیری از بارداری:

تزریق حاوی پروژستروژن است که می تواند از آزاد شدن یک تخمک جلوگیری کند و از رسیدن اسپرم به آن جلوگیری کند. این تزریقات از STI جلوگیری نمی کند.

قرص های پیشگیری از بارداری:

نسخه های مختلفی از قرص های پیشگیری از بارداری وجود دارد که در صورت جلوگیری از حاملگی موثر هستند. قرص های پیشگیری از بارداری از STI جلوگیری نمی کنند.

اسفنج:

اسفنج ضد بارداری در داخل واژن را می پوشاند و مانع از ورود اسپرم به داخل دهانه رحم می شود. این مورد نیز از ضد STI ها محافظت نمی کند.

دیافراگم:

 یک دیافراگم به واژن وارد می شود که از وارد شدن اسپرم جلوگیری می کند. استفاده از دیافراگم به تنهایی از STI جلوگیری نخواهد کرد.

قرص بارداری اضطراری:

این روش گاهی اوقات صبحانه بعد از قرص نامیده می شود، این روش باعث جلوگیری یا به تأخیر انداختن انتشار تخمک می شود.

کاندوم :

 بر روی آلت تناسلی مرد قرار می گیرد و مانع ورود اسپرم به گردنه رحم می شود. هنگامی که به درستی استفاده شود، می تواند هر دو شریک جنسی را در برابر STI ها محافظت کند.

هر نوع روش کنترل بارداری دارای نقاط مثبت و منفی است. شیوه زندگی فرد، اولویت شخصی و سلامت کلی میتواند تعیین کند کدام نوع کنترل بارداری و حفاظت از STI برای آنها بهتر است.

 

نتیجه گیری

کاندوم اسپرم کش یک روش مؤثر کنترل بارداری و محافظت از STI است که مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، به طور قطع نمی توان گفت که کاندوم اسپرم کش در کنترل بارداری و یا حفاظت از STI بهتر از کاندوم بدون اسپرم عمل می کند.

کاندوم اسپرم کش کم هزینه هستند، اما ممکن است هنوز بیش از کاندوم های معمولی هزینه داشته باشند و همچنین عمر کوتاهتری داشته باشند. همچنین ممکن است که اغلب استفاده از کاندوم اسپرم کش ممکن است خطر انتقال HIV و STI را افزایش دهد.

 

مطالب مرتبط
نحوه مصرف زولدرونیک اسید ( Zoledronic acid )

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.