۳ درمان ذهنی و ورزشی به منظور کاهش علائم MS

0

۳ درمان ذهنی و ورزشی به منظور کاهش علائم MS

ذهن آرام می تواند خستگی و درد در MS را کاهش دهد

تخمین زده شده است که درمان های مکمل در مدیریت و کنترل بیماری در بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به MS کمک کننده می باشد. درمان های تکمیلی به شما این امکان را می دهد که نقش پیشگیرانه ای در مقابله با MS داشته باشید.

علاوه بر این، این درمان ها معمولا تأثیرات گسترده تری نسبت به کاهش علائم MS دارند؛ آنها می توانند روحیه شما را افزایش دهند، جنبه های دیگر سلامتی شما را بهبود ببخشند (مثل سلامت قلب شما) و به سادگی احساس خوبی داشته باشید.

سه تکنیک ذهنی مکمل  که توسط افراد مبتلا به MS مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

  • درمان آرامش عضلانی پیشرفته
  • یوگا
  • مدیتیشن

۱- درمان آرامش عضلانی پیشرفته و کاهش علائم MS

درمان آرام سازی پیشرفته عضلانی (PMRT) در دهه ۱۹۲۰ بوجود آمد و بر اساس فرضیه ای است که ذهن شما به صورت یکپارچه با ماهیچه های خاصی در بدن شما کار می کند.

بنابراین با کمک این درمان، با آگاهی  تنش را از عضلات شما خارج و آزاد می کند. با به طور دائمی فشار دادن و آزاد کردن (آرام کردن) عضلات بزرگ بدن خود از دستان به سمت تمام راه ها به طرف پاهایتان، کمک کننده است.

شما می توانید تعدادی از علائم مربوط به MS مانند افسردگی و اضطراب، کیفیت خواب ضعف و خستگی را کاهش دهد. PMRT همچنین کمک می کند درد را از ماهیچه های خود بیرون بکشید.

این نوع آرامش درمانی نیز به کاهش فشار و انقباض عضلانی کمک می کند، یک مشکل رایج در MS، به نام اسپاستیسیت یا سفتی عضلانی شناخته شده است. اسپاستیسیت در اثر از دست دادن غلاف میلین اعصاب در مغز و نخاع رخ می دهد که کنترل و برانگیختن عصب به عضلات است.

مطالب مرتبط
بیماری التهابی روده ممکن است خطر پارکینسون را افزایش دهد

آگاه باشید که احتمالا به یک فرد حرفه ای مانند یک روانشناس، پرستار یا درمانگر نیاز خواهید داشت تا به شما در ایجاد برنامه ای آرامش دهنده و  بر اساس علائم مربوط به MS کمک کنند.

اما درباره نداشتن زمان نگران نباشید. مردم معمولا قبل از اینکه یاد بگیرند که چگونه تمرینات را در خانه انجام دهند، فقط به چند جلسه نیاز دارند.

همچنین ممکن است مفید باشد که همسرتان یا دوستتان در جلسات با شما شرکت کنند – به این ترتیب آنها می توانند در کنار شما بیشتر خوش بگذرانند یا در صورت نیاز به شما در انجام تمرین کمک کنند.

 

۲-یوگا و کاهش علائم MS

یوگا یک عمل هندی باستانی است که شامل عناصر تنفس، موقعیت فیزیکی و آرامش است – ایده پشت این درمان این است که شما بدن و ذهن خود را متحد می کنید. انواع مختلفی از یوگا وجود دارد و در سبک و شدت متفاوت هستند.

به عنوان مثال، یوگا هاتا، مات و مبهم است و تمرکز بیشتری بر تنفس و حالت دارد. از سوی دیگر، بیشتر افراد به یوگای اشتراسانا و وینیاسا تمایل بیشتری دارند.

یوگا مانند آرامش درمانی پیشرفته عضلانی، می تواند خستگی شما و احتمالا اسپاستیک را بهبود بخشد. همچنین می توان تعادل و شاید سلامت روان خود را بهبود بخشیم، اگر چه نتایج مطالعات علمی در این زمینه متناقض است.

یوگا یک جایگزین مناسب برای ورزش هوازی است و تمرینات توسط انجمن ملی MS بعنوان بخشی از مراقبت در برابر MS شما پشتیبانی می شود.

در واقع، یک مطالعه در مغز و اعصاب نشان داد که یوگا به همان اندازه به عنوان درمان هوازی در بهبود خستگی در افراد مبتلا به MS منفی است.

 

۳-مدیتیشن و کاهش علائم MS

مدیتیشن شامل تعدادی از اشکال مانند کاهش استرس مبتنی بر ذهنیت، درمان شناختی مبتنی بر ذهن و مدیتیشن است. صرف نظر از این درمان های مدیتیشن منحصر به فرد است، مدیتیشن یک روش معمول در میان افراد مبتلا به MS است و تحقیقات ثابت می کند که مفید و بی خطر می باشد. این مزایا عبارت اند از:

مطالب مرتبط
آیا ارتباط با گوسفندان می تواند سبب بروز بیماری ام اس شود؟
  • خستگی
  • اضطراب
  • افسردگی
  • درد
  • فشار

مدیتیشن نیز برای بهبود علائم بیماری ام اس، مفید شناخته شده است. همچنین می تواند با دیگر درمان های مکمل مانند آرام بخش درمان پیشرفته عضلانی ترکیب شود.

 

توصیه  وردنگار

در حالیکه این تکنیک ها درمانی نیستند، می توانند برخی از علائم مرتبط با بیماری MS را تسکین دهند. این پاداش به عنوان جایزه اضافی، ارزان و امن است. همچنین، با مشارکت در یک درمان مکمل، می توانید توانایی خود را احساس کنید و برخی از کنترل ها را از یک بیماری غیرمنتظره و غیر قابل پیش بینی به دست آورید.

 

اختصاصی وبسایت وردنگار: کپی تنها با ذکر منبع مجاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.