کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد

0

سرطان پوست – چاقی یک عامل خطر شناخته شده برای بسیاری از سرطان ها است.  در مطالعه اخیری که  بر روی  بیش از ۲۰۰۰ بیمار جراحی باریاتریک انجام شد، این سوال مطرح شد که آیا کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به ملانوم(تومر سیاه رنگ) را کاهش دهد.

سرطان پوست و کاهش وزن

در ایالات متحده، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. فقط در سال ۲۰۱۴ تقریبا ۸۰۰۰۰ مورد جدید سرطان وجود داشت و تا پایان سال ۲۰۱۸ تخمین زده می شود که به  بیش از ۹۰۰۰۰  نفر خواهد رسید. شناخت عوامل خطر ابتلا به هر نوع سرطانی، در به حداقل رساندن خطر ابتلا مردم در سراسر جهان مهم است. چاقی به عنوان یک عامل خطر برای تعدادی از سرطان ها، از جمله سرطان آندومتر، کبد، کلیه، کولورکتال و پانکراس مورد تایید قرار گرفته است.

بدیهی ترین عامل خطر برای سرطان پوست ، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب است. با این حال، طبق مطالعات اخیر، چاقی نیز ممکن است نقش داشته باشد. به تازگی، محققان در مورد چاقی و خطر ابتلا به ملانوم، که نوع سریعی از گسترش سرطان  پوست، می باشد، تحقیق کردند.

چاقی و ملانوم

مطالعات قبلی نشان داده است که چاقی، خطر و سرعت رشد ملانوم را افزایش می دهد. با این حال، در مطالعه اخیر، محققان می خواهند بدانند که آیا کاهش وزن ،خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد یا خیر.

برای بررسی ارتباط بین چاقی، کاهش وزن و ملانوم، محققان، اطلاعاتی را از افراد چاق سوئدی، به دست آوردند. در این پروژه تحقیقاتی، درمان های رایج چاقی با جراحی باریاتریک مورد مقایسه قرار گرفت.

شرکت کنندگان، بیش از ۲۰۰۰ نفر بودند که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند و  همین تعداد از شرکت کنندگان که از لحاظ پارامترهایی، از جمله سن، جنس، اندازه گیری های بدن، ویژگی های شخصیتی و عوامل خطر قلبی عروقی، با یکدیگر تطبیق داشتند.

مطالب مرتبط
خواب آسوده در آخر هفته می تواند شما را از مرگ زودهنگام برهاند

تجزیه و تحلیل محققان نشان داد، کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، خطر ابتلا به ملانوم را در سن ۱۸ سالگی به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

۶۱ درصد کاهش خطر

در واقع، افراد گروهی که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، ۶۱ درصد کاهش خطر ابتلا به ملانوم بدخیم را تجربه کردند و ۴۲ درصد کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان پوست را داشتند.

محققان نتیجه می گیرند که: “در این مطالعه طولانی مدت، جراحی باریاتریک، خطر ابتلا به ملانوم بدخیم را کاهش می دهد.”

این یافته، بیانگر این ایده است که چاقی یک عامل خطر ابتلا به ملانوم است و نشان می دهد که کاهش وزن در افراد چاق، می تواند خطر ابتلا به سرطان های مرگبار را کاهش دهد که در چندین دهه اخیر، به طور پیوسته ای در بسیاری از کشورها افزایش یافته است.

ارتباط بین سرطان پوست و چاقی تا حدودی عجیب است و تلاش بسیاری برای یافتن اینکه چرا این گونه است، لازم می باشد. یافته ها نشان می دهند که یکی دیگر از نگرانی ها در مورد به خطر افتادن سلامت ،موضوع چاقی است، اما همچنین، مسیری بالقوه را برای کاهش خطرات نیز  ارائه می دهد.

اختصاصی وردنگار – هرگونه کپی برداری با نام و لینک دهی مستقیم مجاز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.